Comuna Milișăuți se află între Rădăuți și Suceava. Localitatea cu 5.000 de locuitori e plasată chiar lângă bifurcația din care se desprinde DN2H, care leagă drumul european 85 de Rădăuți și Vicov, localități importante pentru nordul județului.

Are „baza de producție” la 600 de metri în aval de pod

Iar primul mare pod pe DN2H este cel de peste Suceava. A fost construit în 1962 și semireabilitat o singură dată în șase decenii, atunci când s-a înlocuit un picior de pod, după inundațiile din 2018. La scurt timp după lucrări, una dintre balustrade s-a desprins.

Una din balustradele podului s-a desprinsIcon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 2

Din 2019, paginile locale de Facebook s-au umplut de imagini în care buldoexcavatoare încarcă camioane pline de balast sau pământ de sub sau de lângă pod.

Aceeași problemă pe care Libertatea a documentat-o și la Girov, în județul Neamț. O activitate interzisă de lege și de normative la distanțe de 2 kilometri, respectiv 1 kilometru în amonte și aval de pod.

Dacă la Girov era vorba de Drupo Neamț, societate a CJ Neamț, care avea balastiera chiar lângă pod, la Milișăuți e firma locală Test Prima SRL. Care are „baza producție – balastieră, stație de sortare, stație betoane” la 600 de metri în aval.

„Ucraina este victima unui război nedrept, însă chiar și victimele pot pierde simpatia publicului dacă se folosesc de ea fără discernământ”
Recomandări
„Ucraina este victima unui război nedrept, însă chiar și victimele pot pierde simpatia publicului dacă se folosesc de ea fără discernământ”

De 4 ani oamenii filmează

Lună de lună, după lăsarea semiîntunericului, oamenii din Milișăuți se așezau în spatele gardurilor de pe mal și pozau mașinile de la Test Prima, care ieșeau goale din stație și se întorceau pline pe drumul făcut pe marginea râului.

2019Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 10

„Îi pozam și filmam. Când ne vedeau, renunțau imediat. Făceau cale întoarsă sau așteptau să plecăm. Muncim, nu putem să stăm aici de pază. Iar dacă chemam poliția, dacă sunam la 112, nu se întâmpla niciodată nimic”, spun locuitorii care au dialogat cu echipa Libertatea ajunsă la fața locului.

Când reporterii ziarului au ajuns și ei la Milișăuți, mașinile excavau în amonte. După ce i-au văzut pe ziariști, șoferii mașinilor s-au întors și s-au ascuns sub pod. Și au descărcat pământul chiar acolo.

De câteva luni, excavarea celor de la Test Prima se desfășoară oficial. Fiindcă firma suceveană conduce asocierea care a câștigat licitația pentru reparații la pod. „Ni se pare incredibil. Ei au excavat, ei iau bani să repare!”, se plâng cetățenii din Milișăuți.

2022Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 6

Patronul firmei: „Fiecare babă de la ţară fotografiază şi spune cum ar trebui făcut podul”

REPORTAJ. Crimele din Bascov: zilele de dinainte și cea de după. „Bine că l-au oprit. Ajungea şi la copiii mei”
Recomandări
REPORTAJ. Crimele din Bascov: zilele de dinainte și cea de după. „Bine că l-au oprit. Ajungea şi la copiii mei”

Viorel Juravlea, patronul firmei Test Prima, recunoaşte că a exploatat albia râului Suceava de mai mulți ani, dar susţine că totul a fost legal. 

O firmă care a câștigat consolidarea unui pod în Suceava este aceeași care a fost filmată de localnici când ridica balast de sub pod
Viorel Juravlea, patronul firmei Test Prima. Foto: dezvăluirea.ro

„Sunt firme care au exploatat până ieri-alaltăieri, dar n-are nimic comun cu reclamaţiile lor. Am exploatat şi eu şi au mai exploatat şi alţii, şi alţii, şi alţii. Sunt 4-5 firme care au exploatat, dar noi suntem controlați şi verificaţi de Apele Române. În fiecare zi vine un inspector şi măsoară ce am exploatat şi nu ne dă voie. Avem borne fixate, nu ai voie să depăşeşti nici cu un metru”, a declarat Viorel Juravlea pentru Libertatea.

