27 Ian. 2016 19:00 , de Alexandru Boariu

Ai mașină? Ai dureri de cap! Nu uita ce obligații îți revin la început de an!

Distribuie

Dacă ai mașină, la fiecare început de an, ai câteva probleme de rezolvat, toate necesitând timp și bani. Libertatea îți reamintește care sunt aceste obligații, câți bani trebuie să pui la bătaie și cum trebuie să procedezi, pentru a evita sancțiunile prevăzute de lege.

O primă obligație este plata impozitului anual pentru mașină. Potrivit Noului Cod Fiscal, impozitul pe mijloacele de transport se datorează pentru întregul an fiscal „de persoana care deţine dreptul de proprietate asupra unui mijloc de transport, înmatriculat sau înregistrat în România, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior'.

Profită de reducerea impozitului cu 10%!

Cuantumul impozitului se stabilește în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, prin inmulțirea fiecărei grupe de 200 cmc, cu cifra stabilită prin Normele de aplicare a noului Cod Fiscal. De exemplu, pentru mașinile cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 de cmc, impozitul este de 8 lei x 200 cmc, adică, 64 de lei, la care se adaugă o majorare de 15%. Rezultă 73,60 lei, rotunjit, 74 de lei. Regimul de plată este similar impozitului pe casă si teren, adică, în cazul în care plătești anticipat, și anume, până la data de 31 martie 2016, beneficiezi de o reducere de 10 la sută. Merită, mai ales dacă ai o mașină cu capacitate cilindrică mare. Noul Cod fiscal mai prevede scutirea de la plata impozitului anual a autovehiculelor acționate electric și a mijloacelor de transport folosite exclusiv pentru intervenții în situații de urgență. De asemenea, pentru mijloacele de transport hibride, impozitul se reduce, cu minimum 50%, prin hotărâre a consiliului local.

RCA ieftin, dar riscant!

O altă obligație este reînnoirea poliței RCA. Aici, au apărut unele probleme în ultima perioadă. De exemplu, ASTRA Asigurări, care practica printre cele mai mici prețuri la RCA, este în faliment. Deci, uit-o! Alte societăți de asigurare, care practică tarife reduse, au și ele probleme, după unele analize făcute de autorități. Ca urmare, e greu de dat un sfat, dar dacă ai mașină nouă, și desigur, dacă îți permiți din punct de vedere financiar, prioritatea constă în asigurarea CASCO, apoi RCA-ul făcut cu o societate de asigurări care oferă un preț rezonabil. De regulă, e bine să faci asigurarea la aceeași societate la care ai făcut-o și în anii precedenți, mai ales dacă nu ai antecedente' de circulație și beneficiind în acest fel de unele reduceri. Desigur, poți opta pentru cel mai ieftin RCA (pe internet găsești o sumedenie de oferte, privind cel mai-cel mai' ieftin RCA), asumându-ți riscurile de rigoare. Dar, îți reamintim că lipsa poliţei de asigurare RCA se sancţioneaza cu amendă consistentă (între 1000 si 2000 de lei), plus reținerea certificatului de inmatriculare sau înregistrare, după care, polițistul rutier îți va elibera o dovadă înlocuitoare, fără drept de circulatie. Certificatul de inmatriculare îți va fi restituit doar în momentul prezentarii documentului privind încheierea noii polițe RCA.

ITP-ul, la doi ani

Verifică pe talon la ce dată ai făcut ultima oară Inspecția Tehnică Periodică(ITP) și, dacă te apropii de doi ani, interesează-te când trebuie să te programezi la o stație autorizată în acest scop de RAR. Potrivit legii, ITP trebuie efectuată, în mod obligatoriu, la 2 ani pentru autoturisme, o dată pe an pentru autovehiculele comerciale (camioane, remorci) și la 6 luni pentru autocare și taxi-uri. Actele pe care trebuie să le prezinți la stația de efectuare a ITP sunt: Cartea de identitate a vehiculului (CIV); ; Certificatul de inmatriculare (talonul); Actul de identitate al persoanei care se prezintă în service cu vehiculul; Asigurare RCA valabilă la data verificării. Pentru vehiculele în leasing, e nevoie și de o copie a cărții de identitate, cu ștampila în original a băncii sau a societății de leasing. Prețurile oscilează ușor de la o stație ITP la alta dar, în medie, acestea sunt de 120 de lei pentru un autoturism pe benzină, 150 de lei pentru un autoturism diesel sau cu consum combinat (benzină+gpl ) și circa 170 de lei pentru autovehicule cu tracțiune integrală 4×4. Pentru lipsa ITP, sancțiunile sunt mari. Astfel, legea preve că, la împlinirea unui termen de 90 de zile de la data expirării inspecției tehnice periodice, se suspendă de drept inmatricularea vehiculelor rutiere aflate în această situatie, iar conducerea pe drumurile publice a autovehiculelor a căror inmatriculare a fost suspendată constituie contraventie și se sancționează cu amendă, de la 3.000 lei la 5.000 lei.

Din februarie, RAR își va prelungi programul

Pentru cei care au de înmatriculat autovehicule noi/cumpărate, Registrul Auto Român vine cu o veste bună: Începând de la 1 februarie a.c, programul de lucru cu publicul al reprezentanţelor RAR va fi prelungit, o zi pe săptămână. Astfel, în fiecare zi de joi, clienţii vor putea beneficia de serviciile RAR până la ora 20.00. „Considerăm că este o decizie firească din partea unei instituţii care îşi respectă clienţii, întrucât există persoane care nu îşi pot neglija unele activităţi în prima parte a zilei. În funcţie de interesul publicului faţă de această iniţiativă, vom evalua posibilitatea extinderii ei', precizează Directorul General al Registrului Auto Român. În prezent, în reprezentanţele RAR, programul cu publicul se desfăşoară în intervalul orar 8.00 – 16.00 de luni până joi, respectiv 8.00 – 13.30 în zilele de vineri. Obţinerea unei programări pentru activităţile RAR este posibilă în două moduri: Completând corect şi complet toate datele din formularul pus la dispoziţie pe pagina www.rarom.ro sau apelând serviciul Call Center, la numărul cu tarif normal 021-9672.

 

Loading...
Comentarii