Dezvăluirile unui marinar de pe nava românească atacată cu napalm de iranieni
Un echipaj și o navă românească au avut ghinionul să fie aleși de armata iraniană pentru un atac-avertisment. Marinarii au fost puși să intre în castelul navei și apoi au fost lansate asupra lor 10 rachete cu napalm. S-a întâmplat în urmă cu 30 de ani, pe 23 noiembrie, iar supraviețuitorii se vor întâlni în Portul Constanța. Unul dintre ei, Dimitrache Delicote, pe atunci șef mecanic, a rememorat, pentru Libertatea, teribila experiență.
Pe 23 noiembrie 1987, dimineața, echipajul cargoului Fundulea intra în Strâmtoarea Ormuz spre Golful Persic, navigând în apele internaționale. Când au plecat din România, pe 3 octombrie, fuseseră avertizați și instruiți în legătură cu pericolele din zonă. La scurt timp după intrarea în strâmtoare, la ora 10.45, au fost interceptați de o navă de război iraniană care, după câteva verificări prin radio, le-a permis să meargă mai departe. Dar se pare că erau doar „cercetașii“ unei alte nave care avea să îi oprească puțin mai târziu.
Celelalte rachete au fost trase spre sala mașinilor. A fost, practic, o execuție, un exemplu dat lui Nicolae Ceaușescu care indirect îi ajuta pe dușmanii Iranului. Nu au vrut să scufunde direct nava. Dacă voiau asta, trăgeau o rachetă la mijlocul navei și se rupea în două.
Recomandări
Klaus Iohannis, ultimul mesaj de 1 Decembrie ca președinte: „Știu că am făcut greșeli, vă cer iertare”. Bilanțul celor 10 ani de mandat | VIDEO
::placeholdeR–>
A încercat să iasă din comandă spre exterior, dar nu a reușit, totul în jur fiind o perdea de foc. A coborât prin interior pentru a ajunge la cabina sa, să ia cheia de la instalația de CO2 din sala mașini proiectată să stingă incendiile puternice. Cabina fusese însă distrusă de o rachetă. Totuși, a găsit cheia după ușă, acolo unde era atârnată, și a ieșit afară pe punte.
::placeholdeR–>
Atacul asupra cargoului Fundulea, legat de vizita lui Ceaușescu în Egipt
Atacul a fost efectuat în condițiile în care nava Fundulea se afla în mijlocul unei zone intens tranzitate, dar miza era prea mare.
Recomandări
Călin Georgescu a acordat un interviu celui mai vechi ziar britanic în casa de pe câmp a unui prieten din Izvorani și a spus din nou că Putin este un „patriot” | VIDEO
::placeholdeR–>
Prima navă care le-a sărit în ajutor a fost o navă militară a statului Oman. Militarii le-au acordat primul ajutor și au încercat să stingă incendiul cu tunurile de apă de la bord, dar temperaturile foarte mari i-au forțat să se retragă. Au trimis un elicopter militar care a aterizat pe punte și i-a preluat pe comandant, pe bucătar și un ofițer grav răniți. La scurt timp, au apărut și multe elicoptere de la televiziunile de știri din zonă.
Următoarea navă care le-a oferit ajutorul a fost un remorcher olandez. Dar nu oricum. Pentru a stinge incendiul și pentru a încerca să salveze nava au cerut semnarea unui contract. Dimitrache Delicote, rămas cel mai mare în grad la bord, a devenit comandantul navei.
„Din comandă de la ei, aveau telefon prin satelit, am vorbit la Navrom cu directorul să semnez contractul de salvare. Cu restul echipajului și cu ei împreună am luptat 16 ore să lichidăm incendiul. Tot ei ne-au remorcat în Dubai“, își aminteste fostul mecanic șef, ca și când ar fi fost ieri.
În tot corpul a avut schije milimetrice de la fierul topit. În ani, corpul le-a scos pe rând afară
La revenirea în țară, tot incidentul a fost ținut secret, membrii echipajului neavând voie să sufle o vorbă despre cele întâmplate.
Recomandări
Renumărarea voturilor: peste 50% din buletine au fost verificate. Care este situația în lupta pentru locul 2 la prezidențiale SURSE
Inițial, s-a încercat vânzarea epavei, dar pentru că prețul oferit era prea mic, Ceaușescu a ordonat după doi ani aducerea navei în șantierul de la Galați. Remorcherul Hercules a fost trimis să o tracteze, iar reparațiile au costat peste 2 milioane de dolari.
La momentul de față nu se mai știe nimic de ea, ultima oară navigând sub numele „Simona“.
Comandantul navei, grav rănit, a decedat după șase luni într-un spital din Elveția. Dimitrache Delicote a suferit răni la o mână, la abdomen și la picioare, iar în tot corpul și mai ales în pielea capului a avut schije milimetrice de la fierul topit în urma exploziei rachetei în centrul de comandă. În ani, corpul le-a scos pe rând afară.
Dimitrache Delicote încă mai navighează, cam un voiaj pe an pentru a se putea dedica pasiunii sale – pescuitul. În anii de marinărie s-a mai confruntat și cu un uragan când era pe o navă mică de pasageri, dar și o arestare a navei pe care se afla, în Congo.