Societatea de construcții UMB Spedition pregătește oprirea lucrărilor pe toate șantierele sale începând cu săptămâna viitoare, a avertizat, marți, Asociația Pro Infrastructură. Motivul: Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) le promite constructorilor de peste jumătate de an că guvernul va adopta prin Ordonanță de Urgență formula de ajustare a contractelor, după scumpirea materialelor de construcții, conform organizației.
Potrivit acesteia, singurul șantier unde nu vor fi sistate lucrările este centura Slatinei, care este aproape gata.
Reacția Companiei Naționale de Infrastructură Rutieră
În urma apariției informațiilor, CNAIR a precizat într-un comunicat că ordonanța privind formula de ajustare a fost inițiată de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) și este pe circuitul de avizare.
Concomitent, aceasta apreciază UMB Spedition drept un partener „serios”.
„UMB este un partener pe care CNAIR îl consideră serios. Compania a luat permament măsuri pentru a sprijini toți constructorii care au contracte în derulare. În cazul particular al UMB, dovadă sunt întâlnirile periodice cu managementul acestui constructor, pentru gasirea celor mai bune soluții privind acoperirea costurilor suplimentare provocate de creșterea prețurilor la materialele de construcție”, spune CNAIR.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_9d9b596adc630150ce444db29e6d7492.jpg)
Conform reprezentanților CNAIR, Spedition se află în săptămâna liberă, constructorii având un program prin care lucrează trei săptămâni continuu, urmate de una de repaus.
CNAIR nu precizează ce va face dacă societatea lui Umbrărescu va opri lucrările începând cu data de 11 iulie, așa cum anunță Asociația Pro Infrastructură.
Reprezentanții UMB Spedition nu au răspuns până la acest moment întrebărilor adresate de Libertatea.
Contracte de 6 miliarde de lei cu statul
UMB Spedition are mai multe contracte cu CNAIR, valoarea totală acestora fiind de 6,11 miliarde de lei, fără TVA, conform datelor furnizate de compania de stat pentru Libertatea.
- Drumul Expres Craiova – Pitești
– Tronson 2, Lot 2 pe ruta Piatra Olt – Valea Mare. Termenul de finalizare este august 2022. Valoarea contractului: 792,18 milioane lei
– Tronsonul 3, pe ruta Valea Mare – Colonești. Termenul de finalizare a lucrărilor este ianuarie 2024. Valoarea contractului: 670,71 milioane lei.
– Tronsonul 4, pe ruta Colonești – Oarja – Pitești. Termenul de finalizare este noiembrie 2024, iar suma contractului este de 617,08 milioane lei.
- Drumul Expres Brăila – Galați
Termenul de finalizare este 2024, iar suma pentru care s-a semnat de 371,42 milioane lei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_430a0d744cd83ce3af5be490b1499f1e.jpg)
- Centura de Nord a Capitalei
– Lot 2 – termen finalizare trimestrul IV 2024; valoarea este de 831,92 milioane lei
– Lot 4 – termen finalizare trimestrul IV 2024; suma contractată este de 312,63 milioane lei
- Autostrada Transilvania
– Tronson Nădășelu – Mihăiești – termen finalizare 2024
– Tronson Mihăiești – Zimbor – termen finalizare 2024
Ambele sectoare sunt cuprinse în același contract, cu o valoare de 1,390 miliarde lei.
– Tronson Zimbor – Poarta Sălajului. Trebuie să fie gata în 2024 și costă 680,40 milioane lei.
- Varianta de ocolire Galați
Termenul pentru finalizare este anul 2026, iar valoarea de 705,28 milioane lei.
- Podul Cosmești
Inaugurarea este programată pentru 2024, lucrările costă 146, 5 milioane lei.
Cerere de reziliere în contractul pentru Autostrada Transilvania
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2022/07/agerpres15157748-1024x682.jpg)
Libertatea a scris săptămâna trecută că societatea lui Umbrărescu a trimis o solicitare de reziliere a contractului pe tronsonul Nădășelu-Zimbor, al Autostrăzii Transilvania, contract de 1,39 miliarde de lei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3d24e2623833474874cc39ae65e3fe19.jpg)
Spedition a motivat că prețurile materialelor de construcții au crescut foarte mult, iar executarea contractului a devenit oneroasă.
Guvernul a adoptat în luna mai o ordonanță privind reactualizarea contractelor printr-o formulă care să aducă contractele la nivelul costurilor.
Însă UMB Spedition a scris în document că nici cu această formulă nu sunt acoperite toate cheltuielile. Pe tronsonul Nădășelu-Zimbor există un rest de lucrări de executat în valoare de 973,7 milioane de lei. Prin aplicarea formulei actuale ar rezulta o ajustare de 386,6 milioane de lei fără TVA, însă constructorii susțin că valoarea ar trebui să fie de 698,4 milioane de lei.
Ulterior, CNAIR a anunțat că a avut discuții cu reprezentanții Spedition, iar aceștia au afirmat că nu doresc să renunțe la lucrări, ci să beneficieze de legislația privind reactualizarea costurilor.
Trebuie să aștepte ordonanța
În acest moment, un proiect de ordonanță privind schimbarea formulei de calcul a fost inițiat de MIPE, iar acesta fiind pe circuitul de avizare, conform CNAIR.
„Documentul elaborat de MIPE este pe traseu de avizare si avem încredere că în următoarea perioadă acest document va fi aprobat în ședință de Guvern, în acord cu propunerile noastre. Este adevărat că prețurile la materialele de construcții au crescut constant în ultimele luni, dar CNAIR aplică doar măsuri care sunt în concordanță cu legea, cu prevederile contractuale și cu normativele europene”, punctează compania de stat.
Aceasta mai spune că ajutarea constructorilor care au în derulare contracte cu statul este o premieră în Uniunea Europeană.
Conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor, compania UMB Spedition a consemnat în 2021 venituri totale de 1,32 miliarde de lei și un profit net de 29,7 milioane de lei. Societatea avea 42 de angajați la finalul anului trecut.

:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_641e496b045d89151be76e1d95605799.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/158_b0d66eea2628bdc9d87b28d524f2e1d0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_887e60ae1cb6ffe0d655513c0d109036.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_126a1a85da97414ea66082378a8f5d68.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/196_702f43c2986ef5b10c05311008ce7438.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_57bbb08a5784d4bf571706b60087bed8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/222_6625f01d2653a184033373a66591d9e0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/179_984b8c06ca99cc44500afc339bf575e8.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.