De Cătălin Doscaș,

  • Greva de avertisment de joi a fost declarată ilegală, dar sindicaliştii nu pot fi împiedicaţi să oprească din nou activitatea Metrorex.
  • Greva generală din subteranul Bucureştiului este programată miercuri, între orele 4:00 şi 16:00.
  • Potrivit legii, protestul trebuie să aibă loc astfel încât să poată produce efecte care la rândul lor să poată fi atacate la tribunal.
  • În cazul în care şi greva generală va fi declarată ilegală, liderii de sindicat şi membri de rând răspund în mod egal în faţa legii.
  • Salariu mediu net la metrou este 4.000 de lei, dar greviștii reclamă și condițiile proaste de lucru, precum și riscurile unui trafic tot mai aglomerat pentru ei și călători.

Ultima grevă generală de la Metrorex a avut loc tot în luna noiembrie, dar în 2009.

Metrourile nu au circulat între orele 4:00 şi 16:00. Atunci, sindicaliştii au cerut o mărire de 20% a salariilor.

Dar istoria se repetă. Acum sindicaliştii au cerut de două ori mai mult: 42%.

Media salarială pentru cei aproximativ 4.000 de angajați Metrorex este de peste 4.000 de lei.

La fel de adevărat, însă, este și faptul că ei lucrează sub o presiune din ce în ce mai mare a publicului, a aglomerației, a noxelor și căldurii din stații și vagoane, în lipsa investițiilor care ar trebui făcute de administrație.

Greva generală de atunci a fost declarată iniţial ilegală, dar Curtea de Apel Bucureşti a stabilit definitiv în 2010 că s-a respectat legea.

Totuşi, instanţa a constatat că „față de intervalul orar ales pentru desfășurarea grevei (…), încetarea totală a activității de transport este de natură să afecteze grav viața întregii comunități locale”.

Potrivit legislaţiei, pentru a putea fi organizată o grevă este necesar ca revendicările să fi fost negociate în prealabil între părţi.

Acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori până acum.

Negocierile dintre sindicat şi conducerea Metrorex au eşuat de fiecare dată şi astfel s-a ajuns la greva de avertisment de joi.

Luni, instanţa a decis că protestul a fost ilegal. Teoretic, din acest punct, procedura privind conflictul de muncă ar trebui reluată. Adică organizarea, din nou, a unei greve de avertisment.

Dar nimeni nu poate obliga sindicatul de la metrou să respecte acest lucru.

De aici şi anunţul privind greva generală care va avea loc, indiferent de ce a decis instanţa până acum.

Cu alte cuvinte, protestul trebuie să aibă loc pentru a fi considerat legal sau nu.

Cine răspunde?

Ziarul a luat legătura cu expertul în legislaţia muncii Roxana Popescu.

Specialista explică: „Principala răspundere care poate interveni este din punct de vedere disciplinar. Adică angajatorul poate să facă cercetări disciplinare şi să aplice sancţiuni pentru faptul că nu s-a prestat muncă”.

Ulterior, acţionarul majoritar al companiei, adică Ministerul Transporturilor, poate să ceară despăgubiri pentru pagubele financiare produse din cauza sistării activităţii. Dar şi acest lucru trebuie calculat de instanţă.

Şi tot tribunalul trebuie să stabilească cine plăteşte şi cât.

Potrivit legii, atât iniţiatorii, organizatorii, dar şi restul membrilor de sindicat au aceeaşi răspundere în mod egal.

„Până când greva generală nu are loc efectiv, nu există nici un efect juridic”, a mai explicat Roxana Popescu.

În urma grevei generale din 2009, Ministerul Transporturilor a stabilit un prejudiciu de aproximativ 300.000 de lei.

Zilnic, cu metroul bucureştean circulă aproximativ 700.000 de persoane. Asta înseamnă de două ori populaţia următorului oraş ca mărime după Bucureşti, Cluj-Napoca.


CITEŞTE ŞI:

Paradoxul Metrorex | În timp ce sindicatul cere majorări de 42%, compania se împrumută şi pune gaj trenuri pentru plata lucrărilor din Drumul Taberei 

EXCLUSIV/ Face legea-n două locuri! Numărul doi din sindicatul Metrorex e reprezentantul PSD în companiile municipale înființate de Gabriela Firea

Legăturile «bolnăvicioase» de la metrou. Metrorex plătește cu sute de mii de euro sindicatul care amenință cu greva generală!