MENIU CAUTĂ

Lovesc pe "zebră" și conduc! Șoferii vinovați sunt iertați de justiție și rămân nestingheriți la volanul mașinii

Adriana Oprea

Pentru accidentele mortale pe „zebră”, pedepsele sunt blânde, se dau cu suspendare, dar nu numai asta șochează: mulți dintre șoferii care au provocat decesul pietonilor continuă să conducă!

Până la finalul acestui an, aproximativ 70 de oameni vor fi loviți pe trecerile de pietoni din România. Statistica nu minte.

Doi oameni pe zi, bărbați, femei și copii, sunt răniți sau își pierd viața pe locul care ar trebui să le garanteze viața.

Legislația din România, comparată cu cea din alte țări

Când nu acorzi prioritate pietonilor, ești aproape iertat în România, dar riști închisoare în multe țări europene!

Conform Codului Rutier de la noi, neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului', constituie contravenţie şi se sancţionează cu 4 sau 5 puncte de amendă şi cu suspendarea permisului de conducere pentru 30 de zile.

Pentru aceeași faptă, în Finlanda, Suedia şi Danemarca, şoferii pot primi pedepse cu închisoarea, arată un studiu realizat de Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere. În ceea ce privește cuantumul amenzilor, România se află la mijlocul acestui tabel.

Șoferul care n-a mai avut răbdare

CAZUL 3. Maria Roșu mai avea câţiva paşi până la trotuar. Era pe trecere, când semaforul de deasupra s-a făcut verde pentru maşini. Dar şoferii o aşteptau, dura câteva secunde până când femeia de 80 de ani ar fi terminat de traversat.

Aflat în coloana de maşini oprită la semafor, Paul Tîrnovanu, 21 de ani, n-a mai avut răbdare. A demarat în trombă – 80 km/h au stabilit experţii că avea maşina -, a depăşit coloana prin dreapta şi a lovit bătrâna. Femeia a murit a doua zi, la spitalul din Iaşi.

„Traumatism cranio-cerebral şi facial, abdominal, vertebral şi al membrelor”, au notat legiştii.

„Lipsa mai multor victime omeneşti s-a datorat exclusiv hazardului, şi nu atitudinii inculpatului”, spune judecătorul în Sentinţa penală 1025/12 aprilie 2018 prin care l-a condamnat pe Tîrnovanu la 3 ani… cu suspendare. Plus interzicerea dreptului de a conduce un vehicul pe o perioadă de 3 ani.

Şoferul a atacat decizia.

În motivele de apel, el a spus că „regretă fapta, este complet timorat, abătut, neliniştit, îl apasă conştiinţa”. Dar Curtea de Apel Iaşi i-a menţinut pedeapsa de 3 ani cu suspendare. Aceloraşi judecători, Tîrnovanu le ceruse şi prelungirea dreptului de a circula cu maşina.

Fostul învăţător, călcat cu maşina de un şofer băut, care nu face închisoare!

În ultimii cinci ani, aproape 10.000 de români au pierit în accidente rutiere. Mai mult de o treime din victime erau simpli pietoni.

CAZUL 4. Socrate Hamza fusese învăţător în Paşcani. A murit, lovit pe trecerea de pietoni de maşina condusă de Neculai Enea, un afacerist local. Şoferul era băut, rezultatul testării cu etilotestul a fost de 0,19 mg/l alcool pur în aerul expirat.

La proces, Enea a contestat expertiza criminalistică şi a spus că lovitura „fatală” nu s-a datorat impactului dintre autoturism şi victimă, ci „inerţiei”.

Judecătoria Paşcani l-a condamnat la 3 ani cu suspendare. Pentru că, deşi „a avut o poziţie procesuală de negare a propriei fapte”, instanţa „a reţinut dovada că acesta este căsătorit, studii superioare, pensionar şi nu prezintă antecedente penale” (Sentinţa penală 487/2017).

