Cuprins:
Lipsa de personal a dus la anularea trenurilor
Lipsa cronică de personal și imposibilitatea de a mai plăti ore suplimentare au dus la anularea a 260 de trenuri în perioada 15-22 ianuarie 2025. Situația amenință să se agraveze, punând în pericol întregul Mers al Trenurilor pentru anul în curs.
„S-au anulat 4 trenuri pe București-Brașov. Niciodată în viața asta nu am prins un tren gol pe București-Brașov. E cea mai solicitată rețea feroviară din țară. S-au anulat trenurile navetiștilor pe litoral, din 6 perechi care legau Constanța de Mangalia au rămas 4. Nu sunt turistice. Sunt pentru oamenii care merg la muncă”, a explicat expertul în mobilitate Tudor Măcicășan.
Printre rutele afectate se numără și cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei, Oravița-Anina, precum și noul tren electric Alstom Coradia, lansat recent pe ruta București-Brașov.
Criză de personal la CFR
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a explicat situația critică a personalului. „Sunt mai multe categorii de mecanici. Mecanicul de locomotivă debutant are în jur de 6 mii de lei brut. Mecanicul de manevră are în jur de 6.400- 6.500. Mecanicul de drum, în jur de 6.600- 6.700. Cu tot cu orele suplimentare, un mecanic de locomotivă ajunge la un 10- 11 mii de lei brut”, a declarat el.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b738b4efa39f1f33a4e9a87959be3a06.jpg)
Potrivit sindicatelor, pentru funcționarea optimă a CFR Călători sunt necesari aproximativ 2.500 de mecanici, însă în prezent sunt doar între 1.500 și 1.700 de angajați în sistem.
Reacția Ministerului Transporturilor
Contactat de PressOne, Lucian Voicu, director de comunicare la Ministerul Transporturilor, a aruncat vina pe Compania Națională de Căi Ferate.
„Politica și bugetul și ce au ales ei să se întâmple țin de CFR Călători și Consiliul de Administrație. Nu știu situația. De fapt, am înțeles situația, că sunt anulate mai multe trenuri, dar nu știu de ce sunt anulate, nu știu cauza pentru care s-au anulat, ca drept dovadă dacă vreți să vă ajut dați-mi solicitare în scris, să-i întreb pe cei de la CFR Călători și să vă ofer un răspuns”, a transmis Lucian Voicu.
Ministerul susține că nu poate interveni în managementul CFR Călători, invocând Ordonanța 109 privind guvernanța corporativă.
Consecințele „ordonanței trenuleț”
Ordonanța adoptată de guvern pe 30 decembrie 2024 vizează economii de 120 de miliarde de lei la buget prin tăierea unor sporuri din sectorul bugetar și eliminarea unor facilități fiscale din sectorul privat.
În cazul CFR, efectele sunt dramatice. „Anul trecut au interzis de tot angajările și au tăiat și posturile vacante. Automat a fost lipsă de personal, dar s-au lăsat orele suplimentare. Deci anul ăsta nu are nicio justificare să reducem orele suplimentare sau le scoatem de tot, pe motiv că ar înseamna costuri în plus. Fondul de salarii de anul trecut e aceleași ca anul ăsta. Aceleași ore suplimentare care s-au făcut anul trecut se făceau și anul asta”, a explicat Rodrigo Maxim.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a8a31735db4537afc557cc80388eed62.jpg)
Sindicatele cer un memorandum pentru exceptarea funcțiilor de mecanic de locomotivă și șef de tren de la tăierea orelor suplimentare.
„Lucrul pe care nu l-au spus la inaugurare este că aceste trenuri noi sunt făcute pentru o infrastructură precum cea din Uniunea Europeană. Acolo toate stațiile sunt electrificate, la noi nefiind totul electrificat, a ajuns în Gara de Nord și apoi trenul a trebuit trecut pe o porțiune neelectrificată. Și au adus la acel tren o locomotivă veche de 50 de ani, pe care portul trenului nou n-a recunoscut-o și s-a stricat. În afară se întâmplă foarte rar să vină o locomotivă să te tracteze, la noi se întâmplă în fiecare zi”, a mai explicat Maxim.
Perspective sumbre
Sindicatele avertizează că situația se poate înrăutăți. „Când a venit ordonanța trenuleț, prognozam că în prima fază vor scădea un sfert din trenurile CFR, din cele zilnice, iar în a doua fază se va ajunge la jumătate”, a declarat Maxim pentru PressOne.
În lipsa unei intervenții rapide din partea autorităților, sistemul feroviar românesc riscă să se confrunte cu o criză fără precedent, afectând grav mobilitatea cetățenilor și economia țării.
CFR Călători a anunțat că măsura anulării trenurilor este temporară și a fost luată împreună cu alte măsuri, precum amânarea unor reparații la vagoanele de călători, pentru a reduce presiunea financiară.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_571004a0ca87a55ceb4c16fd96612229.jpg)
În ciuda gravității situației, Ministerul Transporturilor continuă să nege orice responsabilitate. Lucian Voicu afirmând că „Ministerul Transporturilor nu are în subordine și nu angajează mecanici de locomotivă. Nu sunt la curent, dacă aș fi fost la curent, v-aș fi explicat. Ce naiba, cu ce să m-ascund eu? Că nu am luat eu această măsură. Eu Ministerul Transporturilor sau eu pe persoană fizică”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9b5205b8b55c5c917ce3752ff9f13520.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_90c1dca0bda76907555c96273cfa7798.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_c952fd6a6710c70aabd963f93a469e8f.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_45b75d772f52b0d7353f5a61ee56d4ea.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_c2e4f004d7cd8a7610ecaab17bd352b7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_daf2ffe407e8231a6b7485db26d93eac.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_68e0bd2a142e0229e7c3e1eaac45cf98.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_9cd4b8c31889dc5ded86db60a4db65b9.jpg)