Acesta susţine că oamenii care monitorizează de patru ani activitatea sa sunt de rea-credinţă şi că nu pot înţelege adevăratul efort al constructorilor. „La ora actuală, la noi, în România, orice cioban de la stână ştie să facă avioane. Fiecare babă de la ţară fotografiază şi spune cum ar trebui făcut podul. Dar niciodată nu o să aibă înțelepciunea unui inginer de specialitate, a unui proiectant. Reclamaţiile sau pozele făcute la pod sunt un specific al comunei. La Milişăuţi, în judeţul Suceava, sunt cele mai multe reclamaţii din ţara românească. Acolo nu se înţeleg doi vecini şi se reclamă unul pe altul. Deci pentru mine nu e o noutate, sunt învăţat“, spune Juravlea.

Incendiu lângă Moscova. Chiar agenția TASS contrazice Ministerul Situațiilor de Urgență: clădirea distrusă e a unei unități militare, nu civilă, cum s-a spus
Recomandări
Incendiu lângă Moscova. Chiar agenția TASS contrazice Ministerul Situațiilor de Urgență: clădirea distrusă e a unei unități militare, nu civilă, cum s-a spus

Nu vă luaţi după toţi oamenii care îşi dau cu părerea, dar ei n-au niciun câine pe lângă casă, pe care să-l hrănească sau să fi făcut măcar un coteţ la un câine. Eu stau de vorbă cu un om dacă mă duc acasă la el şi văd că a făcut un coteţ la un câine.

Viorel Juravlea, patronul firmei Test Prima:

Contract de 8,9 milioane de lei

Licitația a fost făcută de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și câștigată de Test Prima (lider asociere), Beny Alex și Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi. Ultima e chiar fosta Aqua Parc, controversata firmă implicată și în reparațiile podului dărâmat de la Luțca.

Contractul de „reabilitare pod pe DN 2H km 4+776” este în valoare de 8,9 milioane de lei, aproximativ 1,8 milioane de euro.

„Dacă vrea Putin să dărâme podul, nu e de găsit o bombă aşa mare”

Explicația pentru care firma câștigă mereu contracte publice a fost dată de jurnalistul local Sandrinio Neagu pe site-ul său: Test Prima propune mereu un preț foarte mic.

„Cum să nu le convină să propună cel mai mic preț când pot excava fără probleme în timpul ăsta?”, sunt intrigați localnicii.

Pastorul Juravlea, patronul Test Prima, susţine că podul este „de o calitate deosebită“, verificat periodic de Inspecţia în Construcţii. „Raportăm la Iaşi în fiecare seară fazele de lucrări, cu poze, şi suntem liniştiţi că, dacă vrea Putin să-l dărâme, nu e de găsit o bombă aşa mare ca să-l poată dărâma. E consolidare puternică de tot.“

Proiectanţii fac proiecte şi pun bani foarte puţini. Podul, dacă ar fi fost după cotaţii bune, trebuia să fie cu un milion de euro în plus. Dar aşa e ţara noastră românească, cu mai puţini bani, ca să fie mulţumiţi.

Viorel Juravlea, patronul firmei Test Prima:

În expertiză se notează degradarea malurilor și modificări ale traseului albiei

În documentația licitației există și o expertiză tehnică, în care s-au enumerat toate problemele podului, majoritatea fiind la suprastructură, în special prin degradarea betonului. 

Inginerii care au efectuat expertiza notează „degradări ale malurilor, colmatarea şi modificări ale traseului albiei râului Suceava au condus la depuneri de material solid şi vegetaţie sub pod”.

Este ceea ce acuză și localnicii. „În multe zone din apropierea podului avem mâl, au scos pietrișul și acum e doar mâl. Există poze care arătau «ca Arizona»”, spun locuitorii din Milișăuți, referindu-se la forma albiei râului când scădea apa, asemănătoare unui canion din nămol.

În apropierea podului a rămas doar mâlIcon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 2

Se atrage atenția că exploatarea „e risc antropic”

În aceeași expertiză se notează mai mulți factori de risc „antropici care pot afecta investiția”.

Pe lângă „autoturisme sau autovehicule de mare tonaj ce pot circula ocazional”, cei care au întocmit expertiza notează și „Exploatări ale balastului din zona podului care poate duce la afuierea albiei şi coborârea talvegului”.

Conform glosarului din dicționarul Gărzii Naționale de Mediu, afuierea reprezintă eroziunea albiei unei ape curgătoare în apropierea fundației unei construcții hidrotehnice.

O firmă care a câștigat consolidarea unui pod în Suceava este aceeași care a fost filmată de localnici când ridica balast de sub pod

Dosar penal clasat

Test Prima și Drupo Neamț nu se aseamănă doar prin excavare de lângă un pod și prin balastiera aflată la doi pași de același pod.

La fel ca în cazul firmei din Neamț, și Test Prima are un dosar de furt calificat care a fost clasat la propunerea procurorilor, clasare care a trecut și de Judecătoria Rădăuți.

