Cuprins:
Piața vehiculelor electrice uzate a crescut cu 70% în 2024, dar reprezintă doar 2% din totalul tranzacțiilor. Principala temere este legată de uzura bateriei, a cărei înlocuire poate costa până la jumătate din prețul unei mașini noi.
Un studiu MyBatteryHealth arată că aceste îngrijorări nu sunt pe deplin justificate. Analizând date de la mii de automobile electrice din întreaga lume, s-a constatat că doar 6% dintre mașinile uzate au o stare de sănătate a bateriei sub 80%.
Însă testele au fost realizate pe 40.000 de vehicule cu vechime între 3-7 ani și un kilometraj mediu de 88.000 km. Sunt necesare clarificări pentru a evita concluzii pripite.
Recomandări pentru cumpărători
Hervé Eloin, directorul mybatteryhealth.com, recomandă evitarea modelelor prea vechi. El sugerează să nu se cumpere vehicule precum Renault Kangoo Z.E. sau Zoe din anii 2010, sau prima generație Nissan Leaf, chiar dacă par atractive la prețuri sub 5.000 euro.
Un exemplu concret arată riscurile: un Renault Kangoo Z.E. din 2012, cu mai puțin de 50.000 km, a fost declarat inutilizabil de Renault din cauza unei stări de sănătate a bateriei de doar 62%. Costul estimat pentru înlocuirea bateriei: circa 21.000 de euro.
O abordare prudentă ar fi orientarea către modele fabricate din 2016, cum ar fi a doua generație Nissan Leaf sau Renault Zoe facelift cu baterii de 40 kWh.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1f2462dc874cc4d6c06aa061ba2b8dcd.jpg)
Fiabilitatea pe termen lung
„Automobilele Tesla cu o vechime de 7 ani și un kilometraj de 250.000 km pot funcționa fără probleme încă 100.000 km, fără a necesita reparații majore”, subliniază fondatorul mybatteryhealth.com. Introducerea bateriilor LFP (litiu-fier-fosfat) în 2021 a sporit considerabil fiabilitatea tehnologiei electrice, deși cu o densitate energetică mai redusă.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ff5a27ac3e35c77cbb425e155ee0e949.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_1051b1efde690e75c49452af8fae9d83.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_3a6fbc3418f2eb2060dd8302f918d2ee.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b80fe44f5dd920a85f3a94daf7ade1e3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9c1c0e876d66214c24b4eff658a2b3fe.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_80736220ea9f95a470d53977ed773e5a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b43d0179f616a6fd305a336152f11a0f.jpg)