Răspunsul Oficiul European de Luptă AntiFraudă subliniază faptul că la Metrorex nu a fost un control “de rutină” al inspectorilor de la Bruxelles, ci că instituția a deschis oficial o anchetă cu privire la posibile nereguli în cheltuirea banilor europeni pentru constructia metroului din Drumul Taberei.
“OLAF a deschis o anchetă în legătură cu posibile nereguli privind magistrala 5 de metrou, din București, finanțată din bani europeni. Ca parte a anchetei, a fost desfășurată o cercetare la fața locului. Însă, cum investigația este în curs de desfășurare, OLAF nu poate face comentarii suplimentare. Aceasta este menită să protejeze confidențialitatea anchetei în curs și a unor posibile anchete care decurg de aici, a procedurilor judiciare subsecvente, a datelor personale și a datelor procedurale”, se arată în răspunsul remis cotidianului Libertatea.
Surse guvernamentale declaraseră anterior pentru Libertatea că “OLAF a fost în control la Metrorex, nu la Ministerul Transporturilor. Ca audit al Comisiei Europene, poate să vină oricând să verifice proiectele pe fonduri europene. Controlul a fost aplicat pe proiectul pentru Magistrala 5 de metrou, însă inspectorii nu au specificat în mod oficial ce anume au verificat. Controlul s-a încheiat”
Oficiul European de Luptă AntiFraudă este o instituție care se ocupă de protejarea intereselor Uniunii Europene și lupta împotriva fraudei, corupției sau a oricărei alte activități ilegale săvârșite în urma cheltuirii banilor europeni.
Italia vs. Grecia
Contractul pentru construcția tronsonului de metrou Râul Doamnei-Hașdeu, Magistrala 5, cu asocierea condusă de compania Astaldi, din Italia, a fost semnat în 2011, după ce contestația depusă de compania Aktor, din Grecia, a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Proiectul Magistrala 5, secțiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiței, prevede un volum de trafic de 64.000 de călători pe zi. Tronsonul presupune o viteză comercială maximă cuprinsă între 36 și 80 km/h, cu un interval adaptabil al trenurilor cuprins între 1,5 și 6 minute.
Potrivit companiei, la data de 5 ianuarie 2018, stadiul fizic al lucrărilor era următorul: structura de rezistență 93,96 %, fundație cale de rulare 86,30 % și finisaje 41,87%.
Constructorul italian Astaldi a fost implicat în mai multe proiecte importante în ultimii ani. Printre acestea se numără Pasajul Basarab din Capitală și Stadionul Național din cadrul complexului Lia Manoliu.
Până în 2020, Metrorex are la dispoziţie pentru investiţii 682 de milioane de euro de la Uniunea Europeană. Banii ar urma sa fie cheltuiţi pentru îmbunătăţirea serviciilor de transport, pentru construcţia Magistralei 6 de metrou 1 Mai – Otopeni şi pentru prelungirea Magistralei 5 Eroilor – Universitate – Piaţa Iancului. În prezent, Metrorex transportă zilnic, in medie, 600.000 de călători, iar într-o lună, 15 milioane.
CITEȘTE ȘI
Cum arată biletul unic RATB-Metrorex, pus în circulație de astăzi
Metrorex a finalizat lucrările de instalare a echipamentelor de control-acces și anunță noi facilități pentru călători
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro