Gara ruină se află în satul Frumușița, pe linia de cale ferată Galați-Bârlad, scrie Mediafax.ro. Traficul de călători și de mărfuri transportate în acestă zonă a scăzut, iar în anul 2004 legătura feroviară Galați-Bârlad a fost încadrată în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local.
Acum, în Gara din Frumușița nu mai opresc decât câteva garnituri care aparțin unei companii feroviare private.
Folosită din ce în ce mai rar, gara din Frumușița a ajuns o ruină care se poate prăbuși oricând. În ultimii 10 ani, grinzile metalice, dușumelele și tâmplăria au fost furate, iar acoperișul a căzut.
Compania CFR a solicitat declasarea imobilului aflat într-o stare deplorabilă, dar și a anexelor prin ștergerea acestora de pe lista clădirilor monumentelor istorice.
„În anul 2010 Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Naţional Galaţi declanşarea procedurii de declasare a monumentului istoric cu denumirea de Ansamblul Gării Frumuşiţa, ansamblu care cuprindea magazie cereale, magazia de mărfuri şi staţia de călători gară. Deşi, în baza constatărilor, concluziilor şi recomandărilor formulate în documentaţiile de declasare, întocmite de specialiştii autorizaţi de Ministerul Culturii şi recomandaţi de Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Galaţi, întregul Ansamblu al Gării de la Frumuşiţa ar fi trebuit declasat, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional-Direcţia Patrimoniu Cultural, prin adresa nr.3750/2010-MI din 27.01.2011, a aprobat declasarea numai pentru magazia de cereale şi magazia de mărfuri, declasarea staţiei de călători gară fiind respinsă”, au precizat reprezentanţii Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA.
În plus, oficialii CFR au menționat că nu au cerut clasarea gării din Frumușița de pe lista monumentelor istorice și că nu au avut cunoștință despre inițierea acestei proceduri. Cu toate acestea, imobilul nu a fost declasat deoarece Comisia Naţională a monumentelor istorice şi Curtea de Apel Galaţi au respins demersul Regionalei CFR Galaţi, notează sursa citată.
„Noi am efectuat anul trecut un control împreună cu reprezentanţii Rergionalei CFR Galaţi. Aceştia au invocat faptul că linia ferată nu mai prezintă niciun interes pentru ei, fiind închiriată transportatorilor privaţi iar gările, de asemenea, au fost abandonate. Având statut de monument istoric, li s-a impus să respecte obligaţiile din Legea 422/2001 şi li s-a stabilit o serie de măsuri cu termene. În cazul în care nu vor fi respectate vor fi sancţionaţi cu amenzi între 5.000 şi 10.000 de lei”, a spus consilierul Direcţiei de Cultură Galaţi, Marius Mitrof.
Legea îl obligă pe proprietar să conserve și să protejeze clădirea declarată monument istoric. De aceea, Direcția de Cultură Galați a cerut CFR să îngrădească zona, să repare acoperișul și să găsească soluții pentru a restaura gara din Frumușița.
Monumentul istoric lăsat de izbeliște a fost protejat doar prin montarea unui gard. De cealaltă parte, proprietarul a precizat că a făcut demersuri pe lângă oficialii Primăriei comunei Frumușița, dar și pe lângă Consiliul Județean Galați, în vederea cedării clădirii prin vânzare-cumpărare, închiriere, concesiune sau expropriere.
În schimb, primarul comunei Frumușița susține că a cerut CFR să-i dea clădirea în administrare.
„Aş fi putut să-i dau întrebuinţare, să fac Muzeul Satului, Muzeul comunei, ar fi fost un lucru foarte bun. Puteam să mut două acolo familii, ca să nu se mai dărâme, să nu se mai degradeze. Nu am primit niciun răspuns, nu interesează pe nimeni. Nu a venit nimeni. Acum este o ruină, nu mai am ce face cu ea. Păcat de clădirea asta”, a explicat primarul comunei Frumuşiţa, Nelu Munteanu.
La sfârșitul anului trecut, Direcția de Cultură a acceptat, în sfârșit, cererea privind declasarea monumentului istoric.
„Consiliul Judeţean Galaţi nu a fost interesat de preluarea clădirii şi nici de finanţarea documentaţiilor şi a lucrărilor de intervenţie la obiectiv, însă Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017, ne-a comunicat că va începe procedura de declasare a monumentului istoric. În prezent Sucursala Regionala CF Galaţi are în derulare proceduri de achiziţie de servicii pentru elaborarea documentaţiilor de declasare, conform precizărilor primite din partea Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, prin adresa nr. 2013/06.11.2017”, precizează reprezentanţii CFR.
Gara din Frumușița a fost construită în 1895. Monumentul istoric a fost reabilitate 50 de ani mai târziu, după ce a fost distrus parțial de bombardamente, în timpul Războiului Mondial.
În 1992, a fost inclusă pe lista clădirilor de patrimoniu și a monumentelor istorice din România. Cu timpul, numărul călătorilor a scăzut, iar clădirea a fost lăsată să se degradeze.
sursă foto: viata-libera.ro
Citește și #salvatipipera / Unde se vor construi stațiile de metrou Pipera 2 și Pipera 3
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro