Cuprins:
Pasagerii trebuie să acționeze prompt dacă bagajul nu le este predat la destinație. Ei trebuie să depună imediat o reclamație la serviciul specializat din aeroport, păstrând o copie a documentului numit PIR (Property Irregularity Report).
Procedura în cazul bagajelor pierdute
După depunerea reclamației, pasagerii au la dispoziție 7 zile pentru a anunța operatorul de transport aerian. Dacă bagajul nu ajunge la destinație în 21 de zile, pasagerul poate solicita compensații.
News.ro relatează că ,,Prin Convenţia de la Montreal, care reglementează aceste situaţii, nu se prevede, însă, o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maximum 1.288 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 8038 lei (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR). Suma urmează a fi crescută în viitorul apropiat la 1519 DST (9480 lei)”.
Compensații pentru bagaje întârziate
În cazul întârzierii bagajelor, companiile aeriene oferă de obicei două opțiuni:
- O sumă de bani pentru produse de strictă necesitate
- Rambursarea cheltuielilor pentru aceste produse, pe baza documentelor justificative
Compensații pentru bagaje întârziate
După perioada de 21 de zile, pasagerii trebuie să înainteze o cerere de despăgubire către compania aeriană. Aceasta trebuie să conțină:
- Copia reclamației privind bagajul întârziat
- Bilete și tichete de îmbarcare
- Lista obiectelor din bagaj, însoțită de documente doveditoare
Valoarea despăgubirilor
Operatorii aerieni solicită de obicei dovezi ale valorii obiectelor din bagaj. Despăgubirile vor acoperi sumele dovedite, fără a depăși limita de 1288 DST. În lipsa unor dovezi, companiile acordă de regulă aproximativ 20 euro/kg.
Opțiuni în caz de nemulțumire
Dacă pasagerii nu sunt mulțumiți de valoarea despăgubirilor, ei pot:
- Încerca soluționarea pe cale amiabilă
- Apela la organisme de soluționare alternativă a disputelor (SAL)
- Se adresa instanței de judecată
Despre ECC Romania
Centrul European al Consumatorilor din România face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net). Aceasta include 29 de centre din țările UE, plus Islanda și Norvegia. Centrele oferă:
- Informații gratuite
- Consiliere personalizată
- Asistență pentru probleme cu tranzacții transfrontaliere
Recomandări pentru călători
- Acționați prompt în cazul bagajelor pierdute sau deteriorate
- Păstrați toate documentele relevante (bilete, boarding pass, chitanțe)
- Cunoașteți-vă drepturile și limitele de compensare
- Fiți pregătiți să furnizați dovezi ale valorii obiectelor din bagaj
- Explorați toate opțiunile de soluționare înainte de a apela la instanță