O afacere proprie care sa-ti aduca profit cat mai mare si, nu in ultimul rand, sa nu dai socoteala nimanui la locul de munca. E visul oricarui angajat din lume! Pentru cei care doresc sa inceapa propria afacere, publicatia India Times a realizat un minighid cu zece sfaturi care ii vor ajuta sa reuseasca. ‘Libertatea’ a gasit un tanar afacerist roman care a avut succes, dupa ce a pornit de la zero.
Dupa un model des intalnit in Europa de Vest si America, Matei Malos (23 ani) a creat, in octombrie 2006, site-ul www.MagazinulDeCase.ro. Portalul propune un serviciu de tranzactii imobiliare directe intre proprietar si cumparator. Totusi, pe cat de simplu este principiul dupa care functioneaza afacerea, pe atat de multe probleme a avut de depasit investitorul.
„Nu exista intermediar si nu avem comision”
‘Este un adevarat chilipir si pentru cel ce vinde proprietatea, si pentru cel care cumpara. Anuntul este postat pe site in schimbul sumei de 99 lei. Nu exista intermediar si nu avem nici comision. Avem insa pro-bleme cu agentiile imobiliare care ne fura clientii’, explica tanarul de numai 23 de ani. Cei care doresc sa cumpere o locuinta in Bucuresti, de pilda, vor fi surprinsi sa afle ca cea mai ieftina garsoniera a fost vanduta recent, contra sumei de 25.000 euro.
La polul opus, cea mai scumpa proprietate vanduta prin intermediul MagazinulDeCase.ro a fost un imobil din Snagov, cu 850.000 euro.
‘Avem din ce in ce mai multi clienti. O garsoniera din Militari, de exemplu, pe care la mica publicitate o gasesti cu 60.000 euro, la noi pe site o gasesti lejer cu 40.000 euro’, mai spune Matei Malos.
Numai in ultimele sase luni, prin intermediul portalului, au fost vandute 250 imobile, valoarea tranzactiilor fiind de peste 30 milioane euro. Fara sa aiba habar de sfaturile specialistilor de la India Times, tanarul a reusit sa-si dezvolte afacerea exact dupa scenariul acestora si estimeaza ca va ajunge pana la sfarsitul acestui an la o cifra de afaceri de peste 200.000 de euro.
Cele 10 sfaturi ale specialistilor India Times s-au potrivit perfect debutului afacerii lui Matei Malos
1. Fa ceea ce iti place! E important sa fii pasionat de ceea ce faci.
Matei Malos: ‘Ca sa vad cat de mult mi se potrivea noua activitate, am lucrat patru weekenduri in imobiliar’.
2. Cerceteaza piata inainte! Trebuie sa devii un expert in domeniu.
M.M: ‘Inainte de a demara, am studiat piata din Bucuresti, am analizat serviciile oferite de agentiile imobiliare’.
3. Fa un plan de afaceri!
M.M: ‘Inainte de a pune ideea in aplicare, am scris pe hartie toate variantele posibile. Planul ajuta in situatii critice’.
4. Fa-ti socotelile din timp! Fa economii. Atrage potentiali investitori.
M.M: ‘Investitia a fost din surse proprii. In primele sase luni am investit 25.000 euro pentru aparatura foto si site’.
5. Fa totul legal!
M.M: ‘MagazinulDeCase.ro e un proiect pe termen lung si e imposibil sa poti construi ceva durabil daca nu stii ce obligatii ai’.
6. Incepe afacerea cand esti inca angajat! Cat poate un om trai fara bani?
M.M: ‘La inceput, aveam un job stabil’.
7. Nu o face singur! Ai nevoie de cineva care sa te ajute.
M.M: ‘Sansele de a lua o decizie corecta cresc atunci cand optiunile sunt analizate de mai multe persoane’.
8. Fa mai intai rost de clienti! Nu astepta pana incepi afacerea oficial.
M.M: ‘Clientii au venit repede, pentru ca la noi comisionul e zero’.
9. Pune pe picioare reteaua! Ofera gratuit cateva produse ori servicii.
M.M: ‘Ne bazam foarte mult pe publicitatea facuta de clientii multumiti’.
10. Cere ajutor profesional! Vei pierde mult timp si bani incercand sa faci de unul singur lucruri la care nu te pricepi.
M.M: ‘A trebuit sa angajez avocat’.
La 23 de ani, Matei Malos se mandreste cu afacerea lui de succes. Vanzarea caselor prin Internet i-a adus in mai putin de un an bani frumosi. Tanarul estimeaza ca, la sfarsitul anului, business-ul lui va avea o cifra de afaceri de peste 200.000 de euro
70% dintre tineri viseaza sa aiba propria afacere
Potrivit unui studiu recent, realizat de Leo Burnett, sapte din zece tineri care locuiesc in zone urbane intentioneaza sa-si porneasca propria afacere. Desi din sondaj reiese spiritul intreprinzator al copiilor, viitorul ramane incert pentru mare parte din ei: doar 41% dintre repondenti stiu foarte clar ce vor face peste trei ani.