Cristina Toma ne-a povestit cum a ajuns în Italia: “Am venit aici în urmă cu 12 ani, mânată de pasiunea pentru modă. M-am stabilit la Milano, în capitala stilului, unde am obţinut diploma de stilistă la Institutul de modă Burgo”. După încheierea studiilor, nemţeanca a devenit asistenta personală a creatoarei Mariuccia Mandelli, la Casa de modă Krizia. Iar după şase ani de “ucenicie”, Cristina Toma a pus bazele propriei afaceri cu pantofi, genţi şi curele.
“Am un show-room la Milano, care primeşte clienţi din toată Europa, iar agenţi am în toată lumea”, spune românca. Aceasta explică în ce fel a reuşit să se impună pe o piaţă exclusivistă şi, practic, “închisă”: “Inovaţia a fost căutarea unei nişe de piaţă care, demult, a aparţinut unor mari meşteşugari ai luxului. Am avut ambiţia de a propune articole cu un stil inconfundabil, realizate de artizani”.
Vânzările se fac de două ori pe an, în timpul campaniilor toamnă-iarnă şi primăvară- vară. Fiecare colecţie de încălţăminte, la care se lucrează între 4 şi 6 luni, e compusă, în fiecare sezon, din 15 modele de damă şi 10 bărbăteşti.
Şi actorii italieni îi sunt clienţi fideli
Cristina explică de ce pantofii creaţi de ea au preţuri ce pornesc de la 500 de euro şi depăşesc, deseori, 1.000 de euro: “Produsul meu are o înaltă valoare, iar asta înseamnă că eu câştig vânzând o pereche de pantofi cât alţii obţin cu 10 perechi. Mi-am fixat obiective calitative, nu cantitative. Decât să vând multe perechi la preţuri mici, prefer să vând mai puţine articole, dar la un preţ care să garanteze bunul mers al afacerii. Nu am cheltuieli ridicate, aşa că profiturile sunt frumuşele”. Românca recunoaşte: “Nivelul meu de trai este peste medie: nu îmi lipseşte nimic”.
Moldoveanca şi-a făcut deja un nume, astfel că are un portofoliu de cumpărători fideli, printre care se numără balerinii Gheorghe Iancu şi Loretta Alexandrescu, artiştii americani Nicolas Cage şi Matt Damon, dar şi crema actorilor din Italia: Violante Placido, Michele Placido, Jasmine Trinca, Riccardo Scamarcio, Filippo Timi, Donatella Finocchiaro. Cum au ajuns pantofii marca Toma în picioarele artiştilor americani? “M-am întâlnit cu Matt Damon şi cu Nicolas Cage anul trecut, la Festivalul de Film de la Veneţia. Acolo, în cadrul unui spaţiu VIP, mi-am expus colecţia”. Produsele româncei au fost apreciate de toate starurile prezente, iar cei doi mari actori şi-au trimis agenţii să le cumpere câteva perechi.
200 de operaţiuni pentru o pereche
Majoritatea produselor marca Toma sunt realizate 100% manual: “Pieile sunt tamponate şi vopsite de mână, una câte una. Rezultatul este o pură armonie cromatică. A face pantofi este o muncă de echipă. Sunt necesare în jur 200 de operaţiuni pentru a pregăti o pereche. Pentru anumite modele se realizează manual toate fazele: de la tăiere şi montaj până la coaserea tălpii, cu cuţitaşe, cleşti, cuie şi ciocan, ac şi aţă. Artizanul însufleţeşte pantoful cu perii, ceară şi multă muncă manuală, dându-i acea lumină care va străluci în orice loc”, spune românca.
Prietenă cu fotbaliştii
Cristina a participat la o mulţime de recepţii şi de petreceri, unde s-a împrietenit cu numeroşi fotbalişti de la Inter Milano şi de la AC Milan.