Enea a atacat decizia, dar apoi şi-a retras apelul. Daunele datorate familiei victimei au fost achitate de firma cu care el avea încheiată poliţa de asigurare. Aşa cum se întâmplă, de altfel, în toate aceste accidente.

„Are posibilităţi reale de îndreptare”

CAZUL 5. Maftei C. mergea împreună cu un prieten spre un supermarket din Constanţa, la cumpărături. Erau pe trecerea de pietoni, unul în faţa celuilalt. Maşinile opriseră, acordându-le prioritate la traversare. „A venit un autoturism cu viteză foarte mare, care l-a lovit pe C. A fost luat pe parbriz, după care a fost proiectat pe asfalt, la 10-15 metri de trecerea de pietoni”, a povestit prietenul victimei la proces.

Şoferul, Marian Ţarălungă, a primit 2 ani cu suspendare. „Are o sursă de venituri, este o persoană tânără, 20 de ani, cu posibilităţi reale de îndreptare”, şi-a motivat decizia judecătorul, care în timpul procesului i-a prelungit periodic lui Ţarălungă dreptul de a conduce maşina.

A condus mașina după ce omorâse un om!

CAZUL 6. Tot pentru ucidere din culpă, Ramona Popa a primit 1 an şi 4 luni cu suspendare. Femeia de 79 de ani pe care a lovit-o cu maşina traversa strada pe trecerea de pietoni din dreptul Cimitirului Eroilor' din Timişoara.

Victima a suferit „ruptură de cord şi ruptura sacului pericardic, fracturi costale multiple,leziuni toracice grave, fractură de stern, rupturi pulmonare multiple bilaterale”.

„S-a constatat că accidentul s-a produs datorită neatenţiei la şofat”, notează judecătorul în Sentinţa penală nr. 451 din 29 ianuarie 2018.

A ucis o familie şi a stat închis un an

Doar anul trecut s-au înregistrat 851 de accidente grave, ca urmare a neacordării priorităţii pietonilor.

Atunci când nu sunt date cu suspendare, pedepsele sunt ridicol de mici, comparativ cu consecinţele infracţiunii.

CAZUL 7. Hotin Marius a lovit în plin două persoane care traversau o stradă din

Suceava, pe trecerea de pietoni.

Mario, un băieţel de numai 5 ani, a murit pe loc. Verişoara lui de 23 de ani, care se afla împreună cu el, a fost rănită.

Judecătoria Suceava l-a condamnat pe Hotin la 3 ani de închisoare şi interzicerea dreptului de a conduce vehicule timp de 4 ani. Hotin a atacat decizia, iar Curtea de Apel Suceava i-a redus pedeapsa la 2 ani de închisoare.

CAZUL 8. 2 ani de închisoare a primit, în noiembrie 2017, şi Marius Mărgineanu, care a accidentat mortal doi oameni, soţ şi soţie, pe o trecere de pietoni din Târgu Jiu.

Luna trecută, Mărgineanu a cerut, iar Judecătoria Târgu Jiu i-a admis eliberarea condiţionată.

Oamenii mor pe trecerile de pietoni, fără nicio vină. Şi nu se întâmplă nimic.

Viaţa trece, dreptul de a conduce rămâne

Codul Rutier prevede, la art. 114, că atunci când „titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracțiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârșită ca urmare a nerespectării regulilor de circulație”, se dispune anularea permisului.

Dar tot Codul Rutier spune câteva rânduri mai jos, la art. 116, că aceia condamnaţi cu suspendare pot da examen pentru un nou permis, după un an de la data la care decizia instanţei a rămas definitivă. Iar cei care au pedepse cu executare, precum şoferul care o omorât o familie pe trecerea de pietoni, au de aşteptat 6 luni după eliberare.

6 luni sau un an. Pe urmă, cu toţii vor putea să circule din nou cu maşinile pe şoselele patriei. Şi peste trecerile de pietoni.


Citește și: Cum sunt pedepsiţi şoferii care omoară oameni pe trecerea de pietoni 

 

Comentarii