Este vorba despre Ordinul preşedintelui ANRE 118/2015, prin care sunt clarificate standardele de performanţă ale furnizării de curent electric. Menţionăm că lanţul sistemului energetic este compus din producători, dintre care unii au energie mai ieftină, cum e cazul fotovoltaicelor sau energiei hidro, altele mai scumpe, cum este cazul termocentralelor.
Urmează transportatorul, care este reţeaua naţională, apoi distribuitorul, care deţine reţeaua de la nivelul regiunilor şi localităţilor. Furnizorul este acea societate care cumpără energia electrică de la diverşi producători şi o vinde consumatorilor finali.
Liberalizarea pieţei a însemnat introducerea în sistem a concurenţei între furnizori, iar de aici, scăderea preţului pe kilowatt. Altfel spus, în acest moment, orice consumator îşi poate schimba furnizorul în 21 de zile, fără să plătească ceva, şi îşi poate negocia preţul pe kilowatt, în noul contract.
Lista furnizorilor de energie electrică agreaţi se află pe site-ul Autorităţii de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). În fine, activitatea de furnizare presupune standarde clare, a căror încălcare duce la amendarea furnizorului de către consumator.
Orice întârziere de răspuns se taxează
Astfel, dacă un client a cerut unui furnizor agreat să-i emită oferta de furnizare, iar acesta din urmă nu face acest lucru în 15 zile lucrătoare, va plăti consumatorului 100 de lei, la care se vor adăuga 50 de lei pentru fiecare zi de întârziere.
Dacă un client a făcut o contestaţie la factură şi nu i s-a răspuns în 5 zile, consumatorul poate amenda furnizorul cu 100 de lei. Dacă vi s-a oprit curentul şi aţi comunicat incidentul furnizorului, iar acesta nu a trimis mai departe informaţia distribuitorului în termen de 4 ore, îl puteţi amenda pe furnizor cu 100 de lei, la care se adaugă 50 de lei pentru fiecare zi de întârziere.
Furnizorul este obligat şi să intermedieze corespondenţa dintre furnizor şi distribuitor şi în alte probleme decât cele prezentate mai sus. Astfel, informaţiile trebuie transmise în 24 de ore pentru sesizările primite prin e-mail şi două zile pentru sesizările prin fax – în caz contrar amenda este de 100 de lei.
În situaţia în care solicitaţi modificarea tarifului de furnizare şi nu vi s-a răspuns în 10 zile lucrătoare, amenda pentru firma de furnizare este de 100 de lei. În cazul în care furnizorul nu răspunde unei petiţii din partea consumatorului, alta decât cea legată de incidente de furnizare, în termen de 15 zile lucrătoare, amenda este de 100 de lei. Una peste alta, valoarea amenzilor pe care consumatorul i le poate aplica furnizorului este de 600 de lei.
Liberalizarea ar trebui să scadă preţurile
Pentru consumatorii casnici, valoare unui kilowatt este determinată de valoarea impusă de ANRE, care reprezintă 50% din preţ, şi Componenta de Piaţă Concurenţială (CPC), care reprezintă restul din valoarea facturii şi care poate fi negociată cu furnizorul ori de câte ori vrea consumatorul. Piaţa se va liberaliza complet pentru consumatorii casnici în anul 2017.
Pentru consumatorii non-casnici piaţa s-a liberalizat deja. La bază, ideea de liberalizare trebuie să conducă la preţuri din ce în ce mai mici şi la eficienţă din ce în ce mai crescută.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro