Cuprins:
Majoritatea conducătorilor auto, indiferent că vorbim despre cei cu mare experiență ori despre cei care abia și-au dobândit permisul de conducere, cunosc sau ar trebui să cunoască din scoarță în scoarță Codul Rutier.
Una dintre cele mai vechi controverse; care încă persistă și le dă mari bătăi de cap multor șoferi, este cea legată de manevrele de depășire și de devansare. Fiecare au câte o semnificație aparte și sunt menționate și explicate cu claritate la Codul Rutier în vigoare.
Practic, depășirea nu este același lucru cu devansarea, însă ambele manevre sunt perfect legale și pot fi efectuate, însă în anumite condiții. În cele ce urmează îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi referitor la aceste manevre.
Ce este manevra de depășire
Manevra de depășire se referă la situația în care un vehicul trece în fața altui vehicul sau a unui obstacol care se deplasează pe același sens de circulație.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, face referire la manevra de depășire la art. 45, alin. (1).
Potrivit prevederilor acestui articol „depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial”.
Pentru a efectua o depășire, conducătorul vehiculului care se angajează în depășire va trebui să se asigure că automobilul care circulă în fața sau în spatele lui nu a inițiat o asemenea manevră.
Mulți dintre conducătorii auto și motocicliști cred că depășirea înseamnă să treci pe partea „greșită” a drumului pentru a depăși un vehicul care circulă în față.
Depășirea poate fi executată doar pe partea stângă a vehiculului care urmează să fie depășit. Tramvaiul sau automobilul al cărui șofer a semnalizat intenția și s-a încadrat corespunzator pentru părăsirea sensului de mers spre stânga se va depăși prin partea dreaptă.
La începutul anului curent a intrat în vigoare noul Cod Rutier. Una dintre cele mai importante modificări se referă la efectuarea depășirilor neregulamentare. Acestea sunt acum penalizate mai aspru, fiind încadrate în clasa a III-a de sancțiuni, și anume de 6-8 puncte de amendă.
Amenzile sunt cuprinse între 870 și 1.160 de lei. În același timp, s-a mărit și perioada de suspendare a permisului la 60 de zile.
Ce este manevra de devansare
Din capul locului trebuie să facem precizarea că devansarea nu constituie depășire. Conform art. 45, alin. (4) din Codul Rutier, „nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie”.
În situația în care un automobil se deplasează pe una dintre benzi cu o viteză mai mare comparativ cu o altă mașină care se deplasează în același sens de circulație, trecerea în fața acestuia, păstrând banda, se numește devansare.
În aceste condiții, depășirea prin dreapta pe autostradă sau pe o șosea care are mai mult de o bandă pe sens este strict interzisă.
Dacă un vehicul din stânga se deplasează cu o viteză mai mică decât un alt vehicul care se deplasează pe banda din dreapta, primul vehicul va putea devansa cel de-al doilea vehicul. Condiția este să nu schimbe banda de circulație, pentru că în această situație am avea de-a face cu o manevră de depășire.
Care este diferența dintre depășire și devansare
În același timp, potrivit prevederilor alin. (4) din același art. 45 din Codul Rutier „nu constituie depășire, în sensul alin. (1), situația în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă, în același sens de circulație”.
Acest din urmă considerent de ordin legislativ permite delimitarea manevrei de depășire a unui vehicul sau obstacol de devansarea rezultată din conducerea unui autovehicul.
Manevra de devansare apare în situația în care „un vehicul circulă pe una dintre benzi mai repede decât vehiculele care circulă pe o altă bandă în același sens de circulație”.
Circulația pe autostradă diferă de circulația pe șosele. Spre exemplu, manevra de depășire pe autostradă este strict interzisă. În schimb, este permisă devansarea, manevră care presupune să semnalizezi și să se încadrezi pe banda de accelerație cu cel puțin 100 de metri înaintea următorului vehicul.
Foto: Shutterstock/ 123rf.com
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!