Romania are un nou record national de zbor cu balonul cu aer cald. Temerarii aeronauti Mihai Ilie si Mugurel Ionescu au reusit sa urce, in decembrie, pana la 9.500 de metri si se pregatesc pentru a serba centenarul aviatiei romane cu o incercare demna de orice film de actiune produs pe platourile de la Hollywood: lansarea unui parapantist de la inaltimea de 10.000 de metri. Ceea ce ar fi echivalent cu un record mondial absolut.
Au trecut doi ani de la stabilirea recordului anterior, doi ani de munca, pregatiri, calcule si multa cheltuiala pentru aparatura care nu este necesara in zborurile normale, dar care pentru cele cu balonul sunt absolut vitale.
Zborul planificat initial in noiembrie-decembrie 2004 nu a fost executat, problemele tehnice nefiind rezolvate in timp util, asa ca s-a ales ca data pentru o noua incercare noiembrie – decembrie 2005. Numai ca si in acest an zborul a fost amanat de mai multe ori, din cauza conditiilor meteo nefavorabile. Ca o ultima speranta, a mai fost pregatit pentru 13 decembrie, data la care, culmea, cerul a fost din nou acoperit de nori. Prognoza pentru 14 decembrie anunta cer mai mult noros in toata tara, dar echipa s-a hotarat sa astepte, sperand ca poate cei de la meteo s-au inselat. Si asa a fost.
Pregatirea nacelei, care nu a fost o treaba chiar usoara, a durat doua zile, in “cosul de nuiele” al balonului Mugurel Ionescu si Mihai Ilie inghesuind, fixand, montand si demontand 6 butelii cu propan pur (250 litri), 3 butelii cu oxigen, oxigenul si acetilena aparatului cu flacara oxiacetilenica (special pentru flacara de veghe), barografele, altimetrul, variometrul, GPS-ul, transponderul, antenele si toate cele necesare zborului. Totul a fost verificat si pus la locul potrivit astfel incat sa mai ramana loc in nacela si pentru echipaj. “Anul acesta am slabit 25 de kilograme amandoi. Am fost decisi sa usuram cat mai mult nacela”, povesteste Mihai.
Cu o jumatate de ora inainte de decolare, Mihai si Mugurel au procedat la “oxigenare”, inhaland oxigen din butelii pentru eliminarea azotului din sange si pentru a evita eventualele probleme ce pot aparea la altitudini mari. La momentul potrivit, cand balonul era gata de decolare, s-au suit in nacela, au verificat oxigenul, au activat instalatiile de navigatie si au dat comanda de eliberare a balonului.
Balonul a luat extrem de repede inaltime si s-a facut tot mai mic, spre est, pe directia vantului. “Estimam ca am urcat cam cu cinci metri pe secunda. Totul a decurs perfect, zborul s-a desfasurat fara nici un fel de problema pana am ajuns la 9.500 de metri. Acolo, din cauza frigului aparatele care ne permiteau contactul cu cei de la sol au inghetat. Cred ca erau -55 de grade Celsius. Ne-au inghetat acumulatorii, ecranele cu cristale lichide, totul”, spune Mugurel.
Pentru a evita un incident aviatic, balonul fiind practic imposibil de reperat si ghidat eventual spre o alta ruta, operatorii de la sol au luat legatura cu pilotii aeronavelor ce tranzitau zona cu pricina, transmitandu-le prin intermediul lor celor doi temerari zburatori sa inceapa procedurile pentru aterizare. “A fost pentru prima oara de cand zburam cu balonul cand nu am coborat pentru ca am vrut noi. Ne-am fi dus mult mai sus, cu siguranta, cred ca ajungeam cu usurinta pana la 12-13.000 de metri”.
Marile probleme ale celor doi au fost, sunt si vor ramane dotarile tehnice. “Balonul a fost imprumutat de la un prieten, iar mare parte din instalatii au fost create sau modificate de noi. Pentru ca flacara de veghe sa nu se stinga am construit noi un aprinzator pe baza de acetilena. Costumele au fost imprumutate de la MApN, de la pilotii de MIG-uri. Am platit 3 milioane de lei chirie, puteti sa va imaginati asta? Propanul si celelalte de trebuinta le-am cumparat cu banii din salariu, totul sau aproape totul a fost suportat de noi. Pentru ceea ce dorim sa facem in viitor nu avem nevoie de bani, avem nevoie de echipamente, un GPS performant si un transponder care sa nu inghete. Astfel de minuni ale tehnicii exista, dar sunt foarte, foarte scumpe”, se mai plange Mihai.
Concursurile de baloane cu aer cald sunt foarte populare in Germania. Anual, pasionatii acestui sport isi etaleaza creatiile, care de multe ori nu mai seamana cu un balon obisnuit. La ultima editie, unul din concurenti a prezentat un aparat sub forma capului celebrului pictor olandez Van Gogh
Cu jumatate de ora inainte de decolare, Mihai Ilie si Mugurel Ionescu (foto dreapta) au procedat la “oxigenare”, adica au inhalat oxigen din butelii pentru eliminarea azotului din sange si pentru a evita eventualele probleme ce pot aparea la altitudini mari
Vor sa arunce un parapantist din balon, de la 10.000 de metri
Tinta celor doi aeronauti ramane in continuare recordul mondial de 16.154 de metri, ce sta in picioare inca din anii ‘80, insa pana atunci cei doi doresc sa celebreze centenarul aeronauticii romane printr-o incercare ce-i va pune pe ganduri si pe cei mai indrazneti cascadori. In cadrul zborului din luna martie vor lua cu ei in nacela un parapantist experimentat, il vor ridica pana la altitudinea de 10.000 de metri si il vor lansa spre pamant. Daca acest lucru se va intampla, atunci Romania va deveni tara care va detine recordul mondial pentru saltul cu parapanta.