Guvernul a stabilit noi reguli pentru organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Acestea vor fi aplicate incepand cu data de 1 ianuarie 2002.
Conform ultimei ordonante de urgenta adoptate de Executiv pe aceasta tema, administratorii de bloc nu mai au voie sa faca ce vor cu banii locatarilor. Mai mult decat atat, functia de administrator va fi ocupata numai dupa ce candidatul va obtine atestatul de la Primarie. Administratorii vor trebui, astfel, sa treaca un examen in fata unei comisii constituita la nivelul administratiei locale.
O alta noutate este aceea ca administratorilor li se va cere cazierul inainte de a li se da voie sa „manevreze” banii asociatiei de proprietari. Garantiile morale, capacitatea profesionala si calitatile de bun gospodar vor trebui si ele probate in fata viitoarelor comisii.
Controlul financiar-contabil va fi si el inasprit, astfel ca inspectorii administratiilor financiare si cei ai primariilor vor verifica toate chitantele asociatiilor.
Ordonanta impune reguli stricte si in privinta incasarii intretinerii. Penalizarile pentru intarzierea platii cotelor de intretinere nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa 30 de zile dupa termenul stabilit pentru plata. De asemenea, suma penalizarilor nu va fi mai mare decat cota de intretinere pentru luna la care s-a calculat.
Guvernul a stabilit in acelasi act normativ si sanctiuni pentru asociatiile de locatari. Daca in partile comune nu functioneaza ascensorul, daca instalatiile de alimentare cu apa sau gaze sunt defecte, daca se distrug cablurile TV sau cele de telefon, asociatiile de proprietari risca o amenda cuprinsa intre 2 si 20 de milioane lei.