Perioada Sărbătorilor a fost marcată de creșterea atacurilor de phishing și a altor tipuri de atacuri, ceea ce înseamnă că anul acesta nu va face excepție.
„Un sezon de vârf în vânzări este, evident, unul cu activitate intensă și pentru infractorii cibernetici: retailerii au multe oferte greu de refuzat, iar utilizatorii vor să cheltuiască bani pe cadouri pentru ei înșiși, dar și pentru prieteni și rude. Așadar, în timp ce clienții de e-commerce își pun dorințe pentru reducerile care urmează, retailerii se pregătesc pentru creșteri masive ale numărului de vizitatori, iar deținătorii infrastructurii financiare – bănci și sisteme de plată – se pregătesc pentru creșteri majore privind numărul și valoarea tranzacțiilor, infractorii cibernetici își fac propriile pregătiri”, spun specialiștii Kaspersky.
În 2014 și 2015, proporția paginilor de phishing care vânau date financiare, detectate de Kasperky, în ultimul semestru al anilor a fost cu aproximativ 9% mai mare decât în restul anului.
Ce metode folosesc infractorii
Atunci când încearcă să fure date de plată, infractorii folosesc diferite metode: este posibil să creeze o pagină falsă a unui sistem de plată popular, să copieze site-uri ale comercianților online legitimi sau chiar să creeze magazine false 100%, cu oferte incredibil de bune.
Desigur, infractorii profită de însăși ideea de Black Friday. În octombrie 2016, în timp ce studiau cele mai recente amenințări, cercetătorii Kaspersky Lab au detectat un magazin online fals, cu tematică Black Friday și produse la prețuri atractive. Acest lucru înseamnă că infractorii se pregătesc deja, cu săptămâni bune înainte de începerea sezonului de reduceri de sărbători.
“În 2014, am făcut mai multe cercetări despre modul în care se derulează atacurile de phishing în timpul perioadei de sărbători și am descoperit că numărul atacurilor împotriva anumitor ținte – sisteme de plată și lanțuri populare de comercianți – cresc în preajma Black Friday sau Cyber Monday. În 2015, scenariul s-a repetat, ceea ce ne face să credem că 2016 nu va face excepție. De aceea, le recomandăm utilizatorilor să fie cât se poate de precauți atunci când fac cumpărături online în această perioadă”, a spus Andrey Kostin, Senior Web Content Analyst la Kaspersky Lab.
Ce nu trebuie să faceți
– Nu dați click pe link-uri de la persoane necunoscute sau pe link-uri suspecte trimise de prieteni, prin intermediul site-urilor de socializare sau pe e-mail. Pot fi link-uri infectate, create pentru a descărca programe malware pe dispozitivul folosit sau pot duce către pagini de phishing create pentru a colecta datele de identificare ale utilizatorilor.
– Nu vă introduceți datele de card pe site-uri necunoscute sau suspecte, pentru a evita ca acestea să ajungă pe mâinile infractorilor cibernetici. Dacă aceste site-uri au oferte avantajoase care arată prea bine ca să fie adevărate, cel mai probabil aparțin unor infractori cibernetici.
– Asigurați-vă întotdeauna că pagina web respectivă este autentică, înainte de a vă introduce datele de autentificare sau date confidențiale (uitați-vă, cel puțin, la URL). Site-urile false s-ar putea să arate exact ca cele reale.
– Instalați pe dispozitiv o soluție de securitate care include tehnologii menite să prevină frauda financiară.