Mergi direct la conținut »
Cum sunt pedepsiţi şoferii care omoară oameni pe trecerea de pietoni
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România > Cum sunt pedepsiţi şoferii care omoară oameni pe trecerea de pietoni

Cum sunt pedepsiţi şoferii care omoară oameni pe trecerea de pietoni

În fiecare zi, doi români sunt răniți sau își pierd viața acolo unde ea ar trebui să fie protejată de lege - pe trecerile de pietoni. Pedepsele dictate sunt cu suspendare sau de 6 luni - 1 an.

De Adriana Oprea,

Irina a murit lângă fetiţa ei, lovită de o maşină, în timp ce traversa strada. Regulamentar, pe trecerea de pietoni. Irina nu era pregătită să moară, plecase de acasă să-şi plimbe copilul în cărucior. Fetiţa ei de un an şi jumătate se zbate acum între viaţă şi moarte, pe un pat de spital.

Şoferul care a provocat accidentul a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.

Irina Cristina Airinei a fost spulberată pe trecerea de pietoni, alături de copilul ei, aflat în cărucior

Neglijarea pietonilor, a treia cauză a deceselor rutiere

În fiecare zi, cel puţin doi oameni sunt loviţi de maşini pe trecerile de pietoni din România. Zebrele sunt un fel de loterie a morţii, nu poţi fi sigur niciodată dacă ajungi de cealaltă parte a străzii sau dincolo.

„Neacordarea priorităţii pietonilor reprezintă cea de-a treia cauză de producere a accidentelor grave în România”, se arată în Strategia Naţională pentru siguranţa rutieră (2016 – 2020).

Ce păţesc cei care omoară oameni pe trecerile de pietoni? Ce pedepse primesc ei, după ce emoţia colectivă trece, iar tragediile cad în uitare?

CAZUL 1. Domnul H. avea 68 de ani şi, în fiecare dimineaţă, mergea să cumpere pâine de la acelaşi magazin. Se trezea devreme, se urca în autobuz, lua pâinea şi apoi se întorcea acasă, coborând în staţia de pe Bulevardul Încoronării din Alba Iulia.

În acea zi de miercuri ploua.

Pe trecerea de pietoni, în drum spre casă, domnul H. a devenit deodată invizibil, sub umbrela lui. Aşa susţine judecătoarea care l-a lovit cu maşina, că nu l-ar fi văzut din cauza umbrelei. Umbrele care traversează singure bulevardul.

Judecătoarea care şofează, după ce a ucis un om

Domnul H. a fost dus la spital, unde a murit, o săptămână mai târziu. Şoferiţa, la data accidentului vicepreşedintă a Curţii de Apel Alba Iulia, a fost trimisă în judecată doi ani şi jumătate mai târziu. Nu şi-a recunoscut vina şi a solicitat efectuarea mai multor rapoarte de expertiză criminalistică şi expertize medico-legale. Toate au concluzionat acelaşi lucru: că vina îi aparţine exclusiv şi că accidentul putea fi evitat „dacă inculpata ar fi acţionat sistemul de frânare al autoturismului, încă din momentul declanşării de pericol iminent”.

Instanţa de fond a condamnat-o la 2 ani cu suspendare. Fără ca însă să-i interzică şi exercitarea dreptului de a mai conduce vreun vehicul, măcar temporar. De fapt, pe toată perioada procesului în care era judecată pentru uciderea unui om pe trecerea de pietoni, judecătoarea a beneficiat în continuare de dreptul de a şofa. Are acest drept şi acum.

Curtea Supremă, care judecă apelul depus de ea, i-l prelungeşte, la fiecare termen. Dreptul de circulaţie, vom vedea, se dovedeşte a fi mai puternic decât dreptul altora la viaţă. Până la pronunţarea unei decizii definitive, prezumţia de nevinovăţie nu poate fi înlăturată. Dar nici nu poate fi mai presus decât prezumţia de vinovăţie, în baza căreia Parchetul a formulat acuzaţiile, iar prima instanţă a dat o condamnare.

2 ani cu suspendare pentru uciderea unui copil

„În România, procentul pietonilor ucişi în accidente rutiere are una dintre cele mai ridicate valori din UE”, se precizează în Strategia Naţională pentru Siguranţa Rutieră.

În ultimii cinci ani, 4.261 de români au fost accidentaţi grav pe trecerile de pietoni.

CAZUL 2. Mihaela este azi doar un număr în această statistică. Avea 7 ani şi plecase, împreună cu o altă fetiţă, să-şi cumpere îngheţată de la magazinul din sat. A traversat strada pe trecerea de pietoni, aşa cum făcea întotdeauna. Credea că e de ajuns şi că nu i se va întâmpla nimic. Aşa cum credem toţi.

A fost izbită în plin de maşina condusă de Moise Emilian. Tânărul de 32 de ani era băut – 0,14 mg/l alcool pur în aerul expirat a indicat aparatul etilotest.

Fetiţele traversau strada ţinându-se de mână. Când au văzut maşina, au început să alerge spre trotuar. Una dintre ele s-a salvat. Mihaela a zburat de pe capotă pe caldarâm. Schema căderii lor este una îngrozitoare și, în același timp, clasică, a fost prinsă și în Buletinul poliției.

Fetița lovită cu 90 de km/h pe zebră!

„Un pieton care este lovit cu viteza de 50 km/h are 87% probabilitatea de deces în urma impactului”, se arată în Buletinul siguranţei rutiere, publicat luna trecută. Atunci când cel lovit este un copil, procentul creşte și mai mult. Crește de la un oricum îngrozitor 87%.

90 km/h era viteza bolidului care a lovit-o pe fetiţă, au stabilit experţii. Cel de la volan nu avea permis de conducere. A fost reţinut 24 de ore şi apoi plasat sub control judiciar, timp de un an.

Nu era la prima abatere, mai fusese condamnat pentru infracţiuni la regimul circulaţiei pe drumurile publice. „Se remarcă perseverenţa infracţională a inculpatului”, a notat în Sentinţa penală 578/28 februarie 2018 a Judecătoriei Găeşti. Dar asta nu l-a împiedicat pe magistrat să decidă că inculpatul merită, pentru uciderea unei fetiţe pe trecerea de pietoni, 2 ani cu suspendare.

Procurorii i-au făcut lui Moise un alt dosar, pentru conducere fără permis, iar un alt judecător l-a condamnat la un an şi patru luni de închisoare cu executare.

Legi diferite: de la o lună fără permis, la doi ani de închisoare

111 oameni au murit, numai anul trecut, loviţi de maşini pe trecerile de pietoni din România. Fără sancţiuni severe pentru şoferii care nu acordă prioritate pietonilor, liniile zebrei devin invizibile.

Continuare în Libertatea de mâine.

Close
Închide
  Close