Romanul, in clasicul spirit inventiv care il caracterizeaza, a mai pus in practica o idee de afacere. O afacere profitabila cu masini. Dar nu de lux, cum s-ar putea crede, ci cu autoturisme vechi, chiar avariate. Masini tamponate sunt reparate si revandute la un pret, fireste, mai ridicat.
Brusc, paginile de publicitate ale ziarelor s-au umplut cu anunturi de genul „Cumpar Dacia 1310, fabricata dupa 1984, indiferent de stare. Chiar avariata”. De regula, cumparatorii sunt tinichigii sau mecanici auto care se pricep foarte bine sa transforme un „harb” intr-o masina care sa o mai „duca” cel putin cativa ani.
Pentru cumparator, o afacere se poate numi profitabila atunci cand il convinge pe proprietar sa-si vanda masina cu, cel mult, 300 – 350 de dolari. Si o face pentru ca interesul ca investitia sa fie minima este firesc atata vreme cat masina urmeaza sa intre in reparatii capitale, fapt ce implica alte cheltuieli. Cu pricepere, intr-un atelier auto, batrana Dacie este transformata radical. Motorul este curatat, articulatiile sunt reglate, pneurile sunt inlocuite si, cel mai important lucru, caroseria este schimbata si vopsita. Cei mai multi dintre afaceristii care se ocupa de transformarea autoturismelor prefera Daciile albe. Peste vopseaua alba se poate aplica, cu usurinta, orice alta culoare.
Imediat ce autorismul a fost transformat si „linia” sa – asa cum le place mecanicilor sa spuna despre infatisarea masinii – este placuta ochiului, totul este pregatit pentru urmatoarea etapa: vanzarea noului produs. Noului cumparator i se prezinta actele masinii. Daca este inmatriculata, caz in care pretul creste, pe talon nu mai este inscris anul de fabricatie, ci acela in care a fost schimbata caroseria, fapt consemnat la RAR dupa omologarea artizanala. Una peste alta, in cazul in care cartea masinii nu exista (si cam asa se intampla!), noul proprietar isi poate da seama de vechimea Daciei doar dupa o privire atenta aruncata in maruntaiele autoturismului. Tranzactia, perfect legala, decurge dupa principiul „vazut, placut”.
In urma unei asemenea afaceri, un mecanic sau, dupa caz, un tinichigiu care si-a pierdut ceva timp in atelierul sau, castiga cateva zeci de milioane de lei. Sau, mai pe romaneste, la doua masini avariate, valoarea uneia ii ramane in buzunar. Asta, in cel mai nefericit caz.