MENIU CAUTĂ
19 Aug. 2011 16:06

Dacia, maşina botezată de Ceauşescu, împlineşte 43 de | Vezi evoluția Dacia!

Distribuie

Istoria maşinii Dacia începe odată cu decizia lui Nicolae Ceauşescu, după preluarea puterii, în martie 1965, de a produce în România propria marcă de automobile şi de a dezvolta o industrie auto naţională. Conform declaraţiilor fostului şef al spionajului românesc, Ion Mihai Pacepa, chiar el a fost însărcinat de secretarul general al PCR pentru a găsi o rezolvare a problemei: “Ceauşescu m-a desemnat pe mine să mediez cumpărarea unei licenţe minime pentru o maşină de mici dimensiuni, de la un producător important din Vest”. Soluţia cea mai ieftină a fost găsită într- o licenţă a modelului Renault 12, obţinută de la celebrul constructor francez, care deja nu se mai producea în Franţa.
Ca bonus însă, România a primit şi licenţa pentru un vechi Renault 8, care a devenit, pe plaiurile mioritice, Dacia 1100. Numele maşinii a fost ales tot de Ceauşescu, pentru a marca legătura cu cele două milenii de istorie românească, ale căror rădăcini se aflau în Dacia lui Burebista şi Decebal.

La 23 august 1969 apărea Dacia 1300

La 20 august 1968, secretarul general al PCR tăia panglica uzinei de la Colibaşi, a cărei construcţie începuse în 1966, iar primul model, o Dacia 1100 , îi era făcut cadou, în ciuda faptului că şeful partidului comunist nu avea carnet, neştiind să conducă. Acum doi ani, Constantin Stroe, actualul vicepreşedinte al Automobile Dacia, declara unui ziar local că, pentru siguranţă, au fost produse pentru acel eveniment nu una, ci mai multe maşini. Din motive de securitate s-au fabricat un număr de 15 autoturisme. Toate au fost testate, verificate şi cel mai bun a căpătat numărul 1, iar acela i-a fost dăruit lui Ceauşescu', mărturisea Stroe.Un an mai târziu, la 23 august 1969, era produs şi primul model Dacia 1300, pe baza licenţei pentru Renault 12.

«Destul de bună pentru idioţi!»

Destul de bună pentru idioţi!', ar fi spus iniţial Ceauşescu, după ce a văzut modelul propus pentru a fi construit în România, conform declaraţiilor făcute în anul 2009 de Pacepa, într-un interviu acordat publicaţiei americane Wall Street Journal'. Însă la vederea maşinii reale, aşa cum ieşise ea din fabrică, Ceauşescu ar fi exclamat, conform rememorărilor aceluiaşi Pacepa: Prea luxoasă pentru idioţi'. Imediat s-a trecut la îndepărtarea unor dotări considerate inutile, precum oglinda laterală din dreapta, radio şi încălzirea scaunelor din spate. Într-un final, numărul 1' comunist s-a declarat satisfăcut de rezultat, concluzionând: Perfectă pentru idioţi!' (n.r. – maşină fără pretenţii, pentru omul de rând).


Au fost produse peste 4 milioane de autovehicule

În cele peste patru decenii de existenţă, Uzina Dacia de la Mioveni a construit mai mult de 4 milioane de autoturisme, istoria fabricii fiind marcată de multe evenimente semnificative.

Colaborarea cu grupul Renault, care a început în anii 60, a durat iniţial 10 ani, vreme în care au fost lansate, în afară de primele Dacii 1100 şi 1300, alte două modele, Dacia 1300 break , în 1973, Dacia D6, prima furgonetă românească, dar şi autoutilitara Dacia 1302 Pick-up, ambele în 1975. Din cauza succesului avut mai ales în rândul tinerilor care îmbrăţişaseră curentul hippie, furgoneta n-a fost produsă decât în vreo 800 de exemplare, după care a fost trasă pe linie moartă', la ordinele exprese ale conducerii PCR.

În 1973 era produsă Dacia D6, prima furgonetă românească, în doar 843 de exemplare

Până în 1972, când a încetat producţia lor, au fost construite circa 45.000 de maşini Dacia 1100, precum şi un model mai puternic, Dacia 1100 S (Sport), dar într-un număr mult mai mic. După întreruperea acelei prime colaborări cu Renault, în 1978, fabrica românească a scos, în anul următor, Dacia 1310, cu mai multe versiuni, ce a devenit cel mai cunoscut şi mai longeviv model, ea fiind construită până în 1998. Preţul său la acea vreme era de aproximativ 5.000 de dolari. A fost urmată, în 1980, de Dacia Lăstun, produsă însă la uzinele din Timişoara, o maşină mică, cu un consum de doar 3,3 litri/100 km.

Grupul Renault are 99,43% din afacere

Tot în 1980 a fost construit şi, probabil, cel mai ciudat model al mărcii, Dacia 1310 Break Limousine, cu 7 locuri. În 1985 a început munca de creare a primului model 100% original românesc. El a fost lansat abia după un deceniu, în 1995, sub numele de Dacia Nova, dar avea, totuşi, ca sursă de inspiraţie Peugeot 309. În 1998, era produs automobilul cu numărul 2.000.000.

↑ Întinsă pe o suprafață de 2,9 milioane de metri pătrați, pe platforma industrială de la Mioveni se produc în prezent 3 modele de vehicule de persoane. Fabricarea, distribuirea și exportul automobilelor sunt asigurate de circa 14.000 de angajați

Anul 1999 marchează reintrarea grupului Renault în viaţa bătrânei Dacii, francezii preluând iniţial 51% din capitalul întreprinderii şi ajungând, la ora actuală, să deţină 99,43%. Începea era modelelor SupeRNova (2000) şi Solenza (2003), dar mai ales a Daciei Logan, ce va fi lansată în 2004, cunoscând un uriaş succes în ţară, dar şi în străinătate, în şase ani fiind fabricate un milion de exemplare. În 2008, a fost lansat modelul Sandero, urmat, în 2010, de primul vehicul de teren al mărcii, Dacia Duster. În martie anul acesta, uzina a sărbătorit producerea a 4.000.000 de autovehicule.

fotografii: www.autoevolution.ro

 

Urmareste cel mai nou VIDEO incarcat pe libertatea.ro
Autorii triplei crime din Călărași au fost arestați
Loading...
Comentarii