În același timp, Judecătoria Rădăuți a admis, tot în februarie 2020, eșalonarea plății unei amenzi penale primite de aceeași Test Prima. Însă problemele firmei și ale patronilor nu se opresc aici.

Prinși cu autoutilitare furate

În 2012, societatea Test Prima a fost prinsă că folosește autoutilitare furate din străinătate. 

Monitorul de Suceava nota că la punctul de lucru de la Bilca au fost găsite două betoniere în valoare de 160.000 de euro care apăreau ca furate din străinătate. Mai exact, din Italia, în 2007, respectiv 2008.

Patronul firmei, Viorel Juravlea, spunea că are facturi pentru cele două mașini și că le achiziționase de la un patron din Rădăuți.

Zece ani mai târziu, Juravlea n-a scăpat de probleme penale. Și este judecat, ca inculpat, într-un dosar de evaziune fiscală. 

Dosarul se află în primă instanță la Tribunalul Iași, se judecă din 2021 și va avea următorul termen în septembrie.

56 de milioane de lei a fost cifra de afaceri a celor de la Test Prima în 2021, cu un profit declarat de 571.000 de euro. Are 224 de angajați 

„Scrieţi cu înţelepciune şi nu descurajaţi constructorii!”

La finalul discuţiei, Viorel Juravlea a ţinut să-i povăţuiască pe reporterii Libertatea cu privire la efectul pe care articolele lor îl poate avea în rândul constructorilor şi chiar le-a sugerat acestora să-l ajute cu proiectul de la Milişăuţi.

 „Vreau să căutaţi să scrieţi cu înţelepciune şi să nu descurajaţi constructorii, că de asta pleacă din ţară. Că sunt descurajaţi de împrejurări. Bine-ar fi să fie ajutaţi măcar cei care lucrează. Săptămâna viitoare, matale poţi să-mi dai un telefon şi să-mi spui: «Domnule Juravlea, cu ce să te pot ajuta? Că pot pune o vorbă: ajutaţi-l pe omul ăla, că nu are încă grinzile!». Mă zbat de două săptămâni să pot să fac grinzile şi e foarte greu”, a spus Juravlea. 

Urmărește-ne pe Google News
A lovit-o cu piciorul în spate, a lovit-o cu capul în gură. Cine e vedeta care riscă 5 ani de închisoare, toată lumea e șocată de ce i-a făcut fostei iubite
GSP.RO
A lovit-o cu piciorul în spate, a lovit-o cu capul în gură. Cine e vedeta care riscă 5 ani de închisoare, toată lumea e șocată de ce i-a făcut fostei iubite
ȘOC! Florin Salam, în stare GRAVĂ la spital! A fost internat de URGENȚĂ și trecut pe oxigen!
Playtech.ro
ȘOC! Florin Salam, în stare GRAVĂ la spital! A fost internat de URGENȚĂ și trecut pe oxigen!
"Stăm cu sufletul cât un purice". Mărturiile românilor de pe insula Thassos. Paradisul grecesc, înghiţit de flăcări
Observatornews.ro
"Stăm cu sufletul cât un purice". Mărturiile românilor de pe insula Thassos. Paradisul grecesc, înghiţit de flăcări
Horoscop 11 august 2022. Taurii au destule motive să revină la gânduri mai bune în legătură cu familia și să renunțe la gândurile negre
HOROSCOP
Horoscop 11 august 2022. Taurii au destule motive să revină la gânduri mai bune în legătură cu familia și să renunțe la gândurile negre
Păcăleală la o benzinărie din Argeș. Un șofer a „alimentat” TIR-ul cu aer
Știrileprotv.ro
Păcăleală la o benzinărie din Argeș. Un șofer a „alimentat” TIR-ul cu aer
Plecat din Guvernul Rusiei, a dat de gol când are loc finalul războiului din Ucraina! Răsturnare de situaţie: ce se întâmplă imediat cu Vladimir Putin
Orangesport.ro
Plecat din Guvernul Rusiei, a dat de gol când are loc finalul războiului din Ucraina! Răsturnare de situaţie: ce se întâmplă imediat cu Vladimir Putin
Pssst!!! Ai auzit de Remixshop? Au zilnic reduceri de până la 90%
PUBLICITATE
Pssst!!! Ai auzit de Remixshop? Au zilnic reduceri de până la 90%
Cătălin Scărlătescu, transformare uluitoare după America Express
PUBLICITATE
Cătălin Scărlătescu, transformare uluitoare după America Express
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Urmărește cel mai nou VIDEO