Cuprins:
Replica industriei de asigurări: „Se urmărește corectarea dezechilibrelor din piață, nu avantaje pentru companii”
După apariția acuzațiilor formulate de transportatori, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) au transmis un punct de vedere comun, în care resping acuzațiile potrivit cărora proiectul de modificare a Legii RCA ar fi fost gândit în favoarea asigurătorilor.
„Am luat notă de reluarea discuțiilor în spațiul public referitoare la modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA, pentru transpunerea Directivei (UE) 2118/2021 în legislația națională, dar și pentru a corecta dezechilibrele care au afectat funcționarea corespunzătoare a pieței de asigurări RCA”, se arată în comunicatul comun UNSAR–BAAR, transmis către redacția Libertatea.
Cele două organizații susțin că dezbaterea publică este deturnată de „o asociație care nu are competențe în zona de asigurări” și care ar urmări „propriile interese comerciale ale unităților reparatoare membre”.
„În locul unor discuții constructive axate pe interesele șoferilor și ale victimelor accidentelor, observăm cu îngrijorare că atenția publică este mutată spre interesele comerciale ale service-urilor. Legea RCA trebuie să protejeze participanții la trafic și victimele accidentelor, nu profiturile unora dintre reparatori”, au transmis reprezentanții UNSAR și BAAR.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_468846e0d2ae094080daa1719ecf91ed.jpg)
Asigurătorii subliniază că, potrivit unui studiu realizat de IRES, majoritatea șoferilor români ar dori transparență mai mare în privința costurilor de reparație și posibilitatea de a primi de la asigurători liste cu service-uri partenere, pentru a evita facturi „exagerate”.
„Despăgubirea plătită de o societate de asigurare trebuie să corespundă unor costuri reale existente pe piață, nu unor costuri stabilite arbitrar doar pentru că sumele urmează să fie achitate de un asigurător”, se mai arată în poziția UNSAR–BAAR, care invocă și o decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Cele două organizații mai afirmă că România se află printre țările cu cea mai mare frecvență a daunelor RCA din Europa Centrală și de Est, 5,6%, față de media de 3% în alte state, și că valoarea totală a despăgubirilor RCA a depășit 7,9 miliarde de lei în 2024.
„UNSAR și BAAR sunt pregătite să participe transparent la orice consultare publică privind îmbunătățirea legislației RCA, având ca scop protejarea consumatorilor și buna funcționare a pieței”, se mai arată în comunicat.
Modificarea Legii RCA, cu dedicație pentru companiile de asigurări
Proiectul de modificare a legii, pregătit pentru vot în Parlament, ar urma să le ofere asigurătorilor control total asupra despăgubirilor și reparațiilor auto.
Potrivit documentelor obținute de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și confirmate de Patronatul Service-urilor Auto (POSA), noul sistem ar permite firmelor de asigurări să stabilească singure valoarea daunelor, să impună service-urile partenere și să limiteze drastic drepturile păgubiților.
„Intri în service cu o mașină lovită, ieși cu una second hand”
COTAR susține că modificările pregătite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în colaborare cu un grup de parlamentari, ar distruge echilibrul pieței RCA și ar transforma păgubitul într-un simplu spectator.
„Devizul de reparație nu va mai fi calculat de unitatea reparatoare, ci de compania de asigurări, care va stabili cât plătește, fără ca păgubitul să mai aibă dreptul de a contesta valoarea. Vor fi permise doar reparațiile în service-urile partenere, iar piesele originale vor fi înlocuite cu unele second hand”, a explicat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, pentru Jurnalul.ro.
Transportatorii avertizează că astfel de practici sunt interzise în țări precum Germania, tocmai pentru că reprezintă un conflict de interese între asigurător și păgubit.
„Condițiile contractuale dintre service-urile partenere și firmele de asigurări presupun că ne putem lua adio de la piesele originale, de la vopseaua de calitate și de la salarii decente pentru mecanici”, a spus Ștefănescu.
„Măsuri de o gravitate extremă, nemaiîntâlnite în nicio țară din UE”
Potrivit COTAR, aceste modificări sunt de o gravitate fără precedent în Uniunea Europeană. Organizația susține că asigurătorii vor putea decide unilateral cât plătesc, iar păgubiții vor deveni practic coplătitori la reparație dacă aleg un alt service decât cel impus de companie.
„ASF pregătește, în colaborare cu unii parlamentari, modificări legislative care vor distruge și îngenunchea definitiv piața RCA și drepturile celor circa 8 milioane de asigurați. Firmele de asigurări vor avea pâinea și cuțitul”, arată COTAR într-un comunicat.
Patronatul service-urilor: „Legea lovește direct în păgubit”
Și Patronatul Service-urilor Auto (POSA) a avertizat că noul proiect mută toate drepturile de la șofer către companiile de asigurări.
„Dacă devizul îl face asigurătorul și șoferul e forțat spre ‘rețeaua lui, dreptul la o reparație corectă devine o ficțiune. Acest pachet lovește direct în păgubit și îngenunchează sectorul de reparații auto corecte și fiscalizate”, a declarat Marian Lazăr, reprezentant al POSA.
Organizația consideră că legea are efecte anticoncurențiale și va duce la dispariția service-urilor independente.
Despăgubirea, stabilită de asigurător. Service-ul nu mai are voie să calculeze devizul
Potrivit proiectului, constatarea daunelor va fi făcută doar de firmele de asigurări, care vor putea decide valoarea despăgubirii fără consultarea service-urilor. Păgubiții nu vor mai putea împuternici un reprezentant (service, expert sau avocat) să negocieze în numele lor, iar despăgubirile vor fi stabilite printr-o „convenție” directă între șofer și companie.
COTAR avertizează că această formulă este periculoasă: șoferul obișnuit nu are expertiza tehnică necesară pentru a contesta un deviz și ajunge să accepte o ofertă mai mică.
„În loc de protecție, avem un mecanism de abuz legalizat. Se taie din drepturile păgubiților, se plafonează despăgubiri și se impun fransize. Cu alte cuvinte, plătești RCA, dar la daună te descurci singur”, au transmis reprezentanții POSA.
Penalitățile pentru întârzieri, reduse cu 70%. Păgubiții pierd mașina de schimb
În noua formă a legii, penalitățile aplicate asigurătorilor care întârzie plata despăgubirilor ar urma să fie diminuate cu aproape 70%. COTAR avertizează că este eliminată singura măsură prin care șoferii aveau garanția unei plăți la timp.
În plus, dispare și dreptul la mașina oferită la schimb, care până acum era inclusă în costul reparației. Reprezentanții transportatorilor spun că acest lucru va afecta în special micii întreprinzători și familiile care depind de autoturismul personal.
Oamenii denunță un abuz: „ASF și Parlamentul trebuie să oprească legea”
Transportatorii cer retragerea proiectului și demiterea vicepreședintelui ASF Sorin Mititelu, acuzat că ar fi susținut modificările în favoarea companiilor pe care ar trebui să le supravegheze.
„În ultimii cinci ani, tarifele RCA au crescut cu peste 300%, sub atenta supraveghere a ASF. În loc să oprească abuzurile, conducerea instituției le legalizează. Păgubiții vor plăti mai mult și vor primi mai puțin”, a mai declarat Vasile Ștefănescu, potrivit Jurnalul.ro.
COTAR acuză ASF de lipsă de transparență și cere ca sectorul asigurărilor să treacă în subordinea Ministerului Finanțelor, „pentru a transforma instituția într-un adevărat protector al consumatorilor”.
Legea RCA urmează să intre mâine la vot în Parlament. Dacă textul trece în forma actuală, asigurătorii vor decide cât plătești, cât primești și unde îți repari mașina, iar patronatele și transportatorii avertizează că România riscă să devină singura țară din Uniunea Europeană în care păgubiții RCA nu mai au libertatea de a-și alege service-ul și nu pot contesta despăgubirea stabilită de asigurător.
Drept la replică: punctul de vedere oficial UNSAR
„București, 10 octombrie 2025: Am luat notă de reluarea discuțiilor în spațiul public referitoare la modificarea Legii nr. 132/2017 privind RCA, pentru transpunerea Directivei (UE) 2118/2021 în legislația națională, dar și pentru a corecta dezechilibrele care au afectat funcționarea corespunzătoare a pieței de asigurări RCA.
În acest context, în locul unor discuții constructive axate pe interesele șoferilor și pe cele ale victimelor accidentelor, observăm cu îngrijorare că o asociație care nu are competențe în zona de asigurări încearcă să mute atenția publică de la nevoia reală de echilibru spre propriile interese comerciale ale unităților reparatoare membre, mai mult decât evidente și cunoscute de majoritatea românilor, fără legătură cu obiectivul esențial al Legii RCA – protejarea participanților la trafic, și mai ales a victimelor accidentelor rutiere.
În fața acestui nou val de dezinformări și de știri false, industria de asigurări își exprimă din nou încrederea în Parlamentul României că Legea RCA va transpune corect cea mai recentă directivă europeană în materie de RCA și va fi modificată în mod echilibrat, în beneficiul atât al șoferilor români plătitori ai primelor de asigurare, cât și al păgubiților din accidentele rutiere, beneficiari ai despăgubirilor care se suportă din aceste prime.
Studiile realizate de IRES pe această temă arată că majoritatea șoferilor români:
- consideră că ar fi util să primească, cu titlu informativ, de la asigurători, o propunere cu privire la unitățile service la care pot opta să-și repare mașina în baza unei polițe RCA (9/10 dintre șoferii români);
- ar fi deranjați dacă valoarea reparației unui vehicul ar fi mai mare atunci când plata este efectuată în baza poliței RCA, comparativ cu situația în care costurile sunt suportate din fonduri proprii. Această percepție subliniază nevoia de transparență și echitate în procesul de stabilire a costurilor de reparație. Analizele efectuate arată că, pentru service-urile independente care nu au convenții cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită este cu aproximativ 30% mai mare față de service-urile reprezentanțelor auto și de două ori mai mare comparativ cu service-urile care au contracte cu asigurătorii (6/10 dintre șoferii români);
- doresc publicarea unor standarde de cost pentru reparații în scopul evitării sau limitării practicării unor prețuri exagerate de către unitățile reparatoare (9/10 dintre șoferii români).
Ne exprimăm speranța că aceste deziderate ale românilor vor prevala în fața intereselor financiare ale membrilor acestei asociații fără competențe în asigurări, cu atât mai mult cu cât, așa cum a relatat în mod repetat și mass-media, există service-uri și firme de închirieri de vehicule care, profitând de anumite prevederi ale Legii nr. 132/2017 privind RCA, practică prețuri nejustificate de reparație și închiriere de autovehicule, în scopul obținerii unor profituri cât mai mari, în numele „principiului libertății economice”. Însă o fac pe seama plătitorilor de prime RCA.
Nu întâmplător, printr-o decizie recentă, Înalta Curte de Casație și Justiție a statuat că „despăgubirea pe care trebuie să o plătească o societate de asigurare trebuie să corespundă unor costuri reale existente pe piață, NU unor costuri stabilite în mod arbitrar, doar în considerarea faptului că sumele facturate urmează să fie achitate de o societate de asigurare”.
Astfel, asociația fără competențe în zona de asigurări afirmă, practic, că asigurătorii trebuie să achite orice deviz primesc din partea unităților reparatoare, deoarece principala lor preocupare este, de fapt, protejarea propriilor interese economice și maximizarea profiturilor unităților reparatoare membre pe care le reprezintă. Ce uită să menționeze este faptul că despăgubirile care se plătesc pentru acoperirea acestor costuri nejustificate se suportă din primele RCA plătite de către șoferi. Concret, cu cât costurile de reparație și închiriere sunt mai mari, cu atât crește povara pusă în sarcina șoferilor plătitori de prime de asigurare.
Totodată, reamintim că România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de circa 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%). Țări precum Germania, Suedia sau Franța se situează și ele mai bine – cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 EUR, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).
În plus, România se situează și pe un nedorit loc în top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2024) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).
Este de domeniul evidenței că numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă și sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum și rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.
