Deşi sună complicat, în realitate, sistemul e foarte simplu. Nu trebuie decât să alegi destinaţia, iar navigatorul îţi va spune dacă pe traseul către casă sau spre serviciu ai vreun obstacol. Sute de mii de români care folosesc deja GPS-ul ştiu că aparatul te ghidează pe ruta cea mai scurtă, dar nu te informează ce obstacole pot apărea în drum: date despre accidente de circulaţie, coloane care aglomerează traficul, lucrări la infrastructură sau alt tip de incident. De la anul, şi aceste informaţii pot ajunge pe harta navigatorului.
La început, disponibil doar cu abonament
Câteva firme din România pregătesc un astfel de sistem, care să transmită informaţiile în timp real. GPS-ul primeşte informaţii de la poliţie, de la Infotrafic sau de la Compania de drumuri naţionale, iar acestea apar pe hartă.
Sistemul e deja funcţional pe internet, unde se fac teste, pentru a i se verifica fiabilitatea. Va fi lansat oficial de anul viitor, împreună cu o variantă pentru telefoane mobile cu GPS şi va funcţiona pe bază de abonament. Mai rămâne doar ca informaţiile să fie transmise printr-o reţea radio şi astfel să ajungă la navigatoarele echipate cu senzorul special denumit TMC.
«Lane Assist» îi fereşte de accidente pe cei care adorm la volan
Numărul mare de accidente auto produse din cauza oboselii conducătorilo auto, care uneori adorm la volan, i-a determinat pe mai mulţi constructori de automobile să instaleze pe maşini o tehnologie care îi atenţionează pe şoferi, dacă părăsesc banda de circulaţie.
Pentru că 15% din accidentele de maşină se produc după ce şoferii obosiţi aţipesc la volan, constructori precum Mercedes, BMW, Honda sau Toyota au început să instaleze încă din fabrică tehnologia Lane Departure Warning System, cunoscută şi ca Lane Assist. Aceasta, cu ajutorul a două minicamere video instalate pe parbriz, măsoară viteza de deplasare a maşinii şi monitorizează marcajul stradal.
În cazul în care şoferul optează pentru pachetul mai ieftin, de câteva sute de euro, în momentul în care sistemul detectează părăsirea benzii de deplasare, fără semnalizare, îl atenţionează pe şofer prin semnale luminoase şi sonore. Dacă optează pentru pachetul mai scump, care poate depăşi 1.000 de euro, softul repune maşina pe banda de circulaţie. (Bogdan Coroamă)