Unul dintre cei mai mari creatori de imagine din istoria cinematografiei, Roger Deakins a văzut documentarul românesc „Colectiv” împreună cu soția sa, scenarista James Deakins.
Apoi, ei au avut o lungă dezbatere video pentru publicul englez cu regizorul Alexander Nanau.
Discuția între Roger și James Deakins și Alexander Nanau a prefațat atât premiile BAFTA (gala principală va fi transmisă în direct de BBC duminică, 11 aprilie, ora 21.00, ora României), cât și gala Oscar, de pe 25 aprilie.
„Nu știu niciun alt creator de filme documentare care să poată mânui camera așa cum tu poți să o faci”, a spus Roger Deakins.
Vădit surprins, regizorul român a mulțumit, iar Deakins a explicat: „Nu, serios, e atât de frumos ceea ce ai reușit!”. „Faptul că ești rezervat și ce faci cu această cameră arată atât de mult. Și ce nu faci cu camera, de fapt”, a spus Roger Deakins.
James Deakins remarcase felul în care Nanau insistă asupra fețelor oamenilor, „fără să grăbești narațiunea”, oferind astfel timp spectatorilor să înțeleagă mai mult din ce simt protagoniștii.
„Da, e ca un dans”, a spus Alexander Nanau, „într-un documentar e important ca aceia filmați să nu fie conștienți de acest lucru, că sunt filmați”.
În analiza sa făcută filmului „Colectiv”, Roger Deakins s-a arătat impresionat de faptul că regizorul român este „atât de sensibil și atent cu ceea ce filmează încât nu mai este conștient că face asta, că filmează”, acest lucru văzându-se în naturalețea imaginilor.
Ceea ce încerc e să nu stilizez, ci să mă adaptez personajelor. Încerc să folosesc o energie care să informeze. Nu țin să fiu prea artistic, vreau să fac lucrul potrivit în acest balans.
Alexander Nanau:
Roger Deakins a avut și o observație, formulată, cu o politețe britanică, ca o întrebare, legată de finalul filmului, care este filmat mult mai artistic, în opinia sa. Nanau a explicat că a creat intenționat astfel finalul „Colectiv”, pentru că „am simțit starea părinților (n.r. – familia Hogea), rupți între durerea după băiatul lor mort și nevoia de a-și proteja fata mai mică, care era alături de mine în mașină”.
A așteptat 14 nominalizări pentru prima statuetă Oscar
Roger Deakins a colaborat, ca director de imagine, cu frații Cohen încă de acum 30 de ani și a obținut prima sa nominalizare Oscar pentru filmul „Închisoarea îngerilor” („The Shawshank Redemption”) în 1994, regizor Frank Darabont.
Deakins a trebuit să aștepte peste două decenii și 14 nominalizări ca să câștige primul Oscar, cu „Blade Runner 2049”, producție din 2017.
Cariera lui Deakins, una dintre cele mai importante printre creatorii de imagine de film din ultimele decenii, are, printre alte repere, filme precum „O Brother, Where Art Thou?” (2000), „Jarhead” (2005), „The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford” (2007), „No Country for Old Men” (2007), „Revolutionary Road” (2008), „True Grit” (2010), „Skyfall” (2012), „Sicario” (2015) sau recentul „1917”, în regia lui Sam Mendes, pentru care a luat Oscarul pentru Cea mai bună imagine.
„Colectiv” nu e printre favoriții la câștigarea Oscarurilor
Cu două săptămâni înainte de gala de decernare a premiilor Oscar, documentarul care a adus României prima nominalizare din istorie nu e cotat cu șanse la statueta de aur, deși „Colectiv” este singurul film documentar aflat în competiție și la categoria Film Internațional, și la cea de Documentar.
E a doua oară în istoria premiilor Academiei Americane de Film când un documentar e nominalizat la două categorii.
Cei doi favoriți la victorie sunt, conform majorității specialiștilor, Another Round la Film Internațional și My Octopus Teacher la Film Documentar.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!