barilului de petrol la bursa, determinat ba de instabilitati politice in Orientul Mijlociu, ba de uraganul Katrina, ba de setea de pe piata chinezeasca. Toate astea-s adevarate. Dar Romania ar fi fost una din putinele tari unde socul bursei ar fi putut sa fie mai putin resimtit, stiut fiind ca extractia interna de titei ar acoperi circa 50 la suta din consum. Desigur, cu o conditie: decizia privind exploatarea acestor rezerve strategice, utile tocmai intr-o situatie de criza, sa mai fi apartinut statului roman si sa nu fi fost imprudent cedata la pachet, o data cu privatizarea Petrom, investitorul strain fiind interesat, in conjunctura, de export, iar nu de menajarea consumatorilor interni. Asa ca pretul carburantilor – deja la si peste nivelul din tarile bogate ale UE – va continua sa explodeze pe intreg lantul economic, spulberand si celelalte preturi si tarife si punand pe butuci nu putine afaceri, care si asa, din cauza fiscalitatii excesive, nu mergeau ca pe roate. Sunt state care cauta remedii pentru criza in sprijinul cetatenilor. in Franta, automobilistii cu venituri mai mici vor primi bonuri de carburanti in valoare de 75 de euro, avan-du-se in vedere si reducerea unor taxe specifice. La noi, guvernantii se gandesc la noi taxe. E o diferenta de capacitate manageriala si de grija pentru pro-priii cetateni.