Cuprins:
Compania națională de transport feroviar, în mijlocul unei crize
CFR Călători, compania națională de transport feroviar, se confruntă cu o criză financiară gravă care ar putea duce la oprirea traficului de călători. Compania a avertizat Ministerul Transporturilor că riscă să intre în incapacitate de plată, ceea ce ar avea consecințe severe asupra serviciilor de transport public, informează Economedia.ro.
Situația critică este cauzată de compensația insuficientă pentru transportul public de călători în 2025, scăderea veniturilor din transportul de călători și menținerea cheltuielilor la nivelul anului precedent. CFR Călători avertizează că pregătirea materialului rulant suplimentar pentru sezonul estival este imposibil de asigurat în condițiile actuale.
Compania are obligații lunare de aproximativ 365 milioane lei, incluzând 60 milioane lei pentru obligații fiscale, 80 milioane lei pentru salarii și 60 milioane lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii. În contrast, încasările lunare din vânzarea biletelor sunt în medie de doar 50 milioane lei.
Cauzele principale ale crizei financiare de la CFR
CFR Călători reclamă o compensație insuficientă pentru transportul public de călători în 2025. Suma alocată este de doar 1,739 miliarde lei, reprezentând 80% din suma alocată pentru 2024. În același timp, veniturile din transportul de călători au scăzut, iar cheltuielile rămân la nivelul anului precedent.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_41bed5f8762293b0eb645d6ff4bc2f5a.jpg)
Compensația lunară primită de CFR Călători este de 132,14 milioane lei, sumă considerată insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare. În 2024, această compensație era de 180 milioane lei.
Ce cheltuieli lunare are CFR Călători
Compania are obligații lunare de aproximativ 365 milioane lei, incluzând: 60 milioane lei – obligații fiscale la bugetul de stat; 20 milioane lei – rata de eșalonare; 80 milioane lei – salarii; 5 milioane lei – tichete de masă; 60 milioane lei – taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA; 40 milioane lei – energie electrică de tracțiune; 30 milioane lei – motorină de tracțiune; 45 milioane lei – reparații material rulant; 25 milioane lei – alți furnizori (salubrizare, pază, utilități, materiale).
Încasările lunare din vânzarea biletelor sunt în medie de doar 50 milioane lei, insuficiente pentru acoperirea cheltuielilor.
Consecințe ale crizei financiare
Potrivit sursei Economedia.ro, CFR Călători avertizează că situația actuală va duce la:
- Creșterea datoriilor restante către CNCFR și alți furnizori
- Majorarea cheltuielilor cu penalitățile
- Întârzieri în achiziționarea materialelor și pieselor de schimb
- Disfuncționalități în activitate
Compania mai menționează că 95% din cheltuielile lunare sunt strict legate de obligația de serviciu public.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_196f9850d8a006798b5556eb75aa5f2d.jpg)
Impact asupra sezonului estival
CFR Călători subliniază că pregătirea materialului rulant suplimentar pentru sezonul estival, când cerințele de trafic ating maximul anual, este „imposibil de asigurat” în condițiile actuale.
În încheierea documentului, CFR Călători avertizează: „Față de cele prezentate mai sus, vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de servicii publice, prin oprirea traficului”.
Recent, CFR Călători a anunțat și cine sunt studenții care vor beneficia de 90 reducere la transportul cu trenul. Reducerea se aplică în mai multe cazuri. Pentru studenții din localități cu mai multe stații, biletele pot fi emise către sau de la oricare dintre acestea.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_355721eca2e817a0b28579cab9a9fca8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_6e89aeb86663aeb2ca96187f256fca75.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_fe63f7ecfe76ba356e3c12d34cc0d859.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_8286e0e013a31e5326eee8b29042e37b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ac307b3fabdcd88c0c9e71b054963dae.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_b0b78bce03d5a2c735fe4f7ed42e1726.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_943bd589897d13f1f4aeeab5c08d1531.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_8e7fe8d2c12c68dd853764ffa0e25cb1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7487f654eaf4e867f6de46c5b40e0381.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_dddd433ec1f86c990ec8a1c034321074.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_f4985cb70de2d3e0383b69da3a1b898d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_02fc53635ea0135ce02f95756c30f066.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_ef184f9e138e6ee61550ff73aecf8b40.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_b0c7f2e533a4cff80fc8db1805f41db1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_c8867dafbf7b2f24feeaf1d9dcf10b6d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_39078c067cf55914f9bda5fb0bbc4597.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_d7f9120c843d9663f1a676ab02e3349c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_dc4781199188e7b807e1b9932279cb73.jpg)
Nerasist 14.06.2025, 21:24
Tu director cu mii de euro lunar. Unde este valoarea ta? Care este treabă ta? Să ceri bani compensație? Ești evaluat după cât ai primit de la buget și primești bonus de performanta? Încă nu am uitat când oamenii mergeau pe scara și nu puneai un vagon. Și tu așteptai să treacă un an sa vezi cate bilete s-au vândut ca sa decizi daca merita oamenii un vagon sa stea in picioare. Îmi amintesc și cum calculezi preturile din 30 in 30 de km. Daca mergi de la km 29 la 31 te costa aproape ca de la 0 la 31. Îmi amintesc și de cartoane și table din gări pe care scrie numele stației. Hai sa facem un exercițiu: sa avem o poza cu cel mai prăpădit tren, cu cea mai abandonată gara, cu cel mai bine plătit CFRist, cu casa și cu mașina lui.
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.