„Clujana a fost, după Combinatul de Utilaj Greu, din județul Cluj, cea mai mare fabrică, pornind de la tăbăcărie, prelucrare, și până la produsul finit. Lucra foarte mult și lucra și pentru export, și a ajuns să lucreze și pentru armata Statelor Unite ale Americii și NATO. Am pornit de la premisa că această fabrică aparține statului român, și nu dorim să se dea bani pentru Clujana ci să se dea mai degrabă comenzi, pentru armară, pentru jandarmerie”, ne-a spus senatorul PNL.
Senatorul PNL a mai arătat că fabrica Clujana poate oferi prețuri mai bune decât ceea ce dă în prezent Jandarmeria sau Armata, ISU, Poliție, pentru încălțăminte, și la aceeași calitate.
Nicoară mai spune că fabrica avea în trecut 11.000 de angajați, iar acum a ajuns la doar 2.000 de angajați. Se pot angaja mai mulți oameni, și să venim și în întâmpinarea nevoilor Armatei”, a mai spus el.
Fabrica de încălţăminte Clujana, care este deţinută în proporţie de peste 90% de Consiliul Judeţean Cluj, a fost înfiinţată în anul 1911 de familia Renner, sub denumirea de Fabrica de Piele Fraţii Renner & Co.
După primul război mondial, aceasta a devenit societate pe acţiuni, schimbându-şi denumirea în “Dermata” şi devenind cea mai mare fabrică de încălţăminte din România.
A fost confiscată de guvernul comunist în 1948 şi redenumită în “Fabrica de încălţăminte Janos Herbak”, apoi “Fabrica de Pielărie şi încălţăminte Cluj”, iar în final a rămas cu denumirea de “SC Clujana SA”.
În 1948 a fost naţionalizată de guvernul comunist. În anii 80 fabrica ajunge cea mai mare de acest gen din estul Europei. După Revoluţie, fabrica a decăzut, a intrat în faliment în 1999, dar în 2005 producţia a fost reluată, cu o singură secţie, în care munceau 35 de angajaţi.
Potrivit site-ului oficial, în prezent unitateade producţie a fabricii Clujana are 6 benzi de cusut şi 2 benzi de tălpuit.
”Avem o capacitate de producţie de 1500-1800 de perechi de încălţăminte pe zi, la această producţie contribuie cei 400 de angajaţi pe care îi avem. Sortimentele de încălţăminte marca Clujana acoperă o gamă variată şi sunt adresate unei arii largi de consumatori: femei, bărbaţi, adolescenţi, cadre militare. În acest sens, ne propunem să satisfacem orice comandă care să se plieze în întregime, pe preferinţele şi nevoile clienţilor, umărind pieţe precum cea din: Italia, Franţa, Germania, Olanda şi altele”, se mai arată în descrierea fabricii.
Foto: Radio-Cluj.ro