Cuprins:
Acest rezultat sumbru pentru piața auto germană, un pilon al industriei țării, era așteptat după o succesiune de indicatori slabi de-a lungul lunilor.
Scădere după cinci ani de creștere robustă
Pe ansamblul anului 2024, au fost înmatriculate 381.000 de vehicule electrice, ceea ce reprezintă o scădere anuală de 27,4%, după cinci ani de creștere robustă, potrivit agenției federale pentru automobile KBA de luni.
Motivul: o cerere încetinită de efectele de durată ale inflației și de încetarea bruscă, în urmă cu un an, a subvențiilor publice pentru achiziționarea de autovehicule alimentate cu baterii. Cota de piață a mașinilor electrice a scăzut la 13,5% din totalul vânzărilor de vehicule, după ce se apropiase de 19% în 2023.
Anul trecut, în cea mai mare economie europeană au fost înmatriculate în total 2,81 milioane de autoturisme, în scădere cu 1,0%, după doi ani consecutivi de creștere.
Cu 992.000 de unități noi, motoarele cu combustie pe benzină chiar au recâștigat teren în fața vehiculelor electrice, în ciuda țintelor europene, cu înmatriculări în creștere cu 1,4%.
Singurul punct pozitiv este că segmentul hibrid își revine, cu o creștere anuală de 12,7%, și reprezintă acum una din trei înmatriculări.
Tendința către mașinile electrice este europeană: vânzările de mașini electrice au scăzut în 14 din cele 27 de țări ale UE în noiembrie, cota lor de piață coborând de la 16,3% la 15%, potrivit EY.
În clasamentul producătorilor, gigantul Volkswagen rămâne la conducere: cu 537.000 de unități înmatriculate anul trecut în Germania, este cu mult înaintea producătorilor chinezi (MG ROEWE, BYD, XPENG etc.), care au înregistrat doar 25.000 de înmatriculări în 2024.
Compania americană Tesla, primul producător mondial de vehicule complet electrice, a pierdut teren pe piața germană: cu 38 000 de înmatriculări, cota sa de piață a scăzut la 1,3%, față de 2,2% în 2023.
Amenințări geopolitice și limite de poluare
Un val de planuri de concediere, marje erodate, concurență sporită din partea Chinei: 2024 a adus vești alarmante pentru producătorii germani. Volkswagen a anunțat că va desființa 35.000 de locuri de muncă până în 2030, o măsură fără precedent menită să reducă costurile.
„Este de temut că 2025 nu va fi mult mai bun”, spune Constantin Gall, analist la EY.
Pentru anul viitor, federația importatorilor auto VDIK se așteaptă la aproximativ 2,85 milioane de înmatriculări de mașini noi în Germania, o creștere foarte ușoară.
De la începutul lunii ianuarie, constructorii auto trebuie să facă față unor sancțiuni europene mai dure privind limitele de poluare pentru vehiculele cu combustie internă.
Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), sancțiunile ar putea costa producătorii 16 miliarde de euro în capacitatea de investiții.
Între taxele vamale promise de Donald Trump și potențialele măsuri de retorsiune ale Beijingului
O povară suplimentară în mijlocul amenințărilor geopolitice globale, între taxele vamale promise de Donald Trump și potențialele măsuri de retorsiune ale Beijingului în urma adoptării de către Comisia Europeană a suprataxelor pentru mașinile electrice chineze.
Liderul partidului conservator CDU din Germania, Friedrich Merz, favorit la alegerile generale din 23 februarie, luptă deschis împotriva interzicerii în 2035 a vânzării de motoare noi cu combustie internă în UE.
Țara automobilelor se îndepărtează tot mai mult de obiectivul extrem de ambițios de a avea 15 milioane de mașini electrice în circulație până în 2030.
Consumatorii sunt încă circumspecți față de mașinile electrice mai scumpe
Sfârșitul brusc al subvențiilor guvernamentale pentru vehiculele electrice în decembrie 2023 „a provocat o incertitudine masivă în rândul potențialilor cumpărători, care continuă și în prezent”, continuă Gall.
Consumatorii sunt încă circumspecți față de modele care sunt în medie mai scumpe decât omologii lor cu combustie internă.
Potrivit EY, segmentul electric ar trebui, cu siguranță, să crească din nou în 2025, deoarece producătorii sunt obligați să accelereze trecerea la vehiculele electrice și să scadă prețurile acestora.
Dar „această creștere [a vânzărilor] va avea probabil un preț ridicat”, deoarece „reducerea prețurilor se va face în detrimentul profitabilității producătorilor”, adaugă Constantin Gall.
Pentru a atrage consumatorii, cancelarul social-democrat Olaf Scholz, care candidează pentru realegere, cere o primă europeană pentru achiziționarea de mașini electrice.