Șoferii care nu își fac RCA, pentru că nu folosesc mașina, trebuie să predea plăcuțele de înmatriculare la Poliție. Ce riscă cei ce nu respectă noua reglementare

14 iulie 2017 10:45

Ce trebuie să facă șoferii fără RCA, care nu folosesc mașina. Noua lege RCA (Răspundere Civilă Auto), care a intrat în vigoare miercuri, 12 iulie 2017, aduce unele modificări importante, dar și altele controversate sau măcar discutabile.

În acest moment, în România, peste 20% dintre autoturismele aflate în trafic nu au RCA. Doar că unii conducători auto nu își mai fac RCA, pentru că nu folosesc mașinile. Anul trecut, peste 7.700 de şoferi au fost amendaţi, pentru lipsa unei polițe valabile.

De anul acesta, a intrat în vigoare o nouă reglementare legată de acest subiect: o persoană care renunţă la asigurare este obligată să predea la poliţie numerele de înmatriculare.

Astfel, se dorește prevenirea circulaţiei fără RCA, însă acum există posiblitatea de a încheia poliţe doar pentru o lună, iar un șofer care lipseşte din ţară o perioadă mai lungă trebuie să facă drumuri la poliţie să dea numerele şi apoi să le ia atunci când are nevoie, doar pentru ca să evite o cheltuială.

Ca să nu mai amintim de motociclete, care peste iarnă nu sunt folosite şi, deci, ar trebui predate numerele.

Astfel, statul transferă cetăţenului o responsabilitate pentru a acoperi incapacitatea sa administrativă de a urmări vehiculele care circulă fără asigurare, deoarece prin intermediul unor camere şi a unei baze de date se pot depista maşinile fără RCA, comentează Digi 24.

Deci, practic, se va ajunge în situaţia de a prelungi poliţele chiar şi pentru perioadele în care maşina nu e folosită. Șoferii care nu le respectă riscă amenzi cuprinse între 1.000 şi 2.000 de lei.

O altă situaţie controversată din noua lege RCA, intrată în vigoare pe 12 ulie 2017, este cea în care şoferii trebuie să fie informaţi şi să primească oferte cu 30 de zile înainte de expirarea poliţei. Doar că sistemul nu permite emiterea de oferte cu o lună înainte, pentru că tarifele se modifică, iar lucrurile nu mai corespund cu realitatea.

Care sunt prevederile importante din noua lege și ce amendă riscă șoferii fără RCA

Un termen nou apare în noua lege a asigurărilor obligatorii pentru autoturisme. Cea de asigurat cu risc ridicat, care are și el drepturi.

Asiguratul cu risc ridicat este cel care plătește cea mai scumpă asigurare, dar în același timp dă și cel mai mult de furcă asigurătorilor, potrivit Legii 132/2017 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie.


CITEȘTE ȘI… „La ce trebuie să mai învăţ la Geografie, când eu am Waze?”. Așa a picat Bacalaureatul copilul unor vedete


Noile prevederi ale legii obligă asigurătorul să îi încheie acestuia poliță RCA, chiar dacă știe că va avea daună, altfel riscă amenzi usturătoare. Dar totul se face după anumite reguli.

Astfel că șoferul care are multe accidente nu prea are cum să strâmbe din nas la faptul că va primi ofertă de RCA mult peste prețul de referință, adică de câteva ori mai mare. După noua lege, proprietarul care primește cel puțin 3 astfel de oferte, care îi fac gaură în buzunar, va trebui să se adreseze unei entități speciale, care îi va face o ofertă mai bună trimițându-l la un anume operator din piața asigurărilor de răspundere civilă.

Aici intervine buba pentru asigurător: odată ce a fost trimis acolo de organul special, acesta nu îl mai poate refuza pe șofer pentru că se poate alege cu o amendă între 50.000 și 500.000 de lei.

BAAR ajută șoferii cu risc ridicat

Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) îi va ajuta pe clienții problematici să-și găsească un asigurător cu cea mai bună ofertă de pe piață. Potrivit Legii 132/2017, „asigurat cu risc ridicat este persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referință calculat de BAAR; factorul „N” este stabilit de BAAR, cu aprobarea Autorității de Supraveghere Financiară și este calculat pentru un vehicul cu aceleași caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicită asigurarea, precum și pentru aceeași clasă de bonus-malus a asiguratului/utilizatorului”.

Tot legea spune că BAAR îi va face asiguratului o ofertă pornind de la prețul de referință, dar nu de N ori mai mare, apoi îi alocă șoferului un asigurător RCA, care este obligat să încheie polița.

În schimb, șoferii care nu au niciun accident la activ vor plăti cel mai mic preţ pentru o asigurare RCA. Sunt şi obligaţii pe care atât asiguratul, cât şi asigurătorul trebuie să le respecte. Se reduce timpul de soluționare a dosarelor. Mai nou, firma de asigurări trebuie să dea un răspuns în 30 de zile pentru o cerere de despăgubire și nu 90, cum era până acum.

„În termen de 30 de zile de la data înaintării cererii de despăgubire de către asigurat ori de către partea prejudiciată, asigurătorul RCA este obligat: a) fie să răspundă cererii părţii solicitante, formulând în scris o ofertă de despăgubire justificată, transmisă cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedeşte răspunderea asiguratului în producerea riscurilor acoperite prin asigurarea RCA, iar prejudiciul a fost cuantificat; b) fie să notifice părţii prejudiciate în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parţial, pretenţiile de despăgubire”, scrie în lege.

  • Șoferii prinși fără Poliță RCA valabilă vor fi amendați cu 2.000 de lei.
  • De ieri, este obligaţia asigurătorului să îşi anunţe clientul când asigurarea RCA stă să expire.
  • RCA- ul poate fi făcut pe o perioadă cuprinsă între o lună şi un an.

Plata, în 10 zile de la soluționare

„Despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în termen de 10 zile de la data acceptării ofertei de despăgubire prevăzută la alin. (1) lit. a) sau de la data la care asigurătorul RCA a primit o hotărâre judecătorească definitivă sau acordul entităţii de soluţionare a litigiului cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească”, potrivit legii.

Mai mult, dacă asigurătorul care vă deține polița RCA nu își bate capul să își îndeplinească obligațiile este bun de plată, dar de data aceasta la penalități.

Astfel că, printre altele, dacă diminuează nejustificat despăgubirea sau întârzie achitarea despăgubirii, acesta este obligat la plata unor penalităţi de 0,2% pe zi de întârziere, calculate la nivelul sumei de despăgubire cuvenită sau la diferenţa de sumă neachitată.

„Plata penalităţilor se face odată cu plata despăgubirii”, potrivit noului act normativ.


CITEȘTE ȘI… Mâna dreaptă a lui Pomohaci, reacție incredibilă: „Dacă i-ar fi trebuit băieți…”


 

Loading...
Vezi ultimul video postat pe libertatea.ro
Citește ultimele ȘTIRI pe Libertatea.ro