MENIU CAUTĂ
06 Aug. 2018 21:00 , de Alexandru Boariu

Cum au evoluat taxele auto, din 2007 până în 2017. Află dacă ai sau nu ai de primit bani de la Fisc

Distribuie

Pentru toți cei care ne-au solicitat lămuriri cu privire la restituirea banilor achitați pentru taxele auto (unii nici nu mai știu dacă și cât au plătit la inmatricularea mașinilor), prezentăm azi o scurtă istorie asupra modului cum au evoluat taxele auto, de la înființare și până la finele anului 2017.

Taxa Auto datează din anul 2007, odată cu intrarea României în UE. Site-ul 4tuning.ro prezintă o istorie a acestei taxe, de la debutul ei și până la finele anului trecut. Așadar, la 1 ianuarie 2007, intră în vigoare o noua taxă pentru români, numită taxa de prima înmatriculare, pe care o achitau cei care achiziționau mașini second-hand, importate. Dar, Comisia Europeana deschide o procedură de infringement, spunând ca taxa auto din Romania este ilegală și discriminatorie. Ca urmare, în Aprilie 2008 – Guvernul aprobă o nouă formă a taxei auto: acum se plătea și pentru mașinile noi, iar cele second-hand aveau taxa micșorată. Astfel, la 1 iulie 2008 – intră în vigoare noua taxă, numită acum taxa de poluare, care funcționează pe principiul poluatorul plătește. Apoi, în noiembrie 2008, Guvernul aprobă excepția de plată a mașinilor noi, Euro 4 cu motoare cu o capacitate de sub 2000 cmc.

Fuga' în Bulgaria

La 15 decembrie 2008, Guvernul decide triplarea taxei de primă înmatriculare pentru mașinile second-hand din import. Românii încep sa își înscrie autoturismele in Bulgaria, aceasta fiind soluția pentru a evita taxa crescută la mașinile second-hand, aduse de afară. La 20 februarie 2009, taxa de Poluare scade pentru mașinile second-hand importate, cu o treime, după ce fusese triplată. În martie 2009, Ministrul Mediului propune transformarea taxei într-un impozit anual, care să ținea cont de emisiile CO2. În iunie 2009, Comisia Europeana solicită din nou României să modifice taxa auto, pentru că este discriminatorie.

Taxă și pentru mașinile noi

În februarie 2010, dispare exceptarea de la plata taxei pentru mașinile noi, aflate la prima înmatriculare, indiferent de motorizare și norma de poluare. Inclusiv automobilele Dacia, au de acum o Taxa de Poluare. În noiembrie 2010, se schimbă iar legea și se aprobă ordonanța privind autoturismele noi Euro 5, care vor plăti și ele taxa de poluare, de la 1 ianuarie 2011. Totodată, crește taxa pentru mașinile second-hand. În decembrie 2010, se aprobă o noua creștere a taxei de poluare pentru autoturismele second-hand aflate la prima înmatriculare.

Curtea Europeană de Justiție intervine din nou

În aprilie 2011, Curtea Europeana de Justiție decide că taxa de poluare este discriminatorie, Guvernul fiind obligat să o modifice. Ca urmare, în mai 2011, autoritățile românești anunță o nouă formă a taxei, numită de acum Taxa Auto, pentru mașinile înscrise în țară, înainte de 2007, la revânzare. În august 2011, Guvernul aprobă noua formă a Taxei auto, care de acum nu mai este discriminatorie, ci este plătită de toată lumea, conform cerințelor Curții Europene de Justiție. La 30 ianuarie 2012, Guvernul suspendă până, la finalul anului, prevederea prin care și mașinile deja înscrise în Romania, înainte de 2007, sunt nevoite să achite taxa la revânzare. Dar, tot acum, Statul român este obligat de UE să achite eventuala diferență de bani dintre taxa actuală si alte forme de taxă auto, de după 1 iulie 2008. În februarie 2012, încep procedurile șoferilor de a-și recupera taxa auto achitată, prin instanță.

Apare Timbrul de mediu

O nouă etapă privind modul cum au evoluat taxele auto, începe în ianuarie 2013, când intră în vigoare o noua formă a taxei auto, numită acum Timbru de Mediu, care functioneaza pe un principiu invers față de taxa de poluare din 2008. În ianuarie 2014, Timbrul de Mediu primește o nouă formă și sunt introduse noi categorii de autoturisme, pentru care nu se plătește, cum ar fi automobilele care transportă elevi și mașinile misiunilor diplomatice. În aprilie 2015, Taxa Auto poate fi recuperată de șoferii care au plătit-o în formele trecute fără ca aceștia să mai dea în judecată Statul. Banii erau rambursați eșalonat, pe o perioadă de 5 ani.

 Se restituie și timbrul de mediu

În Iunie 2016, Curtea Europeană de Justiție emite o decizie prin care Statul român este obligat să restituie și Timbrul de Mediu, în vigoare pentru mașinile second-hand, după ce si celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale. Dar, timbrul de mediu continuă să fie perceput. Abia în februarie 2017, este eliminat Timbrul de Mediu.

Depunerea cererilor de restituire, până la 31 august 2018

Potrivit OUG nr. 52/2017, cererile de restituire se depun, sub sancțiunea decăderii, până la data de 31 august 2018. Cu alte cuvinte, proprietarii de mașini care au achitat una dintre fostele taxe auto mai pot depune cererea de restituire doar până la finele lunii august 2018, altfel nu-și vor mai putea recupera banii pe cale administrativă.

Citește și: Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu: O nouă taxă auto, gata până la sfârşitul anului
Loading...
Comentarii