Cuprins:
În București niciun mijloc de transport în comun la suprafață nu circulă joi dimineață. Greva spontană a STB a dat peste cap traficul bucureștean, iar oamenii s-au îndreptat spre alternative: metrou, taxi sau platforme de ridesharing, precum Uber și Bolt, ale căror tarife au crescut și de două-trei ori pentru o cursă.
„Bucureștenii au de suferit și îmi pare rău pentru asta, dar suferă nu din cauza noastră, ci din cauza conducerii”, a declarat pentru Libertatea Mihai Trancă, liderul Sindicatului Liber din STB.
Zvonul insolvenței îi sperie
Angajații STB protestează de la începutul săptămânii, dar afirmă că aceste acțiuni au rămas fără răspuns din partea directorului Adrian Criț și a primarului Capitalei, Nicușor Dan. Nimeni nu i-a chemat la discuții, afirmă ei.
Sunt multe probleme la compania de transport public a Bucureștiului, se plâng angajații. Ei susțin că STB nu a gestionat corect situația financiară a companiei în ultimele luni, când ar fi trebuit să recupereze 1,4 miliarde de lei de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov.
Sindicaliștii mai spun că au făcut nenumărate adrese la primărie și prefectură, încă din noiembrie anul trecut, dar nimeni nu le-a răspuns. Ce reclamă angajații:
- posibilitatea intrării în insolvență din cauza unor datorii de aproape un miliard de lei la ANAF;
- lipsa unui contract colectiv de muncă;
- desființarea unor posturi;
- probleme cu piesele de schimb și a anvelopelor.
Directorul anunță plângere pentru grevă ilegală
În timp ce viceprimarul Capitalei Stelian Bujduveanu a spus, pentru Libertatea, că „nu se pune problema de insolvență”, directorul STB, Adrian Criț, a recunoscut că sunt unele probleme, însă acestea nu pot fi rezolvate peste noapte. Datoria la ANAF a fost eșalonată, iar înlocuirea anvelopelor sau a pieselor de la autobuze depinde și de producători, care nu au putut livra cât le-a fost comandat, din lipsă de resurse.
„Pandemia a afectat pe toată lumea, inclusiv pe producători”, a motivat Adrian Criț.
Joi dimineață, directorul STB a anunțat că va face plângere la Tribunalul București pentru a declara greva angajaților ilegală. El spune că aceștia ar fi trebuit să asigure în circulație cel puțin 30% din flota de transport.
Criț a mai spus că angajații sunt „manipulați” de sindicaliști. El a acuzat liderii de sindicat că își urmăresc interesele personale și afectează bucureștenii. Acesta s-a referit în special la Vasile Petrariu, liderul sindicatului mare din STB, care este în același timp și consilier general PSD.
„Are incompatibilități. Au fost identificate mari afaceri în care este implicat, afaceri pe care le are cu STB prin centrul de sănătate și diferiți furnizori. Domnul Petrariu simte că a pierdut puterea, această societate este condusă, nu mai conduce sindicatul reprezentativ”, a spus Criț.
Orele nelucrate nu vor fi plătite, anunță STB
Într-un comunicat de presă publicat pe pagina de Facebook, STB a anunțat că a nu va plăti orele nelucrate ale șoferilor și vatmanilor, pe timpul grevei.
„Pentru a asigura continuitatea serviciului public de transport, fără a afecta călătorii în deplasările lor, STB SA a transmis o solicitare către TPBI, pentru ca, în conformitate cu Contractul de delegare, să dispună, în măsura posibilităților, înlocuirea vehiculelor STB SA care nu sunt prezente pe linii conform programării, cu altele disponibile la ceilalți operatori de transport din zona metropolitană”, a scris STB pe Facebook.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro