Ioan T. Morar, scriitor, jurnalist și diplomat stabilit în La Ciotat, Franța, a postat, pe Twitter, la începutul anului, o imagine cu două sticle de vin cu etichetă „ciudată”. „A reapărut”, era comentariul fostului „Ceaușescu” de la Divertis.
Într-un interviu pentru Libertatea, Morar descria Provența, unde locuiește, ca „patria măslinilor și a vinului roze”, și dezvăluia că face parte din așa-numitul „ordin al paharnicilor” de la Châteauneuf-du-Pape.
A reapărut pic.twitter.com/lFCVtvKRMJ
— Ioan T. Morar (@itmorar) January 7, 2022
Dar care este povestea „Le vin de Merde”, într-o traducere cenzurată „vin de doi bani”? Cumva, o antireclamă care a făcut cunoscut produsul. Avantajele pozitive ale unei publicității negative!
„Vezi, bei și crezi”
Deranjat de problemele pe care le întimpinau prietenii săi viticultori în a vinde vinul local, Jean Marc Speziale a decis să creeze un cuvée din struguri Syrah și Grenache noir.
Speziale a avut curajul sau nebunia să afișeze clar eticheta „Le Vin de Merde”. „Trebuie să-l vezi, să-l cumperi și să-l bei, ca să crezi!”, era deviza producătorului francez.
A fost, în mod evident, o provocare pentru a depăși prejudecățile, cum că regiunea Languedoc este o regiune în care se produc vinuri proaste, de aruncat la chivetă. Nu mai este cazul. Vinificatorii noștri au făcut progrese mari, o muncă remarcabilă pentru a-și îmbunătăți calitatea vinurilor. Din păcate, multe dintre prejudecăți au rămas.
Jean Marc Speziale, pentru magazine.wein.plus:
A început acum 14 ani, cu 5.000 de sticle: „Totul a fost vândut imediat”
În 2008, bărbatul din Aniana, de profesie restaurator, și-a lansat propria gamă de vinuri, asistat de un oenolog.
„În 2008, am produs 5.000 de sticle de roșu și alb. În spatele unui nume provocator, am creat vinuri de înaltă calitate, în parteneriat cu cooperativa Gignac. Totul a fost vândut aproape imediat”, explica el, într-un interviu pentru Le Telegramme.
„Vinul filozofilor”
Potrivit site-ului oficial, „Le Vin de Merde” a fost conceput pe principiul „ce e rău poate ascunde ce este mai bun”. Producătorul, admirator al lui Epicur, gânditor grec, întemeietorul moralei plãcerii, chiar își intitulează licoarea „vinul filozofilor”.
În loc de cuvinte pompoase despre soiuri și strugiuri, pe care, oricum, le înțeleg doar specialiștii în vin, el spune că „lasă licoarea să vorbească de la sine”.
„Ceea ce contează este plăcerea”
„Dacă vinul are caracter, poate supraviețui în această lume concurențială”, explică producătorul.
De alfel, fișa tehnică a vinurilor sale nu conține aproape deloc informații concrete. Până la urmă, însă, ceea ce contează – mai ales când vine vorba de consumul de vin – este plăcerea.
Iar somelierii cred că „Le Vin de Merde”, care este roșu, alb și rose, nu e „de merde”.
Speziale, a cărui firmă de distribiție are sediul în Meze, comună în departamentul Hérault din sudul Franței, vinde un carton cu șase sticle cu prețuri între 40 și 80 de euro.
Foto principal: samyrabat.com