MENIU CAUTĂ
11 Feb. 2019 18:30

Când se vor ciocni galaxiile Calea Lactee și Andromeda. Monstruoasa coliziune va avea loc mai târziu decât era anticipat

Astronomii au calculat momentul în care se vor ciocni cele două galaxii surori, Calea Lactee și Andromeda. Coliziunea va avea loc peste 4,5 miliarde de ani, adică mai târziu decât se anticipa până acum.

Momentul monstruoasei coliziuni a celor două galaxii surori, Calea Lactee, din care face parte și Sistemul Solar, și Andromeda va avea loc peste aproximativ 4,5 miliarde de ani, conform unui studiu recent, bazat pe observaţii realizate cu ajutorul satelitului spaţial european Gaia.

'Această descoperire este deosebit de importantă pentru înţelegerea modului în care galaxiile evoluează şi interacţionează', a explicat unul dintre cercetătorii implicați în proiectul Gaia, Timo Prusti.

Autorii studiului privind coliziunea celor două galaxii au monitorizat mai multe stele din galaxia noastră, dar şi din Andromeda (M 31) şi în galaxia Triangulum (M 33). Aceste galaxii vecine se află la 2,5 milioane – 3 milioane de ani lumină de Calea Lactee şi pot intra în coliziune.

'Trebuia să explorăm mişcările galaxiilor în 3D pentru a afla modul în care s-au dezvoltat şi au evoluat şi ce anume le creează şi le influenţează caracteristicile şi comportamentul', a explicat autor principal au studiului, Roeland van der Marel de la Institutul de ştiinţe ale telescopului spaţial din Baltimore, Statele Unite.

Lansat în decembrie 2013, satelitul european Gaia îi ajută pe oamenii de ştiinţă să realizeze cea mai precisă hartă 3D a galaxiei Calea Lactee efectuată până în prezent.

Satelitul, care analizează sursele luminoase din galaxia noastră, este poziţionat la o distanţă de 1,5 milioane de kilometri faţă de Terra. Gaia realizează 500 de milioane de măsurători pe zi. Datele sunt transmise la sol şi analizate de un consorţiu din care fac parte 450 de oameni de ştiinţă din 20 de ţări.

Până la ciocnirea cu Andromeda, însă, Calea Lactee se va ciocni peste aproximativ 2 miliarde de ani cu una dintre galaxiile sale satelit, Marele Nor al lui Magellan.

O coliziune a galaxiilor este prezentată de specialiști drept un spectacolul ceresc. Cerul nopţii se va transforma într-un spectacol de artificii la nivel galactic.