Unul din 5 copii români care trăiesc pe teritoriul Italiei are probleme cu integrarea în şcoală, iar 10,7% dintre cei înscrişi la şcoală rămân repetenţi în ciclul primar de învăţământ, arată un studiu al fundaţiei italiene L’albero della vita şi al Ismu (Iniţiative şi Studii privind Multietnicitatea), dat publicităţii săptămâna trecută. Potrivit datelor colectate de italieni, unul din 4 copii români din Italia nu beneficiază de servicii medicale pediatrice şi, în ciuda faptului că 93,5% dintre ei sunt înscrişi la şcoală, unul din 10 nu poate ţine pasul în primii ani de şcoală. 12,3% dintre băieţi şi 10% dintre fete au pierdut unul sau mai mulţi ani şcolari şi vârsta cu cel mai mare risc de repetenţie este cea între 11 şi 13 ani, spun cercetătorii. „Dificultăţile lingvistice sunt la originea acestei probleme – explică Antonio Bancora, responsabil al proiectelor internaţionale ale fundaţiei L’Albero della vita. Rămâne să întrebăm de ce nu-i ajută nimeni să le depăşească, astfel încât să nu rămână repetenţi în şcolile primare”. O altă problemă este reprezentată de asumarea propriei identităţi naţionale. „Copiii se ruşinează de originile lor fiindcă înţeleg că mulţi italieni îi identifică pe români cu romii”, mai spune Bancora, citat de www.gazetaromaneasca.com. Potrivit cercetătorilor italieni, rolul mass-mediei este central în stigmatizarea naţionalităţii. În Spania, de exemplu, o acţiune politică „anti-stereotip” a reuşit să demonteze şi să demistifice prejudecăţile generate de populaţie în privinţa imigranţilor. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 242 de familii de români rezidente la Roma, Milano şi Torino.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro