CITEȘTE CU ATENŢIE LITERELE MICI
Prevederile legale referitoare la clauzele abuzive se aplică tuturor genurilor de tranzacţii, chiar dacă nu semnezi un contract, ci doar cumperi un produs oarecare dintr-un magazin sau achiziţionezi un bilet la un spectacol. Pentru a identifica eventuale clauze abuzive, citeşte inscripţiile scrise mic pe spatele sau la finalul unor înscrisuri. Acestea se găsesc pe biletele pentru spectacole, pe broşurile agenţilor turistici, pe etichetele produselor etc. Atenţie, însă! Această regulă nu se aplică dacă ai negociat şi agreat în mod individual o clauză contractuală.
CELE MAI FRECVENTE SITUAŢII
Cel mai des întâlnite cazuri de clauze comerciale abuzive sunt cele prin care: se anulează sau se limitează răspunderea vânzătorului, aşa cum este ea reglementată de lege; sunt excluse sau restricţionate drepturile consumatorului; i se permite comerciantului să reţină sume plătite de consumator în cazul în care acesta decide să nu încheie un contract; consumatorul este obligat ca în caz de abatere să achite penalităţi nejustificat de mari; comerciantul este eliberat de obligaţiile contractuale după bunul plac, dar consumatorul nu are acelaşi drept; i se permite comerciantului să modifice unilateral condiţiile contractului sau să înceteze un contract pe perioadă nedeterminată, fără notificare şi/sau fără un motiv; i se cere consumatorului să-şi îndeplinească obligaţiile, deşi comerciantul nu şi le îndeplineşte pe ale sale.
Exemple concrete
– Ai încheiat un contract de televiziune prin cablu pentru o perioadă obligatorie de doi ani şi vrei să renunţi mai devreme. Furnizorul îţi spune că, potrivit contractului, trebuie să plăteşti o sumă fixă, ca despăgubire. Clauza poate fi considerată abuzivă.
– Contractul de credit cu banca prevede o dobândă de 5%. După un an, constaţi că aceasta a crescut. Solicitând explicaţii, afli că o clauză contractuală îi dă dreptul creditorului să modifice dobânda. Clauza poate fi considerată abuzivă şi lasă la bunul plac al băncii motivele pentru care urmează să modifice costurile creditului.
Cine te ajută
În cazul în care ai identificat o clauză abuzivă în contract, poţi să încerci să negociezi personal cu comerciantul, iar dacă nu ai succes, contactează una dintre organizaţiile pentru protecţia consumatorilor:
♦ Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România, tel.: 021.319.32.66, protectia-consumatorilor.ro
♦ Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România, tel.: 021.311.02.43, apc-romania.ro
♦ Centrul European al Consumatorilor din România, tel.: 021.315.71.49, eccromania.ro
♦ Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, tel.: 021.9551, www.anpc.gov.ro.