Astfel, potrivit deciziei, Guvernul poate să decide starea de alertă, dar nu poate impune reguli care încalcă drepturile și libertățile cetățenilor. Oamenii nu pot fi obligați să poarte mască și nici nu li se poate limita dreptul la liberă circulație, inclusiv prin declarația pe propria răspundere pentru cei care merg în afara localităților, după cum a exemplificat Augustin Zegrean, fostul președinte al CCR; în intervenția sa de la Adriana Nedelea LA FIX.

Pentru a fi impuse astfel de restricții este nevoie de o lege, iar un astfel de proiect este dezbătut azi în Camera Deputaților. Aceasta nu poate însă intra în vigoare mai devreme de marți 19 mai, adică la trei zile lucrătoare de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Starea de urgență se ridică din 15 mai, dată de la care Guvernul voia să declare starea de alertă, pentru a putea lua în continuare unele măsuri restrictive în timpul epidemiei de coronavirus, cum ar fi obligativitatea purtării măștii de protecție și declarație pe proprie răspundere pentru unele deplasări în afara localității.

Tolo: Mihai Busuioc, omul lui Dragnea la Curtea de Conturi, a pornit o anchetă internă, supărat că publicul a aflat de neregulile descoperite în achizițiile COVID-19!
Recomandări
Tolo: Mihai Busuioc, omul lui Dragnea la Curtea de Conturi, a pornit o anchetă internă, supărat că publicul a aflat de neregulile descoperite în achizițiile COVID-19!
 

La Camera Deputaților, este scandal între parlamentarii PNL şi PSD, pe proiectul de lege privind starea de alertă și momentul de la care actul normativ poate intra în vigoare. PNL i-a acuzat pe deputații PSD că nu le-au dat voie miniştrilor să prezinte proiectul de lege, a informat Libertatea.

Ce a fost declarat neconstituțional din OUG privind starea de alertă

CCR a fost sesizată de Avocatul Poporului, care argumentează că restrângerea de drepturi și libertăți fundamentale se poate face doar prin lege, nu prin ordonanță de urgență.

Ad placeholder

Curtea Constituțională a decis, cu majoritate de voturi, că dispozițiile articolului 4 din OUG 21/2004 sunt constituționale ”în măsura în care acțiunile și măsurile dispuse pe durata stării de alertă nu vizează restrângerea exercițiului unor drepturi sau a unor libertăți fundamentale”.

”Am ținut-o de mână, până și-a dat ultima suflare”. Povestea româncei care muncește de 30 de ani în Germania
Recomandări
”Am ținut-o de mână, până și-a dat ultima suflare”. Povestea româncei care muncește de 30 de ani în Germania
 

Articolul 4 prevede că poate fi declarată starea de alertă ”în cazul iminenței amenințării sau producerii situației de urgență”.

OUG stabilește însă că pe timpul stării de alertă pot fi luate măsuri de restrângere a unor drepturi și libertăți fundamentale doar cu respectarea articolului 53 din Constituție.

Asta înseamnă, potrivit Constituției, că măsurile de restrângere a drepturilor și libertăților trebuie să îndeplinească mai multe condiții:

  • să fie decise prin lege, nu prin OUG;
  • să fie proporționale cu situațiile care le-au determinat;
  • să fie aplicate nediscriminatoriu și fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.

Judecătorii Curții Constituționale spun și de ce e neconstituțională limitarea drepturilor și libertăților fundamentale prin OUG:

”Actul normativ care restrânge/afectează drepturi și libertăți fundamentale ale cetățenilor sau instituții fundamentale ale statului cade în sfera interdicției prevăzute de art.115 alin.(6) din Constituție (…), astfel că o reglementare cu un atare obiect nu poate fi decât o lege, ca act formal al Parlamentului”.

Ad placeholder
Printr-un document oficial, Raed Arafat și șefa DSP-urilor îi amenință cu închisoarea pe cei scoși din izolare de Curtea Constituțională!
Recomandări
Printr-un document oficial, Raed Arafat și șefa DSP-urilor îi amenință cu închisoarea pe cei scoși din izolare de Curtea Constituțională!
 

Constituția prevede, la articolul 115, alineatul 6, că ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

Aceleași motive au fost invocate și în decizia din 6 mai, când a fost declarată neconstituțională ordonanța prin care s-au majorat amenzile pentru cei care încalcă restricțiile de circulație în starea de urgență.

Decizia CCR este definitivă și general obligatorie și se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului.

Citeşte şi:

Scrisoare către Iohannis, Orban și Anisie. Se cere renunțarea la Evaluarea Națională și la Bacalaureat

Explicația lui Marcel Vela pentru declaraţia “dacă cineva nu are mască şi strănută în metrou, poate avea dosar penal”

Emil Boc a anunţat când va avea metrou şi oraşul Cluj-Napoca

S-a retras din fotbal la 26 de ani și s-a făcut șofer pe camion: „Nu îmi e rușine. Muncesc bine și ajung la 2000-3000 de euro pe lună”
PARTENERI - GSP.RO
S-a retras din fotbal la 26 de ani și s-a făcut șofer pe camion: „Nu îmi e rușine. Muncesc bine și ajung la 2000-3000 de euro pe lună”
Horoscop 5 iulie 2020. Leii au nevoie de echilibru, care e greu de obținut și greu de menținut
HOROSCOP
Horoscop 5 iulie 2020. Leii au nevoie de echilibru, care e greu de obținut și greu de menținut
RECOMANDĂRI