În cazul accidentelor care nu sunt mortale, turbulențele sunt principala cauză a rănilor suferite de însoțitorii de zbor și de pasageri, potrivit Administrației Federale a Aviației, și reprezintă unul dintre cele mai frecvente tipuri de accidente aeriene din prezent, potrivit Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA. Potrivit Centrului Național de Cercetare Atmosferică, aceasta costă companiile aeriene americane până la 500 de milioane de dolari pe an, din cauza rănirilor, întârzierilor și daunelor, scrie CNN.
Intensitatea turbulențelor poate fi măsurată pe o scară cu 3 grade: ușor, moderat și sever. Turbulențele ușoare provoacă un disconfort minim, însă nu împiedică meseria însoțitorilor de zbor, care se pot deplasa prin cabină în continuare, cu puțină dificultate. În timpul turbulențelor moderate se poate resimți un disconfort clar și de obicei însoțitorii de zbor sunt îndemnați să se așeze.
Turbulențele severe sunt cele mai puternice: „Aceasta este mai puternică decât gravitația, așa că te poate fixa de scaun și, dacă nu porți centura de siguranță, vei fi aruncat în interiorul cabinei. Acesta este genul de turbulență care provoacă răni grave – poate rupe oase, de exemplu.” explică profesorul.
Schimbările climatice modifică turbulențele
Aproximativ 65.000 de avioane suferă turbulențe moderate în fiecare an în SUA, iar aproximativ 5.500 se confruntă cu turbulențe severe. Aceste cifre, însă, ar putea fi destinate să crească. Williams crede că schimbările climatice modifică turbulențele. El a calculat că aceste turbulențe s-ar putea dubla sau tripla în deceniile ce urmează.
Descoperirile, care au fost confirmate ulterior prin observații, evidențiază un tip de turbulență numit „turbulență în aer liber”, care nu are legătură cu niciun indiciu vizual, cum ar fi furtuni sau nori. Spre deosebire de turbulențele obișnuite, acestea lovesc brusc și sunt greu de evitat.
Analiza lui Williams prezice că turbulențele în aer liber vor crește semnificativ în întreaga lume până în perioada 2050-2080, în special de-a lungul celor mai aglomerate rute de zbor, iar cel mai sever tip de turbulență va crește cel mai mult.
Asta nu înseamnă, totuși, că zborul va fi mai puțin sigur. „Avioanele nu vor începe să cadă de pe cer, deoarece aeronavele sunt construite după specificații foarte stricte și pot rezista la cele mai grave turbulențe, chiar și în viitor”, spune Williams.
Cu toate acestea, durata medie a turbulențelor va crește. „De obicei, la un zbor transatlantic, vă puteți aștepta la 10 minute de turbulențe. Cred că în câteva decenii acest lucru ar putea crește la 20 de minute sau la o jumătate de oră. Semnul centurii de siguranță va fi pornit mult mai des, din păcate pentru pasageri”.
ivryernest • 11.09.2022, 15:06
Nu "Semnul centurii de siguranță va fi pornit mult mai des", ci : "SEMNALUL centurii de siguranță va fi pornit mult mai des". Complicată, limba română !