Se spune că nu există blestem mai mare pentru un părinte, decat să-i moară copilul. Prin această incercare sfaşietoare trece acum familia redutabilului pilot de acrobaţie Mihai Dobre Țone, 23 de ani, Mişu, aşa cum îl ştiu apropiaţii, cel al cărui zbor a fost frânt, vinerea trecută, la aerodromul ilfovean Clinceni. Tatăl său, Petre Țone, pilot la Clinceni, omul care l-a învăţat pe Mişu zborul, a fost unul dintre martorii neputincioşi ai tragediei.
O defecţiune tehnică a curmat brusc, în jurul orei 20.00, zborul lui Mihai Dobre Țone, multiplu campion naţional de acrobaţie, adorat de sute de pasionaţi de zbor pentru exerciţiile solo în care efectiv sfida orice lege a gravitaţiei într-un spectacol de graţie şi forţă. Ironia sorţii a făcut ca tatăl pilotului de numai 23 de ani să fie unul dintre zecile de martori neputincioşi, de la aerodrom. “Domnul Țone a lansat într-o parte a zilei paraşutişti din avionul An-2. Chiar glumeam între noi, că tatăl încearcă să facă şi el acrobaţie cu An-ul care e un avion masiv. În timp ce el lua altitudine pentru lansare, fiul exersa împreună cu restul lotului programul de a doua zi. Erau amândoi în aer. Spre finalul zilei, Mişu exersa programul solo. Tatăl său abia aterizase cu un alt avion. Totul s-a petrecut foarte repede. Mişu a încercat să scoată aparatul din vrie până în ultima secundă, însă degeaba. Era mentorul nostru”, ne-a spus unul dintre elevii Aeroclubului, prezenţi în acea zi la Clinceni.
Nu şi-a dat seama că eaparatul lui Mişu
Tatăl nu a realizat într-o primă fază despre cine e vorba, a luat cel mai apropiat extinctor, s-a suit într-o maşină de serviciu şi a fugit la faţa locului pentru a stinge incendiul pornit în urma impactului. Dintre flăcările iadului, pe fuselajul avionului a distins cinci litere: YR- EWD, numărul de înregistrare de pe aparatul fiului său.
A călcat pe urmele părintelui
Petre Dobre Țone, tatăl aviatorului dispărut, a fost comandant al aerodromului din Clinceni, un pilot cu state vechi, în prezent ocupând şi funcţia de director de zbor al Aeroclubului României. Mişu, fiul său, îi călca cu succes pe urme, reuşind chiar să-şi depăşească mentorul prin acrobaţiile performante realizate. Nu întâmplător devenise, la doar 23 de ani, comandantul aerodromului ilfovean. Mişu construia o casă şi plănuia să-şi întemeieze o familie. A dispărut, din păcate, mult prea devreme. Dumnezeu să-l odih- nească!
( foto: www.rospotters.ro/Ioan Adrian Popa)