De Cristina Sterian,

Conform inițiatorilor demersului, Asociaţia Human Catalyst, cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităților de învățământ din județul Brăila. Deși aici în 2016 – 2017 nota medie la evaluarea națională a fost a doua cea mai mare din țară (7,29), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au susținut evaluarea națională a fost cea mai crescută din România (36,5%). Cu alte cuvinte, acest rezultat lăudabil ar fi  fost creat artificial, fiind posibil doar pentru că evaluările ar fi fost susținute numai de elevii bine pregătiți.

”Există dovezi ce ne arată că nota medie pe şcoală /judeţ la evaluarea naţională este ridicată artificial de o prezenţă redusă a elevilor de clasa a 8-a la testări – ca urmare a unei „selecţii” impuse la nivel de clasă, management al şcolii sau inspectorat şcolar. Această situaţie rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educaţional, prin care elevilor consideraţi slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Naţională pentru a nu „trage în jos” media pe şcoală/judeţ. În practică, am întâlnit astfel de cazuri în toată ţara, cu preponderenţă în comunităţi sărace, marginalizate şi/sau cu procent mare de romi”, susțin inițiatorii demersului

Autorii scrisorii deschise susţin că acest fenomen este observat în special în judeţul Brăila, unde nota medie la Evaluarea Naţională a fost una mare, iar numărul elevilor care au susţinut acest examen este cel mai mic.

„Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităţilor de învăţământ din judeţul Brăila. Deşi aici în 2016-2017 nota medie la evaluarea naţională a fost a doua cea mai mare din ţară (7,29), după Municipiul Bucureşti (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au susţinut evaluarea naţională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3% faţă de anul şcolar anterior. Important de precizat că „fenomenul Brăila” este practicat şi la nivel de liceu, în cazul examenului de Bacalaureat”, arată reprezentanții organizației.

În scrisoarea deschisă, inițiatorul demersului cere sancționarea cadrelor didactice care nu ar permite elevilor mai slab pregătiți să susțină evaluările naționale, dar face și un apel către guvernanți să oprească acțiunilor celor care pun presiune pe umerii copiilor cu rezultate slabe, acuzați că ar trage în jos școlile din care provin.

„Dat fiind că ne aflăm în perioada premergătoare evaluării naţionale la clasa a 8-a şi a examenului de Bacalaureat – când aceste practici se intensifică în şcoli – solicităm adoptarea de urgenţă a unor măsuri legale prin care să asiguraţi participarea elevilor absolvenţi la examenele menţionate conform legii şi să descurajaţi, respectiv sancţionaţi, responsabilii din educaţie (cadre didactice, directori, inspectori şcolari) care împiedică accesul absolvenţilor la participarea la evaluări şi pun presiune pe unii elevi, în mod profund abuziv, pentru a crea o imagine favorabilă falsă a şcolii sau a judeţului şi a promova o performanţă fabricată prin astfel de mijloace”, mai reiese din scrisoarea asociaţiei.

În fața unor asemenea acuzații, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Brăila se apără și spune că la nivelul județului nu există astfel de practică prin care li s-ar interzice copiilor cu rezultate mai slabe să participe la evaluările de la sfârșit de an.

Ce spune Inspectoratul Școlar Brăila despre afirmațiile ONG-urilor

Inspectorul general adjunct al IȘJ Brăila, Dan Gheorghiță, explică procentul scăzut al elevilor care intră în evaluările naționale: ”Nu se pune problema ca cineva din conducerea Inspectoratului Școlar ori a scolilor să impună să nu intre în evaluare anumiți copii. Din numărul total de absolvenți unii merg către școala profesională și nu susțin evaluarea, alții sunt cu cerințe speciale și susțin evaluarea doar la cerere, alții sunt care abandonează școala, alții în urma evaluărilor de la clasă rămân corigenți”.

Gheorghiță spune că aceasta este singura explicație și că nu se pune problema să fie un fenomen.

„Pe lângă simularea organizată de minister noi, ca să venim în sprijinul lor, mai organizăm încă două simul[ri tocmai pentru a-i familiza pe copii cu examenele naționale. Nu se pune problema ca cineva de la noi să impună ca un anumit copil să nu susțină evaluarea națională. În scolile din mediul rural, unde populația școlară este scăzută, dacă dintr-un total de 25 de copii, cinci merg la profesională, pe unii nu-i lasă părinții să dea la liceu, deja scade procentul celor care intră în evaluare”, a mai spus inspectorul șef.

Alături de Brăila, în rândul județelor în care profesorii ar interzice elevilor slab pregătiți să participle la evaluările naționale se mai află județe precum Galați, Cluj si Iași, însă fenomenul s-ar manifesta și în alte zone, susțin initiatorii demersului.

Scrisoarea deschisă semnată de zeci de OG-uri din toată țara este adresată premierului, Viorica Dăncilă, ministrului Educaţiei, Valentin Popa, dar şi altor reprezentanţi ai învăţământului.

Citește și: DNA cere șapte ani și șase luni de închisoare pentru Liviu Dragnea în dosarul angajărilor fictive de la DGASPC

Explicația transformării lui Alexandru Tudor: „La 20 de ani era o persoană normală. S-a schimbat complet după acea vizită”
GSP.RO

Explicația transformării lui Alexandru Tudor: „La 20 de ani era o persoană normală. S-a schimbat complet după acea vizită”