Săracul Gruia Stoica, nu numai că nu a reuşit să cumpere CFR Marfă, anul trecut, dar a ajuns în arest preventive anul acesta, pe motiv că ar fi încercat să cumpere informaţii din dosarul de privatizare înainte d elicitaţie. Omul părea buimăcit în faţa camerelor de luat vederi, când a fost săltat, nici nu îi venea să creadă ce i se întâmplă. Ce este, domnule, cu toată tevatura aceasta pe CFR Marfă? Păi, este!
Conform art. 5 din H.G. nr. 582/1998, CFR Marfă desfăşoară activităţi de interes public naţional, în scopul realizării transportului feroviar public de marfă şi al satisfacerii nevoilor de apărare a ţării.
La art.10 din aceeaşi hotărâre de Guvern, se precizează că “în vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, CFR Marfă are următoarele obligaţii:
a) să participe, împreună cu ceilalţi factori responsabili, la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
b)să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.”
Din acest punct de vedere, CFR Marfă este angajată în Convenţii şi Protocoale cu Ministerul Apărării Naţionale şi cu Forţele Armate ale Statelor Unite ale Americii, pentru asigurarea capacităţilor necesare în diverse situaţii.
Conform Protocolului interministerial privind colaborarea dintre Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru coordonarea şi executarea transporturilor militare pe căile de comunicaţie feroviare, navale şi aeriene, protocol înregistrat la Ministerul Apărării Naţionale sub nr. M-86/02.07.2003 şi la Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sub nr. MM 2549/08.07.2003, transportul feroviar constituie modul de transport de bază pentru transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt, pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi război sau alte situaţii deosebite şi se asigurăde către CFR Marfă.
De asemenea, această unitate economică are obligaţii privind asigurarea interoperabilităţii sistemelor de transport şi de trupe militare. Astfel, conform dispoziţiilor lit.c) prevăzută la art.1 din Hotărârea privind măsurile pentru optimizarea sistemelor de management al securităţii în domeniul transporturilor navale, nr. 65/25.06.2008 a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Ministerul Transporturilor este obligat să întreprindă măsuri pentru „menţinerea şi dezvoltarea liniei de feribot ca element de legătură între Europa şi Asia, aceasta fiind concepută ca o prelungire a Coridorului IV Pan European”. Adică, CFR Marfă deţine două nave care indiferent de situaţie, trebuie să asigure transportul pe Marea Neagră între Europa şi Asia.
În aplicarea angajamentelor asumate de România, CFR Marfă are încheiate convenţii directe cu Forţele Armate al Statelor Unite ale Americii (U.S. Forces) convenţii care privesc stabilirea tarifelor, a condiţiilor de transport şi decontare a serviciilor furnizate armatei americane pentru trenurile KFOR şi terminalul de feribot.
Astfel, CFR Marfă trebuie să îşi menţină poziţia faţă de nevoile de apărare ale ţării având în acest sens obligaţii stipulate prin lege şi prin angajamente internaţionale. Cum privatizezi aşa ceva?
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro