SUA afirmă că atacurile de sâmbătă au fost îndreptate împotriva depozitelor, a dronelor, a sistemelor de apărare aeriană, a radarelor și a unui elicopter. Marea Britanie a precizat că aliații au acționat pentru a „degrada și mai mult” capacitățile Houthi.
Rebelii Houthi, care controlează zone întinse din Yemen inclusiv capitala Sanaa, au vizat nave din Marea Roșie în ultimele luni. Ei au motivat atacurile ca fiind o dovadă de susținere a grupării Hamas în contextul războiului din Gaza.
Lanțurile globale de aprovizionare se confruntă acum cu perturbări severe și costuri în creștere, după ce unele dintre cele mai mari companii de transport maritim au redirecționat transporturile departe de Marea Roșie, una dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume, din cauza atacurilor Houthi.
Într-o declarație comună, Pentagonul a anunțat că „loviturile necesare și proporționale de sâmbătă au vizat în mod special 18 ținte Houthi din opt locații din Yemen, asociate cu instalații subterane de depozitare a armelor Houthi, facilități de depozitare de rachete, sisteme aeriene fără pilot pentru atac unidirecțional, sisteme de apărare aeriană, radare și un elicopter”.
„Aceste lovituri precise sunt menite să perturbe și să degradeze capacitățile pe care Houthi le folosesc pentru a amenința comerțul global, navele și viețile marinarilor nevinovați pe una dintre cele mai critice căi navigabile ale lumii”, a argumentat Pentagonul.
Declarația spune că „în prezent, cele peste 45 de atacuri ale rebelilor asupra navelor comerciale de la jumătatea lunii noiembrie constituie o amenințare pentru economia globală, precum și pentru securitatea și stabilitatea regională și cer un răspuns internațional”.
Atacurile au fost efectuate „cu sprijin din Australia, Bahrain, Canada, Danemarca, Țările de Jos și Noua Zeelandă”, se mai arată în comunicat.
Secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, a subliniat că SUA „nu vor ezita să ia măsuri, după cum este necesar, pentru a apăra viețile și libera circulație a comerțului pe una dintre cele mai critice căi navigabile ale lumii”.
Separat, secretarul britanic al Apărării, Grant Shapps, a spus: „Este datoria noastră să protejăm viețile pe mare și să păstrăm libertatea de navigație”. „De aceea, Royal Air Force s-a angajat într-un al patrulea val de lovituri de precizie împotriva țintelor militare Houthi din Yemen”.
Armata americană a declarat anterior în cursul zilei a distrus șapte rachete antinavă mobile Houthi care erau pregătite pentru lovituri.
La începutul acestei săptămâni, echipajul unei nave de marfă, înmatriculată în Marea Britanie, sub pavilion Belize, a abandonat nava în largul Yemenului, după ce a fost lovită de rachetele trase de Houthi.
croco601 • 25.02.2024, 15:23
Din păcate, bărbatu-miu sparge televizorul de fiecare dată când apare vreun comunicat US sau UK, așa că am rămas doar cu știrile de pe tub, care prezintă o altă realitate.
golesco • 25.02.2024, 11:46
China are cele mai multe nave comerciale care tranzitează Marea Roșie. Se pare că a obținut permis de liberă trecere, din propria ogradă sau de la prietenii iranieni. Deci, marile puteri sunt împărțite în prietene și neprietene de Marea Roșie. Neprietenii au ales rute ocolitoare și lovituri armate. Neprietenii sunt acele țări bogate cu oameni bogați. Prietenii își văd de treabă.
Angelus • 25.02.2024, 11:23
Extinderea conflictelor de la un conflict regional la unul globalizat, este doar un pas.