Având în vedere cele de mai sus, UNSAR și BAAR sunt pregătite să participe transparent la orice consultare publică privind îmbunătățirea legislației RCA, având ca scop protejarea consumatorilor și buna funcționare a pieței.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_d79225495ae9fda112732ac40bd67d31.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_c8d3a324f72e0568a3f8ccd67a3aab83.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_017229387fdd19223bd1a745e148f496.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_6bf96309c24b4487852810262a210bd8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_78caf3f8fed2a6120e8950ebdb4920c4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_85f1f9ab146dee2d6d2bc8115b481bf1.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_44aedfc9338dc2e9d6ffd33863c3a661.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_6502f2aa55320a95397fc35911e265bf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_546919e166e11ea9b966b8f6eed07066.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_4a1a8f7de9aa390649ba316119cab254.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_29314d1023c60ab23f33e24bf00f4fd8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_437a3150f0d5363a5e5f84da1291d76e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_94119adda1bf67333a3fbd1da7a69602.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_01b7cce9bf2363567c01851b2892ccf1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/284_775920ed165132774b7133fa486dadd4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_0112c54285b5869c43b65d001f5b6329.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_23d20f9c63f4fc35e5a2339143a2fd2f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_2e074c545fa0efc55175e5752e58af06.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/288_6e93555966549490dbd93001a2abe583.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_76f291b076df186d603be607c577856b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/289_7d88194dfe9aecdbfc11b3ca10613bce.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_8400750b32116e099e4d6c11b5e0f79c.jpeg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_62527307a92f4a6b8a517ba6e2e87058.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/10/rca-proiect-de-lege.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/204_30e19a8076a0512d6c39711a04d429d6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/204_3b53c81114e3775b709b0f459aa86071.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/bloc-in-constructie-dezvoltator-imobiliar.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/parlament.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/287_96f27d10ee5731df8488c11521d5fe39.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/287_b5871ffdd6c964a5fabdc0f5e2d6c4dd.jpeg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/velniciuc-si-horia-moculescu.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/finala-asia-express-2025-12-noiembrie-1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_eae40bd4ce6211d7b8bf5f6b553838e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_6bd9341602fa14495aca8fb6c4be05df.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/179_26b5b98cef15176f73b5d6e7fd45f3ff.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/179_41bf4be5b34163f96e1ee8457c7255a5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/05/marcel-ciolacu-guvernul-romaniei.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/calin-georgescu-si-nicusor-dan.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/ph184401-1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/ce-inseamna-expresia-a-avea-gura-de-aur.jpg)
:quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/foto-shutterstock-1.png)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/utilizari-neobisnuite-ale-ness-ului-in-bucatarie.jpg)
:quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/imagine-principala.png)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/10/cand-incepe-postul-craciunului-2025.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/ce-este-slow-living.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/cum-scapi-de-mirosul-de-ceapa-si-de-usturoi-de-pe-maini.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/ce-inseamna-cand-visezi-opera.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/sofer-roman-camion-renunta-meserie.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/horia-moculescu-1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/scumpiri-carburanti-motorina-benzina-12-noiembrie-2025.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/ce-acte-sunt-necesare-pentru-eliberarea-certificatului-de-deces.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/sorin-grindeanu-instantpsdcongres52inquamphotosoctavganea-copy.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/nicusor-dan-a-anuntat-ca-se-va-casatori-cu-mirabela-gradinaru-dar-nu-a-spus-si-cand--de-ce-nu-s-a-insurat-pana-la-55-de-ani-e1762017899396.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/11/originalparticiparesummitconcordia7nov2025-16.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/10/anuntul-retragerii-trupelor-americane-din-romania-a-venit-cand-trump-era-plecat-din-sua-spune-adrian-zuckerman-este-foarte-periculos-e1761890857729.jpg)
UsualSuspects 13.10.2025, 18:07
Pai la băieții si fetele de la cotar o bara de revopsit costa, pentru un passat de exemplu, 7000 lei . La service-urile cu care asiguratorii au convenție costa in jur de 2800 lei. La reprezentata costa cam 3300 lei. Ei au cei mai bine plătiți mecanici de pe planeta. Sic!
Gion 14.10.2025, 00:18
Pai de ce mai facem asigurări .....
Alexss80 14.10.2025, 16:22
ASF ul De ce exista asa ceva? Care este scopul? De urgență trebuie desființată aceasta structura mâncătoare de bani.
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.