Cuprins:
Conform regulilor UE care impun reducerea emisiilor, producătorii care rămân în urmă în tranziția electrică trebuie să aleagă între a plăti miliarde de euro în amenzi, a crește vânzările de vehicule electrice prin reducerea prețurilor sau a cumpăra aceste credite de la competitori care poluează mai puțin.
Europa este continentul de pe planetă care se încălzește cel mai rapid, de două ori mai rapid decât media globală din anii ’80, fenomen care se datorează în mare parte apropierii de calotele arctice care se topesc. Comisia Europeană intenționează să amendeze constructorii auto cu 95 de euro pe mașină pentru fiecare gram de CO₂/km care depășește limita de 93,6 g, limită calculată pe baza emisiilor medii de carbon care survin în urma vânzărilor de vehicule în 2025.
Ce este fenomenul de „pooling”
Mulți constructori auto din UE caută să folosească opțiunea de „pooling”, unde producătorii își calculează mediile emisiilor de gaze cu efect de seră ale lor împreună cu cele ale altor companii care vând în această regiune. Analiștii estimează că unele grupuri europene ar putea fi forțate să cumpere „credite de carbon” în valoare de sute de milioane de euro de la rivali chinezi precum BYD, care are unul dintre cele mai mari pool-uri de credite, datorită vânzărilor mari de vehicule electrice în UE.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1f2462dc874cc4d6c06aa061ba2b8dcd.jpg)
Conform dosarelor recente ale UE, e de așteptat ca Tesla să intre în pooling de credite cu companii precum Stellantis, Ford și Toyota. Producătorul american de vehicule electrice a câștigat deja peste două miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului trecut din vânzarea de „credite de carbon” în sistemele de pooling la nivel global. Într-un alt pool, Mercedes-Benz s-a asociat cu Polestar și Volvo, ambele deținute de Geely din China.
Fondatorul Geely, Li Shufu, deține aproximativ 10% din Mercedes, în timp ce BAIC, deținut de Beijing, deține alte 10%. Mercedes a declarat că continuă să „investească miliarde în vehicule electrice. Cu toate acestea, ritmul transformării industriei noastre este determinat de condițiile pieței și de clienții noștri”. VW și Renault, despre care analiștii spun că probabil vor avea dificultăți în a atinge obiectivele prin propriile vânzări, au puține alternative de pooling în afară de producătorii chinezi MG-SAIC și BYD. Renault ar putea, de asemenea, să facă pooling cu partenerii săi strategici Nissan și Mitsubishi.
Probleme pentru industria auto europeană
De altfel, procedeul în sine, de pooling, este controversat. Unii directori avertizează că aceste aranjamente vor face industria europeană mai puțin competitivă prin împuternicirea rivalilor din China, într-un moment în care cei de la Bruxelles au impus tarife mai mari pentru vehiculele electrice chineze pentru a proteja constructorii auto ai continentului. Jens Gieseke, europarlamentar de centru-dreapta, a declarat că UE a făcut o „greșeală” permițând poolingul cu constructorii auto din SUA și China, deoarece acest lucru ar putea favoriza rivalii constructorilor auto de pe continentul nostru.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d1600a23f4c6b6b689c81ec61d41ae12.jpg)
Jucătorii din industrie sunt reticenți să facă publice sumele despre care se tot discută, deoarece constructorii auto tranzacționează credite „în afara luminii reflectoarelor”, în grupuri bazate pe o rețea de alianțe legate de participațiile de capital, dar și pe parteneriatele de brand. Statul german Saxonia Inferioară deține o participație de 20% în VW, în timp ce Renault este deținută în proporție de 15% de guvern, ceea ce face ca poolingul grupurilor cu constructorii auto chinezi să fie un subiect sensibil politic, potrivit analistului UBS Patrick Hummel.
Soluția ar veni tot din China
El a adăugat că dacă VW ar alege să facă pooling, ar trebui probabil să o facă cu mai multe companii chineze, deoarece BYD ar putea să nu aibă suficiente vânzări de vehicule electrice în Europa pentru a acoperi singură deficitul grupului german. Acesta ar trebui să își dubleze aproape vânzările de vehicule electrice într-un singur an dacă și-ar dori să îndeplinească obiectivele UE pe cont propriu.
Compania nu are în plan lansarea unui nou model electric destinat maselor pentru 2025. Renault speră să își crească vânzările de vehicule electrice cu lansarea unui model de 25.000 de euro. VW a declarat că va încerca să evite amenzile prin „propriile eforturi”, indicând spre o serie de modele electrice lansate anul trecut.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5d05bccda4e5c2ac0afd11aa3085ff0c.jpg)
„Doar ulterior ar intra în joc alte măsuri, cum ar fi poolingul, cântărind în mod natural costurile și beneficiile”, a declarat compania. „Fiecare euro investit în posibile amenzi ar fi un euro prost investit”. Pe de altă parte, Renault a declarat că este prea devreme pentru a decide asupra pooling-ului, dar a adăugat că aranjamentele cu producătorii chinezi riscă să slăbească și mai mult industria auto europeană.
Am putea asista la intervenția Uniunii Europene
Cei de la Bruxelles sunt puși sub presiune de către sectorul auto pentru a modifica regulile de emisii într-unele ceva mai flexibile, deoarece vânzările de vehicule electrice în Germania și Franța au scăzut anul trecut după ce guvernele au retras subvențiile pentru achiziționarea a astfel de autoturisme care nu poluează. Comisarul pentru probleme climatice al Uniunii Europene, Wopke Hoekstra, s-a întâlnit de curând cu reprezentanți ai industriei auto, iar un „dialog strategic” între oficialii europeni și reprezentanți ai industriei urmează să înceapă luna aceasta.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ff5a27ac3e35c77cbb425e155ee0e949.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_1051b1efde690e75c49452af8fae9d83.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f8117b1b40a102d3d23a090437e4f472.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b80fe44f5dd920a85f3a94daf7ade1e3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_6dcf0d14bc7ae9146711ded66bc2ca52.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_92c90ac7f3859c156a81325ee34ba172.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_0989309369896861dfee9611fdc6d62e.jpg)