1.Picată din cer
Ai văzut „Diavolul se îmbracă de la Prada”? Andy primeşte jobul de asistentă a Mirandei, deşi n-auzize de ea până atunci şi nici nu-i citea revista. Nu te amăgi! E ficţiune pură! Orice viitor şef apreciază dacă „îţi faci temele pentru acasă” şi vii documentată în legătură cu firma pe care o conduce.
2. Prinsă cu minciuna în sac
Dacă ţi-ai „înfrumuseţat” CV-ul în speranţa că-l faci mai atractiv, rişti enorm! Nu scrie „germană fluent” dacă ştii doar câteva expresii, învăţate în ultima ta vacanţă la Viena. Ajungând la asta, angajatorul ar putea continua discuţia în deutsch, îşi va da repede seama că nu te descurci şi se va întreba dacă e ceva adevărat din tot ce i-ai spus.
3. Bad attitude
Atitudinea face diferenţa! Limbajul trupului spune mai mult decât cuvintele. Aşa că nu te tolăni în scaun, nu-ţi ţine capul în mâini, nu-ţi răsuci o şuviţă de păr pe deget şi nu te uita într-o parte când ar trebui să-l priveşti drept în ochi. Cât despre vorbit, păstrează un echilibru: nici răspunsuri monosilabice, dar nici să plictiseşti cu explicaţii inutile sau să râzi zgomotos.
4 „Mă scuzaţi, am întârziat”
Dacă întârzii când ai prima probă pentru rochia de mireasă, e semn că nu vrei, de fapt, să te măriţi. Aşa cred croitoresele. Ce cred managerii când întârzii la interviu? Nu vrei să ştii!.. Ideal este să ajungi prin zonă cu o jumătate de oră înainte, să te linisteşti la un suc prin apropiere şi să îţi faci apariţia cu zece minute înante de ora stabilită. Nici mai devreme, ca să nu se întrebe toată lumea ce-i cu tine pe acolo…
5 „Fostul meu şef era îngrozitor”
La întrebarea: „De ce ţi-ai părăsit vechiul serviciu?”, caută dinainte un răspuns rezonabil. Char dacă făceai „n” ore suplimentare neplătite, iar fostul şef n-avea suflet, nu-i momentul să-ţi verşi oful. Orice remarcă neplăcută îl va face să se gândească „hmmm, peste şase luni va spune asta şi despre mine!„
6. Îmbrăcată nepotrivit
Decolteu provocator, flip-flops în picioare sau tricouri cu inscripţii „nasty”?! Ştiu că ai o personalitate puternică, dar n-ai vrea să te formalizezi un pic? Măcar de data asta!.. Pune-ţi o ţinută office cât mai prezentabilă şi aminteşte-ţi că hainele spun multe despre tine. Iar mesajul pe care vrei să-l emiţi este „Sunt o profesionistă!”.
7. „Oops, asta-i telefonul meu”
Nu uita să îţi închizi telefonul mobil. De tot! Dacă ai ghinion şi sună, vor fi deranjaţi şi vor crede că nu acorzi destulă importanţă interviului. Nici să-l laşi pe vibraţie nu-i o idee bună. Se aude zumzetul acela enervant din buzunar sau din poşetă şi efectul e acelaşi, doar puţin diminuat.
8. „Cât oferiţi?”
Ştiu şi ei, la fel de bine, că banii contează. Dar nu le place să deschizi tu discuţia asta. Dacă ating ei subiectul, cel mai elegant este să spui: „Mă mai gândesc la asta”. După ce se hotărăsc să te angajeze, va urma oricum o negociere. Vei fi într-o poziţie mai bună atunci, fiincă ai fost deja aleasă.
9. „Bună ziua, doamnă Dandanache…ăă…Danalache!”
Ai grijă să nu-i botezi! Chiar dacă ai emoţii, fii cât se poate de atent/ă când se fac prezentările. Repetă-le numele în gând de câteva ori. Dacă totuşi greşeşti, nu te bloca! Scuză-te fără exces de zel şi zâmbeşte. Nu e o greşeală de neiertat. Se agravează doar dacă greşeşti şi a doua oară, a treia sau a N-a oară…
10 Mână „peşte mort”
Dacă cel cu care stai de vorbă îţi va deveni şef, o să vă îmbrăţişaţi colegial la petrecerea de Crăciun sau o să-l pupi pe obraz la următoarea lui aniversare. Până atunci însă, singurul contact fizic dintre voi va fi stângerea de mână din momentul în care faceţi cunoştinţă. Ai grijă, aşadar, să nu-i oferi o mână rece, umedă şi fără vlagă! Dacă vrei, imagineză-ţi că îţi transmiţi prin palmă energie pozitivă. Gestul nu va mai fi formal, chiar dacă e scurt.