Comisia Europeană a desemnat joi, 28 aprilie, orașele care vor participa la misiunea UE pentru 100 de orașe inteligente și neutre din punct de vedere al impactului asupra climei până în 2030.
Cele 100 de orașe se află în toate cele 27 de state membre, iar alte 12 orașe se află în țări asociate sau cu potențial de a fi asociate la programul Orizont Europa, programul UE pentru cercetare și inovare (2021 – 2027), potrivit Euractiv.ro.
În program au fost selectate și trei municipii din România: București, Cluj-Napoca și Suceava.
Dintre ţările vecine, Bulgaria are două oraşe pe listă – Sofia şi Gabrovo, iar Ungaria are trei orașe – Budapesta, Pecs și Miskolc.
Calea spre un viitor mai sănătos
În total, au existat 370 de candidaturi, iar orașele au fost alese în baza planurilor lor inovatoare, dar și în funcție de entuziasmul acestora de a-și îndeplini obiectivul, scrie Politico.eu.
Printre cele 12 orașe din afara UE se numără Glasgow (Scoția), Sarajevo (Bosnia și Herțegovina) și Istanbul (Turcia).
„Tranziția verde este în plină desfășurare în întreaga Europă. Dar întotdeauna este nevoie de deschizători de drumuri, care își stabilesc obiective și mai ambițioase. Aceste orașe ne arată calea spre un viitor mai sănătos. Le vom sprijini în acest sens! Haideți să începem să acționăm chiar de astăzi.”, a declarat președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, potrivit site-ului executivului european.
„Orașele se află în prima linie a luptei împotriva crizei climatice”, spune și vicepreședintele executiv Frans Timmermans, responsabil de Pactul verde european.
„Fie că este vorba de ecologizarea spațiilor urbane, de combaterea poluării aerului, de reducerea consumului de energie în clădiri sau de promovarea unor soluții de mobilitate curată: orașele sunt adesea pivotul schimbărilor de care Europa are nevoie pentru a reuși în tranziția noastră către neutralitatea climatică”, a mai spus el.
Orașele, responsabile pentru 70% din emisiile de CO2
La nivel global, zonele urbane sunt responsabile pentru peste 70% din emisiile de CO2, iar un raport al grupului de experţi în ştiinţa climei al ONU, publicat la începutul acestei luni, a constatat că pentru a atinge obiectivele Acordului de la Paris şi pentru a evita schimbările climatice catastrofale va fi necesară schimbarea modului în care zonele urbane „sunt proiectate, construite şi gestionate”, notează sursa citată.
În cadrul programului, cele 112 oraşe participante, în care locuiesc aproximativ 75 de milioane de persoane, vor pregăti „contracte de oraş climatic”, care vor stabili planurile de acţiune şi de investiţii pe care intenţionează să le execute pentru a atinge neutralitatea climatică.
Deşi planurile nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, directorul adjunct al departamentului de mobilitate şi transport al Comisiei, Matthew Baldwin, care se ocupă de acest program, a declarat că oraşele au o motivație puternică pentru a-şi atinge obiectivul: „Nimeni nu le va da în judecată, dar reputaţia lor este în joc”, notează politico.eu.
360 de milioane de euro, pentru început
Potrivit Comisiei Europene, misiunea „Orașe” va primi finanțare în valoare de 360 milioane de euro în cadrul programului Orizont Europa pentru perioada 2022-2023, pentru a demara căile de inovare către neutralitatea climatică până în 2030.
Beneficiile pentru orașe includ consiliere și asistență personalizate din partea unei platforme dedicate misiunii și gestionată de NetZeroCities, dar și oportunități de finanțare suplimentară.
Tren și biciclete
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, pledează pentru dublarea traficului feroviar și dezvoltarea pistelor pentru biciclete.
„În contextul noului nostru cadru privind mobilitatea urbană, orașele dispun de instrumentele necesare pentru ca mobilitatea interurbană și urbană să devină sănătoasă și sustenabilă, de exemplu prin dublarea traficului feroviar de mare viteză și prin dezvoltarea unei infrastructuri suplimentare pentru biciclete în următorii 10 ani, prin investiții în benzi sigure pentru biciclete și prin asigurarea conectivității cu zonele rurale și suburbane, astfel încât navetiștii să beneficieze de opțiuni de mobilitate sustenabilă”, a declarat Adina Vălean.
„Sunt sigur că vor reuși și încurajez alte orașe din întreaga Europă să le urmeze exemplul”, a mai spus ea.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro