Procesul federal deschis marți de Daily Mail împotriva Google la New York susține că publicațiile nu au beneficiat de pe urma creșterii cheltuielilor din publicitatea online deoarece Google deține un „monopol” asupra intrumentelor folosite de publisheri și de firmele de publicitate pentru vânzarea și cumpărarea spațiului de reclamă.
Concret, ideea este că gigantul tech controlează atât instrumentele folosite pentru a vinde reclama, cât și spațiul de pe paginile publisherilor în care sunt plasate reclamele și sistemul care decide unde anume vor fi plasate aceste reclame, scrie și Reuters.
Rezultatul acestei poziții dominante este că publisherii au mai puține venituri din publicitatea vândută.
Procesul antitrust mai susține că Google îi pedepsește pe publisheri, coborând site-urile lor în căutări, deci afectând traficul, dacă aceștia nu vând suficient spațiu de reclamă prin intermediul Google marketplace, magazinul online pentru publicitate al gigantului tech, scrie Wall Street Journal.
„Lipsa de competiție pentru reclama publisherilor a dus la reducerea prețurilor și la reducerea numărului și a calității știrilor disponibile pentru cititori, dar Google rămâne în avantaj, deoarece controlează o cotă tot mai mare din spațiul publicitar rămas”, susține procesul.
Pentru Google, procesul deschis de Daily Mail reprezintă un nou front în conflictul cu publisherii. Acum ceva mai mult de o lună, o nouă lege din Australia a presat gigantul tech să încheie un acord cu compania media News Corp, pentru a plăti pentru conținutul produs de aceasta.
Financial Times scrie că Google era în negocieri cu Daily Mail pentru un armistițiu asemănător, dar procesul sugerează că aceste negocieri nu s-au concretizat.
„Este momentul în care trebuie să tragem o linie pe nisip”, a declarat Sean Welsh, oficial al Daily Mail. „Foarte mulți publisheri s-au plâns, dar nimeni nu a făcut ceva”, a adăugat acesta, citat de Financial Times.
Nemulțumirea Daily Mail vine parțial dintr-o analiză proprie care a arătat că articolele publicate de ziar în 2021 pe tema familiei regale britanice au fost coborâte în căutările de pe motorul de căutare, a precizat un purtător de cuvânt al publicației.
Google a catalogat revendicările procesului drept „inexacte”. „Utilizarea instrumentelor noastre de tehnologie în domeniul publicitar nu are nicio influență asupra modului în care site-ul unui publisher se clasează în căutarea Google”, a spus Google într-un comunicat.
O problemă veche
Directorii publicațiilor online s-au plâns în mai multe rânduri, în privat, cu privire la dominația Google pe piața publicității și a motoarelor de căutare. Puțini și-au făcut însă aceste nemulțumiri publice, scrie Wall Street Journal.
Totuși, în ianuarie, compania care deține publicația Charleston Gazette-Mail, din Virginia, a deschis o acțiune antitrust în instanță împotriva Google și a Facebook. Mai multe publicații mici au urmat acest exemplu.
În același timp, Google se confruntă cu un alt proces antitrust intentat de Departamentul de Justiție al SUA în mai multe state.
Compania a negat că a abuzat de puterea pe piață și a argumentat că piața publicității este competitivă.
Daily Mail, tabloidul cunoscut pentru știrile mondene, și-a construit unul dintre cele mai citite site-uri din lume, cu 75 de milioane de vizitatori unici în fiecare lună doar în SUA, potrivit procesului. Acțiunea depusă în instanță solicită daune care nu au fost specificate.
Daily Mail cere de asemenea Google să renunțe la comportamentul său presupus incorect și să ofere transparență cu privire la felul în care funcționează algoritmul motorului de căutare a știrilor.
Publisherii, scrie Wall Street Journal, au o relație complicată cu Google.
Motorul de căutare al gigantului tech este o sursă majoră de trafic pentru multe site-uri, iar cele mai multe publicații folosesc software-ul Google pentru a vinde spațiu de reclamă.
Dar Google se află în competiție cu publisherii pentru banii încasați din reclamele online. În 2020, spre exemplu, Google deținea o cotă de 29% din piața de publicitate digitală din SUA, potrivit firmei de cercetare de piață eMarketer.
În procesul intentat de proprietarii Daily Mail, aceștia susțin că Google și-a folosit practic motorul de căutare și în același timp platforma folosită pentru vânzarea reclamelor pentru a pune presiune pe publisheri, abuzând astfel de puterea deținută.
În 2019, Google ar fi pedepsit Daily Mail, coborându-l în rezultatele căutărilor, deoarece publisher-ul și-a configurat vânzările de spațiu publicitar într-un mod care afecta Google, susține plângerea. Google și-a modificat tehnologia pentru a contracara această tactică și a reinstituit locul bun deținut de Daily Mail în căutări.
Iar recent, directorii Daily Mail au fost dezamăgiți de faptul că site-ul nu a figurat foarte sus în căutări pe cuvinte cheie precum „Meghan și Harry” sau „Prințul Philip”, a declarat un purtător de cuvânt al publicației.
Procesul mai susține că planul Google de a renunța la „cookies” în browser-ul său web, Chrome, le va îngreuna firmelor de publicitate sarcina de a oferi cititorilor publicitate croită special pentru ei și le va obliga practic să cumpere publicitatea prin sistemele Google.
Google spune că prin renunțarea la „cookies” vrea de fapt să protejeze dreptul la intimitate al utilizatorilor.