Irina Constantinescu, directoarea Școlii Gimnaziale Matei Gr. Vlădeanu din satul Cândești-Vale, Dâmbovița, intră într-o clasă unde o așteaptă un elev și mama lui. Îi anunță că trebuie să completeze, pe lângă fișa de înscriere pentru admiterea la liceu, o declarație pe propria răspundere. Astăzi, 16 iulie, e prima zi de completare.
„Spre ce licee te-ai orientat?”, îl întreabă directoarea pe elevul așezat în prima bancă. Liceul Teologic Sf. Ioan Gură de Aur din Târgoviște, la 30 de kilometri de casă, e primul care îi vine în gând băiatului.
Într-o rochie roșie de vară cu mâneci largi, Irina, 53 de ani, ba se așază pe un scaun, ba se ridică, se duce la secretariat și se întoarce.
Îl ajută pe băiat să verifice codurile liceelor dintr-un ghid, iar el le notează pe fișă. „Ai media mică, să pui vreo 25 de opțiuni, să nu te trezești fără loc”, îl sfătuiește directoarea. „E mai bine să mergi la un liceu pe care nu ți-l dorești și să te transferi”.
Liceele sunt în afara localității. Irina își îndreaptă privirea spre mamă și o întreabă mai degrabă pentru conversație: „O să facă naveta?”. „O să facă naveta”, răspunde femeia resemnată. În timp ce bifează opțiunile, elevul își mișcă nerăbdător un picior. Directoarea se așază din nou pe scaun, cu mâinile pe genunchi.
183 de elevi de I-VIII și copii de grădiniță studiază aici, unde, îmi spune Irina, nu există abandon școlar, dar sunt rămâneri în urmă la învățătură. Pentru ea, Evaluarea Națională nu este un scop, ci un obiectiv care poate fi atins când profesorul înțelege nevoile elevului și îl sprijină în procesul învățării. 75% dintre elevii de-a VIII-a ai școlii au luat anul acesta examenul, cu două procente mai mult decât media în județul Dâmbovița.
Responsabilitățile unei directoare
Pe lângă fișele de înscriere, Irina are în următoarea oră și alte activități în plan: semnează niște diplome, discută despre schimbarea jaluzelelor și despre comanda manualelor școlare.
„Un director se ocupă de vidanjare, cosit, aducerea lemnelor, bunul mers al școlii din punct de vedere didactic și pedagogic, manuale, mobilier, concepte de învățare”, explică Irina. „Îi rămâne prea puțin timp pentru strategie și îmbunătățire”.
Când și-a început primul mandat de directoare, în 2012, considera că școala poate contribui la schimbarea comunității. După nouă ani, crede asta în continuare: copiii de astăzi, adică adulții de mâine, în funcție și de ce învață la școală, vor avea un impact pozitiv asupra acestei comunități rurale, dacă vor alege să rămână aici. Școala din Cândești îi pregătește pentru o societate în care deșeurile se colectează selectiv și unde noutățile și obstacolele profesionale nu sunt abordate cu frică.
Al doilea mandat al Irinei, obținut prin concurs în 2016, s-a încheiat în ianuarie 2021, după un an greu de pandemie, însă l-a prelungit până în august, ca să lase totul în ordine înainte de retragere. Nu va mai participa la un nou concurs, programat în septembrie. Oricine va prelua funcția, își dorește să se continue proiectele începute alături de colegi cât i-a coordonat.
De-acum înainte o să aibă mai multă vreme pentru orele cu elevii și de proiecte educaționale, pentru că misiunea de profesoară e cea mai importantă pentru ea și o determină să învețe continuu. Din toamnă, va preda geografie, istorie, educație socială și tehnologia informației. Specializată în istorie și geografie, și-a completat experiența cu studii postuniversitare în tehnologia informației. Așa ajunge la numărul de ore necesar pentru o normă întreagă.
Educație cu drona pe plajă și în munți
Elevii școlii din Cândești au urmărit-o anul acesta 55 de minute pe Irina când a transmis două lecții live filmate cu drona de pe plaja din Sfântu Gheorghe, Tulcea, unde se varsă Dunărea în Marea Neagră și din Munții Bucegi, în mijlocul ploii.
„Așa cum puteți vedea, suntem într-un loc de poveste, cel mai nou pământ din România”, își începe Irina prezentarea alături de o altă profesoară. Pământul de-aici e în continuă formare datorită aluviunilor aduse de Dunăre.
