De Marian Păvălașc,

Nu doar natura e de vină atunci când se produc incidente rutiere cu morţi, pe timp de ceaţă. Neglijenţa umană, lipsa infrastructurii şi lipsa dotărilor din autovehicule au făcut ca doar în ultimele 16 zile, în patru accidente produse pe DN 2, Autostrada Soarelui şi DJ 251, 12 persoane să-şi piardă viaţa, iar alte 74 să fie rănite. Motivul: ceaţa. Anchetatorii au mai descoperit, din primele date ale acestor tragedii întâmplate pe şosele, că, pe lângă ceaţă, şi lipsa de pregătire a şoferilor a stat la baza producerii incidentelor rutiere. Un reprezentant al Poliţiei Rutiere ne-a spus că şcolile auto nu pun deloc accentul pe regulile de condus pe timp de ceaţă sau vizibilitate redusă. De partea cealaltă, reprezentaţii şcolilor susţin că vina principală pentru accidentele dese pe timp ceaţă o poartă infrastructura rutieră şi lipsa marcajelor luminoase care să fie activate pe timp de ceaţă. Mai mult, la accidentul de sâmbătă, de pe DN2, pasagerii din microbuz nu aveau centuri de siguranţă. În general, autobuzele, microbuzele de transport persoane nu au astfel de centuri.

Cum să evităm accidentele

Reprezenţii Poliţiei Rutiere susţin că pe timp de ceaţă, conducătorii auto au obligaţia să ruleze cu viteză redusă (30 km/h în localităţi şi 50 km/h în afara localităţii). Poliţiştii recomandă ca luminile de întâlnire ale autovehiculelor să fie aprinse ziua pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele pe care există obligativitatea instituită prin lege. În condiţii de ceaţă densă trebuie folosite şi luminile de ceaţă. Sfatul agenţilor rutieri este, de asemenea, să se evite depăşirile, pentru că aceasta este cea mai periculoasă manevră pe timp de ceaţă. Cei ce depăşesc pot fi surprinşi de apariţia bruscă de pe sensul opus a unor autovehicule care circulă fără lumini sau având în funcţiune doar luminile de poziţie. La rândul lor, instructorii auto pe care i-am contactat ne-au explicat că pe timp de ceaţă este bine ca şoferii să păstreze o distanţă măsurabilă în cinci secunde faţă de autovehiculul din faţă. În mod normal, această distanţă temporală ar fi de 2-3 secunde. Alte sfaturi ale specialiştilor s-au referit la poziţionarea pe partea dreaptă a drumului, nu lângă axul drumului, şi evitarea unor frâne bruşte pentru a nu-l angrena pe şoferul din spate într-o tamponare.

1

Ultimul accident produs pe timp de ceaţă, ieri, la Mehedinţi, care s-a soldat cu moartea a trei persoane, a venit la numai o zi după un altul în care au pierit alte trei persoane şi au fost rănite alte 14. Acesta a avut loc pe DN2, când, la ieşirea din localitatea ilfoveană Şindriliţa, două autovehicule s-au ciocnit. Şoferul uneia dintre maşinile implicate, care circula dinspre Urziceni către Bucureşti, a încercat o depăşire, intrând pe sensul opus. Din cauza ceţii, conducătorul nu a observat microbuzul de transport persoane, au explicat poliţiştii. Anchetatorii susţin că cele trei persoane au murit fără vreo vină.

2

În urmă cu mai bine de două săptămâni, mai exact pe 5 noiembrie, a avut loc cel mai grav accident în lanţ de pe o autostradă de la noi. 30 de maşini s-au tamponat, motivul fiind acelaşi: ceaţa. 4 persoane şi-au pierdut atunci viaţa, iar alte 56 au fost rănite.

3

Chiar a doua zi după carambolul de pe autostradă, în judeţul Galaţi s-a produs un accident cauzat de condiţiile de vizibilitate redusă. Doi bărbaţi au murit pe loc, iar alţi patru au fost răniţi grav, după ce o maşină a izbit în plin un cap de pod în timp ce trecea prin localitatea Pechea, pe DJ 251.

Dobre: 'Eu nu sunt sclavul Simonei!' Halep rupe tăcerea, ce s-a întâmplat de fapt: "Nu a fost frumos..."
GSP.RO

Dobre: 'Eu nu sunt sclavul Simonei!' Halep rupe tăcerea, ce s-a întâmplat de fapt: "Nu a fost frumos..."