Un rulaj de minimum 200 milioane de lei pe luna. O supraveghere precara si posibilitatea de a fi sef peste toate „investitiile” si platile. Un paradis fiscal care face din meseria de administrator o functie ravnita de toti sarlatanii. Avocatul Serban Nicolae Lovin ne prezinta smecheriile administratorilor si cum se pot feri proprietarii de furturile din gestiune.
1. Sesizarea furtului.
Proprietarii apartamentelor de bloc au la indemana o metoda simpla de a pune la indoiala cinstea administratorilor. Se vor compara cotele de intretinere ale unui bloc invecinat, la un apartament de aceeasi dimensiune, ocupat de acelasi numar de persoane. O diferenta de minimum 15% intre cotele de intretinere dovedeste ca facturile sunt „umflate”. Daca aceste diferente apar pe timp de vara, cand nu e socotita si energia termica, atunci cu siguranta sunt nereguli in gestiune.
O alta dovada ca administratorul fura e intreruperea apei sau a caldurii atunci cand majoritatea locatarilor sunt buni platnici. Atunci e insa prea tarziu.
2. Cum fura administratorii.
Administratorii hoti au la indemana mai multe modalitati de a sustrage bani din gestiune. Va prezentam cateva siretlicuri la care recurg acestia:
„Umflarea” facturilor e o metoda similara furtului la cantar din piete. O factura de cinci milioane pentru consumul de apa rece e trecuta pe lista de intretinere la o valoare de sapte milioane si impartita pe numarul de locatari. Diferenta de doua milioane ajunge, dupa plata intretinerii, in buzunarul administratorului.
Evidentele duble duc si ele la imbogatirea administratorului. Intretinerea reala a fiecarui apartament e marita proportional, in functie de numarul de camere si de persoane. Administratorul trece intr-un chitantier oficial cotele reale, iar in cel prezentat la incasare, sumele mai mari. Diferenta intra in buzunarul administratorului. Unii administratori nu mai tin chitantiere duble, asa ca la plata intretinerii pun indigoul invers la scrierea chitantei. De aceea nu aruncati niciodata chitantele de intretinere.
O alta metoda de furt e cea a chitantelor pentru materiale consumabile (detergenti, maturi, becuri etc.). Aceeasi chitanta e introdusa periodic, la capitolul cheltuieli lunare. Banii sunt insa cheltuiti o singura data.
Reparatiile la subsolul blocului sau pe terasa sunt si ele o metoda de castig. Pentru a va feri de astfel de incurcaturi, cereti administratorilor sa incheie „conventii civile” pentru reparatiile facute de persoane fizice sau sa ceara facturi daca acestea sunt facute de firme specializate. Nu acceptati procesele verbale facute de mana.
Ultima metoda este cea mai grava, dar si cea mai usor de dovedit metoda de furat. Administratorii incaseaza intretinerea, dar „uita” sa plateasca furnizorilor. In cateva luni, locatarii raman fara apa si caldura, constatand si disparitia administratorului cu banii din gestiune.
3. Cum preveniti furturile administratorilor.
Avocatul Serban Nicolae Lovin spune ca nu exista un sistem legal de protectie impotriva furturilor din cadrul asociatiilor de proprietari. Pentru ca administratorii distrug evidentele si chitantele, vinovatia acestora e greu de dovedit. Aceasta mai ales pentru ca Politia nu incepe urmarirea penala doar in urma unei expertize ipotetice facute pe baza facturilor de la furnizori.
Singurii care pot preveni furtul sunt presedintele asociatiei si presedintele comisiei de cenzori. In cele mai multe cazuri de furt, acestia nu au verificat amanuntit valoarea facturilor si impartirea pe apartamente. Mai mult, acestia semneaza impreuna listele de intretinere si sunt raspunzatori alaturi de administratori.
Pentru recuperarea unui prejudiciu, administratorii hoti trebuie dati in judecata pe cale civila. Conform Legii 22/1969, acestuia i se poate imputa raspunderea de gestionar al administratiei.
Modalitati de prevenire a furtului:
Primul mod de acoperire, in cazul unui eventual furt, e ca administratorul sa garanteze pentru cinstea sa cu un bun imobil. Casa sau terenul proprietate personala pot fi garantii ale onestitatii.
Asigurarea administratorului pentru raspundere civila profesionala. Aceasta inseamna ca administratorul va fi obligat de asociatia de proprietari sa se asigure la o societate de asigurari pentru suma pe care o ruleaza in doua-trei luni de zile. Societatile de asigurari au deja acest produs pentru raspundere civila profesionala, prima anuala de asigurare fiind de 0,3% pe an din suma asigurata. Pentru suma de 500 milioane lei asigurarea va costa 125.000 lei lunar. Obligati administratorul sa incheie o astfel de asigurare, chiar daca o sa-i mariti corespunzator salariul. In caz de furt, societatea de asigurari va acoperi paguba.