Cuprins:
Generația Z se teme de apelurile telefonice
Generația Z, tinerii născuți între 1997 și 2012, se confruntă cu o problemă tot mai răspândită: anxietatea legată de apelurile telefonice.
Liz Baxter, consilier de carieră la Nottingham College, explică că „telefobia” – teama de a efectua sau primi apeluri telefonice – este un fenomen relativ nou, care se manifestă din cauza lipsei de experiență a Generației Z cu acest tip de comunicare.
„Ei pur și simplu nu au avut ocazia să facă și să primească apeluri telefonice. Aceasta nu este funcția principală a telefoanelor lor în zilele noastre, ei pot face orice la telefon, dar automat vor trimite mesaje text, note vocale și orice altceva, cu excepția utilizării unui telefon în scopul său inițial, și astfel oamenii au pierdut această abilitate”, a explicat ea.
Asta și din cauză că smartphone-ul a revoluționat modul în care comunicăm. Telefoanele oferă acum opțiuni multiple de comunicare.
„Ei asociază telefonul care sună cu frica: Nu știu cine e la capăt. Nu știu cum să mă descurc”, a adăugat Liz Baxter.
Preferă apelurile video
Pentru tinerii din Generația Z, apelurile sunt adesea percepute ca fiind incomode și pline de incertitudini, în special din cauza lipsei de feedback vizual.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5fdf7c52d37f735faae9195915ec1a11.jpg)
Însă, „în mod ciudat”, tinerii preferă apelurile video.
„Pentru că pot vedea indicii vizuale. Îți pot citi fața. Îți pot judeca reacțiile. Ei pot vedea cum se descurcă. Cred că acest lucru joacă un rol important în anxietatea care apare atunci când vine vorba de apeluri doar audio. Ei nu te pot vedea. Ei cred că râdeți de ei”, a mai spus consilierul de carieră.
Și pandemia de COVID-19 a accentuat această tendință, deoarece tinerii au devenit și mai izolați, reducând interacțiunile directe.
Lipsa de contact social și dependența crescută de smartphone au contribuit la apariția unei anxietăți legate de apelurile telefonice, fiind percepute ca o sursă de stres suplimentar.
Concret, un sondaj realizat anul trecut în Regatul Unit arată că aproape un sfert dintre tinerii cu vârste între 18 și 34 de ani nu primesc niciodată apeluri telefonice.
Mai mult, circa 61% din tineri preferă să primească un mesaj mai degrabă decât un apel audio.
Iar pentru jumătate din tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani un apel telefonic înseamnă vești proaste.
Astfel, aproape 50% preferă să folosească rețelele de socializare pentru a comunica. Mai mult de o treime preferă mesajele vocale.
Cursuri pentru a reduce anxietatea generată de telefobie
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d71c3eefebd7f884cc320804b6b11784.jpg)
Pentru a combate acest fenomen, unele instituții educaționale au început să organizeze seminarii de „telefobie”.
În cadrul cursurilor, tinerii exersează diferite scenarii de apeluri telefonice.
„Într-o clasă de 25 până la 30 de studenți, mi-aș imagina că cel puțin trei sferturi dintre ei vor experimenta și vor recunoaște anxietatea cu privire la faptul că nu folosesc telefonul”, a spus consilierul Liz Baxter.
Seminarul de telefobie din cadrul Nottingham College, din Marea Britanie, face parte dintr-o serie de sesiuni legate de carieră pentru a ajuta elevii.
Ei exersează scenarii din viața de zi cu zi în care trebuie să dai un telefon. De exemplu: să sune la medic pentru a face o programare, să sune la serviciu pentru a anunța că sunt bolnavi.
Asta și pentru că părinții au fost cei care au făcut mult timp acest fel de lucruri în locul lor.
Participarea la o singură sesiune sporește încrederea elevilor, susține consilierul în carieră.
Scopul sesiunilor este de a reda încrederea tinerilor. De asemenea, îi ajută să navigheze mai ușor în situații de interviu sau comunicare profesională.
Participanții învață să folosească scripturi, să se pregătească înainte de apel și să aplice tehnici de respirație pentru a-și controla anxietatea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1ab485131c350e475134705a242537c5.jpg)
„Lucrul grozav despre apelurile telefonice și audio este că poți trișa. Aspectul non-vizual al unui apel telefonic poate fi de fapt în favoarea elevilor atunci când vine vorba de a-i ajuta să găsească răspunsurile corecte”, a precizat Liz Baxter.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_12be16174928c1de7d1582f9b566c51e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_7bc0d47865e02ed03e31714f889ef01a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_7573436b80149e0206887facca9732f6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b97905c0079984d5ca989d258bf6a06b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_de88a5cfbe98bb52a9fabbbfe3533f23.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_70494323ae60372a9da79d0f1a4c7720.jpg)