De parcă ar fi predat dintotdeauna în fața camerei de filmat, Irina, într-un hanorac negru, gesticulează și accentuează cuvinte, în timp ce vântul îi suflă bretonul și în spatele ei valurile mării se întâlnesc cu țărmul. Drona se îndreaptă spre satul Sfântu Gheorghe și de acolo, de foarte sus, se zărește îmbrățișarea Dunării cu marea.
După ce profesoarele își încheie lecția, câțiva elevi din Făgăraș, Timișoara și satul Orăștioara de Sus, Hunedoara, intră în direct să răspundă la 12 întrebări fulger precum: Care sunt cele patru capitale străbătute de Dunăre? Se acoperă unii pe alții din pricina entuziasmului. Pe lângă Bratislava, Budapesta, Belgrad și Viena, se strecoară și Ucraina. Dar nu-i nimic, au voie să greșească.
A fost prima lecție din proiectul Educație la înălțime al ONG-ului Aspire Teachers transmisă la nivel național. Inițial, doar elevii din școlile partenere, inclusiv din Cândești, au primit link-ul ca să urmărească live pe YouTube orele, însă acum sunt disponibile online.
Această experiență reprezintă o formă de învățare autentică – copiii învață mai ușor când conectează ce află la școală cu viața reală. Astfel, ei descoperă ce le place să facă și se dezvoltă în direcția respectivă, spune Irina, voluntară de mai mulți ani la Aspire. Pe lângă cele două lecții, i-a coordonat pe toți cei șase profesori implicați în proiectul care îi plimbă pe copii în diverse locuri din țară în care mulți dintre ei încă nu-și permit să călătorească.
„Au fost emoții constructive”, spune Irina despre prima ei lecție. „Nu este o emisiune de televiziune, nu trebuie să fie totul perfect”. Iar când a început ploaia în Bucegi, pur și simplu s-a adaptat în fața unor „probleme normale”.
„Grădina din fereastră”. Cum învață elevii să îngrijească plante
Irina Constantinescu a copilărit în acest sat, de unde sunt părinții ei, agricultori. Amândoi și-au dorit ca fiica lor să știe carte și au susținut-o. Acum, Irina vrea același lucru pentru elevii ei: „Să aibă și copiii din mediul rural posibilitatea să învețe, să nu se simtă rămași în urmă (n.r. – față de cei din urban), rupți de realitate”, spune ea.
Lecțiile despre ecologie și tehnologie, de exemplu, i-au ajutat să rămână conectați la prezent și chiar la viitor. Deși în România încă nu se colectează selectiv, e bine ca elevii să așeze deșeurile acasă și la școală „pe căprării”, spune Irina, ca să fie gata educați când pleacă la studii în străinătate, unde așa se procedează, sau pur și simplu pregătiți pentru când asta va fi o regulă și la noi. „E responsabilitatea mea să-i învăț, nu mă bazez că vor învăța peste zece ani”, adaugă Irina.
Pe unul dintre pereții holului școlii se înalță un pom cu inimioare roșii în loc de frunze în dreptul căruia scrie de mână: „Profesorii plantează semințe care cresc neîncetat”.
În 2004, când încă nu era directoare, Irina a adus la Cândești Eco-școala, un proiect internațional coordonat de Fundaţia de Educaţie pentru Mediul Înconjurător. Iar din 2007, mica instituție din satul ei a devenit eco-școală. Această recunoaștere a primit-o după ce le-au fost evaluate proiectele la care au participat elevii și profesorii. De pildă, fiecare clasă a crescut „grădina din fereastră” – copiii au adus semințe de plante aromatice sau de flori și zilnic îi ofereau plantei lor un „minut verde” de îngrijire, ceea ce-i ajuta și pe ei să se relaxeze.
În pandemie, într-un astfel de proiect eco au creat un document numit „Manifest pentru viață”, în care copiii au scris despre importanța sănătății fizice și emoționale, alimentației sănătoase și protejării mediului.
În acest an și jumătate, ca aproape toți ceilalți elevi din țară, și cei de-aici au făcut orele mai mult online, pe Zoom, pe tablete din bugetul școlii, din donații și de la Ministerul Educației. În general conexiunea la internet a fost bună, doar câțiva copii n-au avut acces.
În Cândești-Vale, locuiesc 1.178 de oameni și cei mai mulți adulți se ocupă cu agricultura, mai ales cu pomicultura. Aici, copiii, chiar dacă își ajută părinții în gospodărie, vor să meargă la școală și după clasa a VIII-a, povestește Irina. Iar părinții în general îi susțin. Cei mai mulți elevi se duc la licee teoretice din Târgoviște, câțiva la tehnologice și puțini la școli profesionale. Unii s-au întors în sat și-au devenit fermieri, alții au terminat facultatea în București și au joburi în IT.
Articolul integral, pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro