„Seria de tentative de fraudă se foloseşte de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii români să partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, în special date bancare”, a transmis, marţi, Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
„Atacatorii apelează victima, pretinzând că sunt din partea SIF Muntenia sau Bursa de Valori Bucureşti (BVB), şi folosesc drept pretext al apelului presupuse acţiuni vechi pe care victima le-ar deţine din perioada cuponiadei din anii ’90, dar despre care a uitat. Atacatorii susţin că aceste acţiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde şi a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului”, a explicat Directoratul Național de Securitate Cibernetică.
Potrivit specialiștilor, nu există aceste acțiuni în realitate. Atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicații false, care folosesc identitatea vizuală a entităţilor impersonate şi care au ca scop prejudicierea financiară a victimei.
Pentru a nu pica în plasa escrocilor, DNSC a făcut mai multe recomandări.
DNSC recomandă să nu se instaleze aplicații sau programe la solicitarea apelanţilor, în special dacă li se cere acest lucru în regim de urgenţă şi cu explicaţii vagi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_4364bf782b71a83f376ace10fb96b9e6.jpg)
De asemenea, nu trebuie furnizate niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituţii de încredere.
Trebuie verificată întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituţie, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă se solicită date cu caracter sensibil.
De asemenea, trebuie raportate astfel de apeluri către organizația a cărei identitate este folosită pentru a atrage cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de iniţiative frauduloase.
În cazul în care au furnizat date de card, trebuie să sesizeze imediat banca, iar dacă au fost păgubiți, trebuie depusă o plângere la Poliţie (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) şi notificat DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/)
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_75d30f2629d4eb96ca529ef1430f1649.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_838d7710e2cff83b7d1cc9f8f6501117.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bb6b5b28e7e7a40949bccbd4e6f6c43b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_bf34df6919fbd821694c0bbac3953c77.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_5847578438b1aa0ef160e8ace0249d62.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_f072c30a9773ee9c00f433036074de29.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_cd1e12fc7ea357b6fee15453e6c54e41.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b6504ca30c6e2e786ffdf103eab148fb.jpg)